Research Article
BibTex RIS Cite

INVESTIGATION OF PRIMARY SCHOOL FOURTH GRADE STUDENTS' PROBLEM POSING SKILLS FOR MULTIPLICATION AND DIVISION

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1539 - 1554
https://doi.org/10.24315/tred.1423217

Abstract

This qualitative study aimed to examine the problem posing skills of primary school fourth grade students for multiplication and division operations. The criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to determine the 177 volunteers, who were selected from fourth grade students whose mother tongue was Turkish. The semi-structured measurement tool that applied to volunteers developed for the purpose of examining the problem-making skills of students has been put through a pilot application and the results were examined in detail with descriptive and content analysis. In the light of the obtained data, it is seen that fourth-grade students prefer single operations with less risk when creating multiplication and division problems. In addition, it is seen that they form meaningless sentences or sentences that do not carry a question meaning while posing a problem, make mistakes when using complement suffixes, incorrectly choose the actions for multiplication and division, and prepare the questions in such a way that the data presented in the problem will be the answer to the question. In order to minimize these errors, the outcome structure in the 2018 mathematics program should be changed and the learning goals related to problem posing should be added directly to the next mathematics program. In addition, the preparation of in-class educational activities for problem posing skills by applying the principle of proximity to life with an interdisciplinary approach will help students to associate their knowledge of the four operations with problem posing skills and will positively affect the academic success of primary school students towards problem posing.

References

  • Abu-Elwan, R. (2002). The effectiveness of the graphics calculator in solving equations and functions skills for Omani prospective teachers. M. Goos ve T. Spencer (Eds.), Mathematics~ making waves içinde(s. 11-19). Proceedings of the Nineteenth Biennial Conference of The Australian Association of Mathematics Teachers Inc. The Australian Association of Mathematics Teachers Inc.
  • Arslantaş, B. (2006). İlköğretim 4. Sınıf beden eğitimi dersi futbol temel becerilerinin disiplinlerarası öğretim yaklaşımına göre öğretiminde model bir uygulama (Tez No. 191663)[Yayımlanmış doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1-7.
  • Boran, A. İ., & Aslaner, R. (2008). Bilim ve sanat merkezlerinde matematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 15-32.
  • Brown, S. I., & Walter, M. I. (2005). The art of problem posing. Psychology Press.
  • Cai, J., Moyer, J. C., Wang, N., Hwang, S., Nie, B., & Garber, T. (2013). Mathematical problem posing as a measure of curricular effect on students' learning. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 57-69.
  • Cañadas, M. C., Molina, M., & del Río, A. (2018). Meanings given to algebraic symbolism in problem-posing. Educational Studies in Mathematics, 98(1), 19-37.
  • Cankoy, O., & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 11-24.
  • Chang, N. (2007). Responsibilities of a teacher in a harmonic cycle of problem solving and problem posing. Early Childhood Education Journal, 34(4), 265-271.
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM, 37(3), 149-158.

İLKOKUL DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇARPMA VE BÖLME İŞLEMİNE YÖNELİK PROBLEM KURMA BECERİLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 1539 - 1554
https://doi.org/10.24315/tred.1423217

Abstract

Bu nitel çalıma ile ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çarpma ve bölme işlemlerine yönelik problem kurma becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya katılan 177 gönüllünün belirlenmesinde amaçsal örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem metodu kullanılmış ve katılımcılar ana dili Türkçe olan dördüncü sınıf öğrencilerinden seçilmiştir. Öğrencilerin problem kurma becerilerini incelemek amacıyla geliştirilen yarı yapılandırılmış ölçme aracı pilot uygulamadan geçirilerek son halini almış ve gönüllü öğrencilere uygulandıktan sonra betimsel ve içerik analizi ile detaylı bir biçimde incelenmiştir. Elde edilen veriler ışığında dördüncü sınıf öğrencilerinin çarpma ve bölme problemleri oluştururken daha az risk içeren tek işlemleri tercih ettikleri görülmektedir. Buna ek olarak, problem kurarken anlamsız veya soru anlamı taşımayan cümleler oluşturdukları, tamlayan eklerini kullanırken hata yaptıkları, çarpma ve bölme işlemine yönelik eylemleri yanlış seçtikleri ve problemin içinde sunulan veriler sorunun cevabı olacak şekilde soruları hazırladıkları görülmektedir. Söz konusu hataların en aza indirilebilmesi için 2018 matematik programındaki kazanım yapısın değiştirilmesi ve bir sonraki matematik programına direkt olarak problem kurma ile ilişkili kazanımların eklemesi gerekmektedir. Ayrıca problem kurma becerisine yönelik sınıf içi düzenlenecek olan eğitsel etkinliklerin disiplinler arası yaklaşımla yaşama yakınlık ilkesi gözletilerek hazırlanması öğrencilerin dört işleme yönelik bilgilerini problem kurma becerileri ile ilişkilendirmesinde yardımcı olacak ve ilkokul öğrencilerinin problem kurmaya yönelik akademik başarılarını olumlu şekilde etkileyecektir.

References

  • Abu-Elwan, R. (2002). The effectiveness of the graphics calculator in solving equations and functions skills for Omani prospective teachers. M. Goos ve T. Spencer (Eds.), Mathematics~ making waves içinde(s. 11-19). Proceedings of the Nineteenth Biennial Conference of The Australian Association of Mathematics Teachers Inc. The Australian Association of Mathematics Teachers Inc.
  • Arslantaş, B. (2006). İlköğretim 4. Sınıf beden eğitimi dersi futbol temel becerilerinin disiplinlerarası öğretim yaklaşımına göre öğretiminde model bir uygulama (Tez No. 191663)[Yayımlanmış doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1-7.
  • Boran, A. İ., & Aslaner, R. (2008). Bilim ve sanat merkezlerinde matematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 15-32.
  • Brown, S. I., & Walter, M. I. (2005). The art of problem posing. Psychology Press.
  • Cai, J., Moyer, J. C., Wang, N., Hwang, S., Nie, B., & Garber, T. (2013). Mathematical problem posing as a measure of curricular effect on students' learning. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 57-69.
  • Cañadas, M. C., Molina, M., & del Río, A. (2018). Meanings given to algebraic symbolism in problem-posing. Educational Studies in Mathematics, 98(1), 19-37.
  • Cankoy, O., & Darbaz, S. (2010). Problem kurma temelli problem çözme öğretiminin problemi anlama başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 11-24.
  • Chang, N. (2007). Responsibilities of a teacher in a harmonic cycle of problem solving and problem posing. Early Childhood Education Journal, 34(4), 265-271.
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM, 37(3), 149-158.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Articles
Authors

Mahmut Karataş 0009-0000-3627-4431

Osman Çil 0000-0001-5903-9864

Early Pub Date September 20, 2024
Publication Date
Submission Date January 21, 2024
Acceptance Date May 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Karataş, M., & Çil, O. (2024). İLKOKUL DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÇARPMA VE BÖLME İŞLEMİNE YÖNELİK PROBLEM KURMA BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1539-1554. https://doi.org/10.24315/tred.1423217