Bu çalışma, Doris
Lessing’in “On Dokuzuncu Odaya” ve Sevgi Soysal’ın Tante Rosa adlı eserlerini karşılaştırmalı olarak incelemeyi
amaçlamaktadır; amacımız bu eserleri ideal eş ve annelik kimliklerini
tanımlayan örnekler olarak inceleyip, kapitalist tüketim kültürünün bu kimlikleri
şekillendirmedeki rolünü incelemektir. Eserler farklı kültürlerin ürünü olsa da
pek çok ortak özelliğe sahiptir: her iki metin de aynı dönemde yazılmıştır ve
her ikisi de dönemin toplumsal ve ekonomik koşullarını yansıtmaktadır. Bunun
yanı sıra, metinler kadın kahramanların varoluşlarını tüketimcilik baskısı
altında verilen bir mücadele olarak aktarmaktadır; zira kendilerini, içine
doğdukları tüketim toplumuna ait hissetmemektedirler. Bu tüketim toplumunun
kendilerine atfettikleri dışında, farklı kimlik ve anlamların arayışına
girerler. Her iki eser aynı zamanda yazarlarının çıkmazlarını ve mücadelelerini
de yansıtır. Bu çalışmanın temel amacı söz konusu eserlerden yola çıkarak modern
tüketim kültürünün dayattığı ideal eş ve ideal anne rollerini tanımlamaktır;
buna ek olarak eserlerin ışığında kadınların bu rolleri yerine getirmeleri
konusundaki baskıya karşı hangi savunma mekanizmalarını geliştirdiklerini
bulmayı amaçlamaktadır.
Sevgi Soysal Doris Lessing Tante Rosa "On Dokuzuncu Odaya" tüketim kültürü kadın ideal eş ideal anne
This
study aims to analyse two works of literature; “To Room Nineteen”, by Doris
Lessing, and Tante Rosa, by Sevgi
Soysal, comparatively; our objective is to read these texts as cases which
illustrate the roles of ideal wifehood and motherhood, and to identify the role
of the capitalist consumer culture in shaping these identities. Although these
two works are the products of different cultures, the two texts share a lot in common:
both were written in the same decade, and both portray the social and economic
conditions of the period. Besides, the texts depict the female protagonists’
existence under the strain of consumerism as a form of struggle, because they
feel they do not belong to the consumer culture that they have been born into.
They search for identities, meanings other than those which are assigned by
this culture of consumerism. Both texts portray the dilemmas and struggles of
the authors, as well. The primary objective of this study is to identify the
roles of the ideal wife and the ideal mother imposed by modern consumer
culture. Taking these literary texts as cases in point, this study also
attempts to find out how women try to cope with the strains of fulfilling these
roles.
Sevgi Soysal Doris Lessing Tante Rosa "To Room Nineteen" consumer culture woman ideal wife ideal mother
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Şubat 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 19 |