Bu çalışmanın amacı, MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 2018 yılında yayınlamış olduğu Ortaokul Fen Bilimleri Öğretim Programında yer alan 223 kazanımın konu alanları ve sınıf düzeyine göre Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel süreç ve bilgi birikimi boyutu açısından analizinin ve değerlendirmesinin yapılmasıdır. Çalışmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Kazanımların incelenmesinde; birinci aşamada, araştırmacılar ve üç uzman kişi tarafından kazanımların değerlendirilmesinde ortak bir yargı oluşturulmuştur. İkinci aşamada, kazanımlar araştırmacılar tarafından ayrı ayrı analiz edilmiş ve farklılıklar tartışılarak ortak bir sonuca ulaşılmıştır. Üçüncü aşamada, kazanımlar üç farklı uzmana gönderilmiş ve değerlendirilmesi istenmiştir. Karşılaştırmalar sonucunda analizlerin tutarlılığının hesaplanması için Miles ve Huberman’ın (1994) önerdiği güvenirlik formülü kullanılmıştır. Güvenirlik katsayısı 0.86’dır. Araştırma bulgularına göre; 223 kazanımın %96.0’sı bilişsel, %3.6’sı duyuşsal ve %0.4’ü devinişsel öğrenme alanında yer almaktadır. Kazanımlar, konu alanları ve sınıf düzeyi bakımından; bilişsel süreç boyutunda “anlama”, bilgi birikimi boyutunda “kavramsal bilgi” alt grubunda yoğunlaşmaktadır. Kazanımların tüm boyutlarda dengeli dağılım göstermesi için düzenlenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |