Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRETİMDE ACİL UZAKTAN EĞİTİME GEÇİLMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 112 - 137
https://doi.org/10.24315/tred.1433729

Öz

Uzaktan eğitim, internet ve teknolojileri kullanılarak zaman ve mekândan bağımsız olarak gerçekleştirilen bir eğitim sistemidir. Acil durumlarda uzaktan eğitim, tüm kademelerde ya da belli kademelerde uygulanabilmektedir. Bu çalışmada da 6 Şubat Kahramanmaraş depremleri nedeniyle yükseköğretimde kısa süreli uzaktan eğitime geçilmesinin öğrenciler üzerindeki etkileri anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yönteminin fenomenolojik deseni uygun görülmüş ve araştırma yorumsamacı yaklaşımla kurgulanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubu Kovancılar Meslek Yüksekokulu’nda okuyan ve kısa süreli uzaktan eğitimi deneyimleyen öğrencilerden oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak farklı bölümlerdeki öğrenciler ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler metin haline getirildikten sonra kodlanmış ve temalar belirlenmiştir. Araştırmanın temaları; öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin düşünceleri, öğrencilerin derslere katılmama nedenleri ve öğrencilerin yaşadıkları sorunlar şeklindedir. Araştırmada uzaktan eğitimin zaman ve mekân sınırsızlığı, masrafların azalması, rahatlık, zaman tasarrufu gibi yönlerden avantajlı ancak verimsiz, öğretici olmama, etkileşimin olmaması ve kendini açıkça ifade edememe gibi yönlerden de dezavantajlı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin tamamının düzenli olarak derslere katılmadığı ve bunun nedenlerinin de zorunluluğun olmaması, internet kısıtlılığı, depremzede olma ve ev ortamının verdiği odaklanma sorunu olduğu görülmektedir. Öğrencilerin uzaktan eğitimde internet kısıtlılığı, teknik aksaklıklar, uygulama derslerinin öğrenilememesi, dikkat dağınıklığı gibi sorunlar yaşadıkları da tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ar Arat, T, Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları [Distance education and its applications]. Journal of Selcuk University Vocational School of Social Sciences, 14(1-2), 363-374.
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri [Science teachers' views on distance education during the Covid-19 pandemic process]. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Balaban, E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi [Distance education in the world and Turkey and a project proposal]. İstanbul: Işık University.
  • Banks, F., Bird, M., Deane, M., Hedges, C., Leach, J. & Moon, B. (2007). Costing open and distance teacher education: Case study examples from Sub-Saharan Africa, Washington D.C, USA: World Bank Institute. (Retrieved: https://wikieducator.org/images/1/1a/Costing_Study_101907.pdf).
  • Bates, A. W. (2015). Teaching in a digital age. Open Educational Resources Collection. 6. University of Missouri, St. Louis. https://irl.umsl.edu/oer/6
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative research methods: Qualitative research and research design according to five approaches] (3. Baskı). Mesut Bütün and Selçuk Beşir (Trans. Ed.). Ankara: Siyasal Bookstore.
  • De Paepe, L., Zhu, C., & DePryck, K. (2018). Drop-out, retention, satisfaction and attainment of online learners of dutch in adult education. International Journal on E-Learning, 17(3), 303-323.
  • Gewin, V. (2020). Covid-19 bekletilirken öğretimi çevrimiçi taşımak için beş ipucu [ Five tips for moving teaching online while Covid-19 is on hold]. Nature Journal, 580: 295-296.
  • Gökçe, T. A. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim [Distance education in the process of globalisation]. Dumlupınar University Journal of Faculty of Education, (11), 1-12.
  • Horspool, A. & Lange, C. (2012). Applying the scholarship of teaching and learning: Student perceptions, behaviours and success online and face-to-face. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37(1), 73-88.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Damla Topçu 0000-0002-1594-6806

Erken Görünüm Tarihi 27 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Topçu, D. (2025). YÜKSEKÖĞRETİMDE ACİL UZAKTAN EĞİTİME GEÇİLMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(1), 112-137. https://doi.org/10.24315/tred.1433729