Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMCİLERİNİN ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİM TUTUMLARININ VE ÇOKKÜLTÜRLÜ OYUN ALGILARININ METAFORİK OLARAK BELİRLENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 1187 - 1245, 30.07.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1463783

Öz

Bu araştırmanın amacı, erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin çokkültürlü eğitim tutumlarının ve çokkültürlü oyun algılarının metaforik olarak belirlenmesidir. Araştırmada, karma yöntem kullanılmıştır. İlk katılımcı grubu 114 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, Demografik Bilgi Formu, Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutum Ölçeği ve Metaforik Görüşme Soruları formlarıyla toplanmıştır. Nicel verilere betimsel analizler, Mann Whitney U-Testi ve Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında, alt örneklem grubunu oluşturularak, Metaforik Görüşme Soruları formu uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde tümevarımsal içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin çokkültürlü eğitim tutumlarının, Yazıcı ve diğerleri (2009) tarafınca elde edilen ölçek ortalamalarından yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin, öğrenim durumu, cinsiyet, görev yapılan okul, öğretmenlik deneyimi, çocukluklarının geçtiği yerleşim yeri ve sınıflarında farklı ırk, etnik köken ve kültürden öğrencilerinin olup olmaması değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılığa ulaşılmamıştır. Erken çocukluk dönemi eğitimcilerinin, çokkültürlü eğitim ve oyunu; farklılıkları içselleştirme(%27), öğrenme(%22), yaratıcılık(%20), tecrübe(%16), rahatlatıcılık(%15) kaynağı olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır.

Kaynakça

  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin oyuna ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 298-308.
  • Akçaoğlu, M. Ö. & Arsal, Z. (2018). Çokkültürlü yeterlilik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Dergisi, 261-270. https://doi.org/10.24106/kefdergi.378585
  • Aktaş Arnas, Y. (2013). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Vize Kitabevi.
  • Aktaş, B. (2020). Okul öncesi dönem çocukların benlik algıları ve farklılıklara saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Aldoney, D., Coo, S., Mıra, A. & Valdivia, J. M. (2022). Beliefs of mothers, fathers and educators about play in chilean preschool children. International Journal of Gaming, 11, 164-183.
  • Alkan, V., Şimşek, S. & Armağan Erbil, B. (2019). Karma yöntem: Öyküleyici alanyazı incelemesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582.
  • American Psychological Association (2003). Guidelines on multicultural education, training, research, practice and organizational change for psychologists. The American Psychologist, 58(5), 377-402.
  • Aral, N., Deleş, B. & Demir, E. (2022). Examination of preschool teachers perceptions regarding play. Journal of History School, 59, 2327-2344.
  • Arifin, A. Z. (2015). Membela yang lemah menggali ıde pluralisme gusdur dalam, pluralisme dan multiculturalisme di Indonesia, AIFIS Serial Discussion.
  • Arslan, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretme-öğrenmeye yönelik pedagojik inançlarının öz-yeterlilik inançları ve eleştirel düşünme becerileri açısından incelenmesi: Sakarya ili örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Asada, H., Swank, E. & Goldey, G. T. (2003). The acceptance of a multicultural education among appalachian college students. Research in Higher Education, 44, 99-120.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çok Kültürlü Eğitim, Okul Öncesi Eğitim, Temel Eğitim (Diğer), Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabiha Kurşun 0000-0001-9817-8912

Tringa Shpendı Şirin 0000-0002-1942-7923

Erken Görünüm Tarihi 25 Temmuz 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kurşun, S., & Shpendı Şirin, T. (2025). ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ EĞİTİMCİLERİNİN ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİM TUTUMLARININ VE ÇOKKÜLTÜRLÜ OYUN ALGILARININ METAFORİK OLARAK BELİRLENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(3), 1187-1245. https://doi.org/10.24315/tred.1463783