The objective of this study is to evaluate the differences in effectiveness and efficiency between the Direct Instruction Method and the TouchMath Technique when applied through tablet computers and paper-and-pencil activities in teaching multiplication to students diagnosed with intellectual disabilities. Additionally, the study seeks to ascertain the opinions of teachers, parents, and students regarding these processes. The present study was conducted with a group of four students, aged 14-15, who had been diagnosed with intellectual disabilities. The study utilized an adaptive alternating treatments model from single-subject research designs. The findings of the research study indicated that the TouchMath Technique, when employed with both tablet computers and paper-and-pencil applications, yielded effective results in the instruction of fundamental multiplication operations. Furthermore, it was observed that the skills acquired by the students were not only generalizable but also sustainable through a variety of tools and environments. A subsequent analysis revealed that, with the exception of one participant, the TouchMath Technique demonstrated on tablet computers exhibited superior efficiency in terms of time and number of incorrect responses when compared to the paper-and-pencil application. The social validity data of the study indicated that the participating students, teachers, and parents expressed favorable opinions regarding the teaching process that utilized the TouchMath Technique.
Mental disability mathematics education basic multiplication TouchMath Technique digital learning tools
This research was conducted by the Scientific Research Projects (BAP) unit of Bolu Abant İzzet Baysal University through project no. 2017.02.07.1252.
Bu araştırmada, zihin yetersizliği tanısı almış öğrencilerin çarpma işlemlerini öğreniminde Doğrudan Öğretim Yöntemi ile sunulan Nokta Belirleme Tekniği'nin tablet bilgisayar ve kağıt-kalem etkinlikleri aracılığıyla uygulanmasının etkililik ve verimlilik açısından farklılıklarını değerlendirmek ve bu süreçlere ilişkin öğretmen, ebeveyn ve öğrencilerin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırma, zihin yetersizliği tanısı almış ve yaşları 14-15 arasında değişen dört öğrenci ile yürütülmüş olup, çalışmada tek denekli araştırma desenlerinden uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır. Araştırma bulguları, Nokta Belirleme Tekniği’nin hem tablet bilgisayar hem de kağıt-kalem ile sunulan uygulamalarının temel çarpma işlemlerinin öğretiminde etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrencilerin edindikleri becerilerin farklı araçlar ve ortamlar aracılığıyla genellenebilir ve sürdürülebilir olduğu gözlemlenmiştir. Verimlilik açısından yapılan karşılaştırmalar, bir katılımcı dışında, tablet bilgisayar ile sunulan Nokta Belirleme Tekniği'nin süre ve yanlış tepki sayısı bakımından kağıt-kalem uygulamasına göre daha verimli olduğunu göstermiştir. Araştırmanın sosyal geçerlik verileri ise, katılımcı öğrencilerin, öğretmenlerin ve ebeveynlerin Nokta Belirleme Tekniği ile gerçekleştirilen öğretim sürecine yönelik olumlu görüşler bildirdiklerini ortaya koymuştur.
Zihin yetersizliği matematik öğretimi temel çarpma işlemi Nokta Belirleme Tekniği dijital öğrenme araçları
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mental Disability Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 6, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | August 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |