Review
BibTex RIS Cite

The Comparison of Turkey and UK's Information Technologies Curriculum in the Context of Objectives, Acquisition, Activities, Measurement and Evaluation

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 721 - 745, 21.06.2017
https://doi.org/10.24315/trkefd.303156

Abstract

Due to the fact that the Information Technologies and Software course teaching program is newly, there has been a need to evaluate countries that have developed in recent years in the field of Information Technology by comparing them with their curricula. In this study, it is aimed to compare the curriculum of Information Technologies and Software course that applied to students of 10-14 age group at the middle school level of Turkey with the Computing curriculum of 3rd grade United Kingdom, in terms of content, objectives and achievements. When countries' IT education programs are examined, although it is aimed to teach more subject area in Turkey ITS curriculum, it has been determined that achievements address lower-level skills areas in terms of content compared to the UK Informatics curriculum. As a result, it has been determined that the Turkey ITS curriculum needs to be improved more than the UK curriculum.

References

  • Akpınar, Y., & Altun, Y. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13(1), 1-4.
  • Becel, A. (2013). Bilişim teknolojileri ekseninde yazarlık ve yazma becerileri dersine yönelik bir değerlendirme. Electronic Turkish Studies, 8(3), 61-81.
  • Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Çolak, D. M. (2015). Türkiye'de teknoloji ve kalkınma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul, TR.
  • Demirer, V., & Nurcan, S. A. K. (2016). Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Department for Education. (2013a). National curriculum in England: Computing programs of study. https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-education adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2013b). Computing programmes of study: key stages 3 and 4 National curriculum in England. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/239067/SECONDARY_national_curriculum_-_Computing.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2013c). Reforming the accountability system for secondary schools. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/249893/Consultation_response_Secondary_School_Accountability_Consultation_14-Oct-13_v3.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2014b). Assessment Principles. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/304602/Assessment_Principles.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2014c). National curriculum and assessment from September 2014: information for schools. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/358070/NC_assessment_quals_factsheet_Sept_update.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.

Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 721 - 745, 21.06.2017
https://doi.org/10.24315/trkefd.303156

Abstract
















Bilişim Teknolojileri ve
Yazılım dersi öğretim programının yeni olması sebebiyle bilişim teknolojileri
alanında son yıllarda gelişme gösteren ülkelerin öğretim programlarıyla
karşılaştırılarak değerlendirilmesine ilişkin ihtiyaç ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada
Türkiye’nin ortaokul düzeyindeki 10-14 yaş aralığındaki öğrencilere uygulanan
Bilişim Teknolojileri ve Yazılımı öğretim programı ile İngiltere 3. aşama 11-14
yaş aralığındaki öğrencilere uygulanan Bilişim dersi öğretim programının
(Computing Curriculum) içerik, amaç ve kazanımlar açısından karşılaştırılarak
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ülkelerin BT öğretim programları
incelendiğinde Türkiye BTY öğretim programında daha fazla konu alanı
öğretilmesi hedeflenmiş olmasına rağmen içerik bakımından İngiltere Bilişim
öğretim programına oranla kazanımların alt düzey beceri alanlarına hitap ettiği
belirlenmiştir. Sonuç olarak, Türkiye Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY)
öğretim programının İngiltere Bilişim öğretim programına göre daha çok
geliştirilmeye ihtiyacı olduğu belirlenmiştir.
    

References

  • Akpınar, Y., & Altun, Y. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13(1), 1-4.
  • Becel, A. (2013). Bilişim teknolojileri ekseninde yazarlık ve yazma becerileri dersine yönelik bir değerlendirme. Electronic Turkish Studies, 8(3), 61-81.
  • Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook: Cognitive domain. New York: Longmans, Gren and Company Inc.
  • Çolak, D. M. (2015). Türkiye'de teknoloji ve kalkınma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul, TR.
  • Demirer, V., & Nurcan, S. A. K. (2016). Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Department for Education. (2013a). National curriculum in England: Computing programs of study. https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-education adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2013b). Computing programmes of study: key stages 3 and 4 National curriculum in England. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/239067/SECONDARY_national_curriculum_-_Computing.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2013c). Reforming the accountability system for secondary schools. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/249893/Consultation_response_Secondary_School_Accountability_Consultation_14-Oct-13_v3.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2014b). Assessment Principles. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/304602/Assessment_Principles.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Department for Education, (2014c). National curriculum and assessment from September 2014: information for schools. https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/358070/NC_assessment_quals_factsheet_Sept_update.pdf adresinden 01.05.2016 tarihinde edinilmiştir.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Esra Barut

Abdullah Kuzu

Publication Date June 21, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Barut, E., & Kuzu, A. (2017). Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 721-745. https://doi.org/10.24315/trkefd.303156
AMA Barut E, Kuzu A. Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. July 2017;7(2):721-745. doi:10.24315/trkefd.303156
Chicago Barut, Esra, and Abdullah Kuzu. “Türkiye Ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme Ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, no. 2 (July 2017): 721-45. https://doi.org/10.24315/trkefd.303156.
EndNote Barut E, Kuzu A (July 1, 2017) Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 2 721–745.
IEEE E. Barut and A. Kuzu, “Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 7, no. 2, pp. 721–745, 2017, doi: 10.24315/trkefd.303156.
ISNAD Barut, Esra - Kuzu, Abdullah. “Türkiye Ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme Ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (July 2017), 721-745. https://doi.org/10.24315/trkefd.303156.
JAMA Barut E, Kuzu A. Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7:721–745.
MLA Barut, Esra and Abdullah Kuzu. “Türkiye Ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme Ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 7, no. 2, 2017, pp. 721-45, doi:10.24315/trkefd.303156.
Vancouver Barut E, Kuzu A. Türkiye ve İngiltere Bilişim Teknolojileri Öğretim Programlarının Amaç, Kazanım, Etkinlik, Ölçme ve Değerlendirme Süreçleri Açısından Karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7(2):721-45.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.