Research Article
BibTex RIS Cite

ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMCİLERİNİN ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİM TUTUMLARININ VE ÇOKKÜLTÜRLÜ OYUN ALGILARININ METAFORİK OLARAK BELİRLENMESİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1187 - 1245, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1463783

Abstract

Bu araştırmanın amacı, erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin çokkültürlü eğitim tutumlarının ve çokkültürlü oyun algılarının metaforik olarak belirlenmesidir. Araştırmada, karma yöntem kullanılmıştır. İlk katılımcı grubu 114 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, Demografik Bilgi Formu, Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutum Ölçeği ve Metaforik Görüşme Soruları formlarıyla toplanmıştır. Nicel verilere betimsel analizler, Mann Whitney U-Testi ve Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında, alt örneklem grubunu oluşturularak, Metaforik Görüşme Soruları formu uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde tümevarımsal içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin çokkültürlü eğitim tutumlarının, Yazıcı ve diğerleri (2009) tarafınca elde edilen ölçek ortalamalarından yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin, öğrenim durumu, cinsiyet, görev yapılan okul, öğretmenlik deneyimi, çocukluklarının geçtiği yerleşim yeri ve sınıflarında farklı ırk, etnik köken ve kültürden öğrencilerinin olup olmaması değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılığa ulaşılmamıştır. Erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin, çokkültürlü eğitim ve oyunu; farklılıkları içselleştirme(%27), öğrenme(%22), yaratıcılık(%20), tecrübe(%16), rahatlatıcılık(%15) kaynağı olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır.

References

  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin oyuna ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 298-308.
  • Akçaoğlu, M. Ö. & Arsal, Z. (2018). Çokkültürlü yeterlilik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Dergisi, 261-270. https://doi.org/10.24106/kefdergi.378585
  • Aktaş Arnas, Y. (2013). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Vize Kitabevi.
  • Aktaş, B. (2020). Okul öncesi dönem çocukların benlik algıları ve farklılıklara saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Aldoney, D., Coo, S., Mıra, A. & Valdivia, J. M. (2022). Beliefs of mothers, fathers and educators about play in chilean preschool children. International Journal of Gaming, 11, 164-183.
  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazı incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582.
  • American Psychological Association (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice and organizational change for psychologists. The American Psychologist, 58(5), 377-402.
  • Aral, N., Deleş, B. & Demir, E. (2022). Examination of preschool teachers perceptions regarding play. Journal of History School, 59, 2327-2344.
  • Arifin, A. Z. (2015). Membela yang lemah menggali ıde pluralisme gusdur dalam, pluralisme dan multiculturalisme di Indonesia, AIFIS Serial Discussion.
  • Arslan, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretme-öğrenmeye yönelik pedagojik inançlarının öz-yeterlilik inançları ve eleştirel düşünme becerileri açısından incelenmesi: Sakarya ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Asada, H., Swank, E. & Goldey, G. T. (2003). The acceptance of a multicultural education among appalachian college students. Research in Higher Education, 44, 99-120.
Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1187 - 1245, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1463783

Abstract

References

  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin oyuna ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 298-308.
  • Akçaoğlu, M. Ö. & Arsal, Z. (2018). Çokkültürlü yeterlilik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Dergisi, 261-270. https://doi.org/10.24106/kefdergi.378585
  • Aktaş Arnas, Y. (2013). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Vize Kitabevi.
  • Aktaş, B. (2020). Okul öncesi dönem çocukların benlik algıları ve farklılıklara saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Aldoney, D., Coo, S., Mıra, A. & Valdivia, J. M. (2022). Beliefs of mothers, fathers and educators about play in chilean preschool children. International Journal of Gaming, 11, 164-183.
  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazı incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582.
  • American Psychological Association (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice and organizational change for psychologists. The American Psychologist, 58(5), 377-402.
  • Aral, N., Deleş, B. & Demir, E. (2022). Examination of preschool teachers perceptions regarding play. Journal of History School, 59, 2327-2344.
  • Arifin, A. Z. (2015). Membela yang lemah menggali ıde pluralisme gusdur dalam, pluralisme dan multiculturalisme di Indonesia, AIFIS Serial Discussion.
  • Arslan, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretme-öğrenmeye yönelik pedagojik inançlarının öz-yeterlilik inançları ve eleştirel düşünme becerileri açısından incelenmesi: Sakarya ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Asada, H., Swank, E. & Goldey, G. T. (2003). The acceptance of a multicultural education among appalachian college students. Research in Higher Education, 44, 99-120.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Multicultural Education, Early Childhood Education, Basic Training (Other), Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Sabiha Kurşun 0000-0001-9817-8912

Tringa Shpendı Şirin 0000-0002-1942-7923

Early Pub Date July 25, 2025
Publication Date July 30, 2025
Submission Date April 3, 2024
Acceptance Date December 20, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Kurşun, S., & Shpendı Şirin, T. (2025). ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMCİLERİNİN ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİM TUTUMLARININ VE ÇOKKÜLTÜRLÜ OYUN ALGILARININ METAFORİK OLARAK BELİRLENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(3), 1187-1245. https://doi.org/10.24315/tred.1463783