This qualitative study aimed to examine the problem posing skills of primary school fourth grade students for multiplication and division operations. The criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to determine the 177 volunteers, who were selected from fourth grade students whose mother tongue was Turkish. The semi-structured measurement tool that applied to volunteers developed for the purpose of examining the problem-making skills of students has been put through a pilot application and the results were examined in detail with descriptive and content analysis. In the light of the obtained data, it is seen that fourth-grade students prefer single operations with less risk when creating multiplication and division problems. In addition, it is seen that they form meaningless sentences or sentences that do not carry a question meaning while posing a problem, make mistakes when using complement suffixes, incorrectly choose the actions for multiplication and division, and prepare the questions in such a way that the data presented in the problem will be the answer to the question. In order to minimize these errors, the outcome structure in the 2018 mathematics program should be changed and the learning goals related to problem posing should be added directly to the next mathematics program. In addition, the preparation of in-class educational activities for problem posing skills by applying the principle of proximity to life with an interdisciplinary approach will help students to associate their knowledge of the four operations with problem posing skills and will positively affect the academic success of primary school students towards problem posing.
Problem posing skills primary school multiplication division.
Bu nitel çalıma ile ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çarpma ve bölme işlemlerine yönelik problem kurma becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya katılan 177 gönüllünün belirlenmesinde amaçsal örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem metodu kullanılmış ve katılımcılar ana dili Türkçe olan dördüncü sınıf öğrencilerinden seçilmiştir. Öğrencilerin problem kurma becerilerini incelemek amacıyla geliştirilen yarı yapılandırılmış ölçme aracı pilot uygulamadan geçirilerek son halini almış ve gönüllü öğrencilere uygulandıktan sonra betimsel ve içerik analizi ile detaylı bir biçimde incelenmiştir. Elde edilen veriler ışığında dördüncü sınıf öğrencilerinin çarpma ve bölme problemleri oluştururken daha az risk içeren tek işlemleri tercih ettikleri görülmektedir. Buna ek olarak, problem kurarken anlamsız veya soru anlamı taşımayan cümleler oluşturdukları, tamlayan eklerini kullanırken hata yaptıkları, çarpma ve bölme işlemine yönelik eylemleri yanlış seçtikleri ve problemin içinde sunulan veriler sorunun cevabı olacak şekilde soruları hazırladıkları görülmektedir. Söz konusu hataların en aza indirilebilmesi için 2018 matematik programındaki kazanım yapısın değiştirilmesi ve bir sonraki matematik programına direkt olarak problem kurma ile ilişkili kazanımların eklemesi gerekmektedir. Ayrıca problem kurma becerisine yönelik sınıf içi düzenlenecek olan eğitsel etkinliklerin disiplinler arası yaklaşımla yaşama yakınlık ilkesi gözletilerek hazırlanması öğrencilerin dört işleme yönelik bilgilerini problem kurma becerileri ile ilişkilendirmesinde yardımcı olacak ve ilkokul öğrencilerinin problem kurmaya yönelik akademik başarılarını olumlu şekilde etkileyecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |