Due to the fact that the Information Technologies and Software course teaching program is newly, there has been a need to evaluate countries that have developed in recent years in the field of Information Technology by comparing them with their curricula. In this study, it is aimed to compare the curriculum of Information Technologies and Software course that applied to students of 10-14 age group at the middle school level of Turkey with the Computing curriculum of 3rd grade United Kingdom, in terms of content, objectives and achievements. When countries' IT education programs are examined, although it is aimed to teach more subject area in Turkey ITS curriculum, it has been determined that achievements address lower-level skills areas in terms of content compared to the UK Informatics curriculum. As a result, it has been determined that the Turkey ITS curriculum needs to be improved more than the UK curriculum.
Bilişim Teknolojileri ve
Yazılım dersi öğretim programının yeni olması sebebiyle bilişim teknolojileri
alanında son yıllarda gelişme gösteren ülkelerin öğretim programlarıyla
karşılaştırılarak değerlendirilmesine ilişkin ihtiyaç ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada
Türkiye’nin ortaokul düzeyindeki 10-14 yaş aralığındaki öğrencilere uygulanan
Bilişim Teknolojileri ve Yazılımı öğretim programı ile İngiltere 3. aşama 11-14
yaş aralığındaki öğrencilere uygulanan Bilişim dersi öğretim programının
(Computing Curriculum) içerik, amaç ve kazanımlar açısından karşılaştırılarak
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ülkelerin BT öğretim programları
incelendiğinde Türkiye BTY öğretim programında daha fazla konu alanı
öğretilmesi hedeflenmiş olmasına rağmen içerik bakımından İngiltere Bilişim
öğretim programına oranla kazanımların alt düzey beceri alanlarına hitap ettiği
belirlenmiştir. Sonuç olarak, Türkiye Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY)
öğretim programının İngiltere Bilişim öğretim programına göre daha çok
geliştirilmeye ihtiyacı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |