In line with the developments in technology, parental responsibilities have also transformed and the concept of digital parenting has emerged. Today’s digital parents share their children's images and information publicly on Instagram. Sharing children's content from accounts cre- ated on behalf of children and families is called sharenting. In this study, the content shared using the “child” hashtag on Instagram was examined using the netnographic method. In the study, it is aimed to determine the content created by parents through sharenting. In this regard, 6134 posts shared on Instagram using the “child” hashtag between 1-15 June 2023 were examined. As a result of the study, it was determined that parents created and shared accounts on behalf of their "children" and “families” on Instagram. When the shares are eval- uated in terms of content, it has been determined that children are used as commercial “com- modities” through sharing. In addition, it has been determined that while parents use sharing as a means of representation to create an ideal parent image with the created content, they violate the privacy of children with the private images and information they share. Content shared on Instagram without the awareness and consent of children carries the risk of circu- lating posts that children may not want in the future. Failure to protect the privacy boundary in the shared content may lead to psychological problems in the adulthood of children, and at the same time, the fact that families create a digital identity as a decision-maker on behalf of children shows the negative consequences of sharing.
Teknolojideki gelişmeler doğrultusunda ebeveyn sorumlulukları da dönüşerek dijital ebeveyn kavramı ortaya çıkmıştır. Günümüzün dijital ebeveynleri İnstagram’da çocuklarına ait görselleri ve bilgileri herkese açık bir şekilde paylaşmaktadır. Çocukların ve ailelerin adına oluşturulan hesaplardan çocuklara ait içeriklerin paylaşılması sharenting olarak adlandırılmaktadır. Bu çalışmada, İnstagram’da “child” hashtagi kullanılarak paylaşılan içerikler netnografik yöntem kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada ebeveynlerin sharenting aracılığıyla oluşturdukları içeriklerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu bakımdan İnstagram’da 1-15 Haziran 2023 tarihleri arasında “child” hashtagi kullanılarak paylaşılmış olan 6134 gönderi incelenmiştir. Çalışma sonucunda ebeveynlerin Instagram’da “çocukları” ve “aileleri” adına hesaplar oluşturup paylaşım yaptığı belirlenmiştir. Paylaşımlar içerik bakımından değerlendirildiğinde ise sharenting aracılığıyla çocukların birer ticari “meta” olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra oluşturulan içeriklerle ebeveynler ideal ebeveyn imajı oluşturmak için sharentingi temsil aracı olarak kullanırken, çocuklarına ait paylaştığı özel görüntü ve bilgilerle çocukların mahremiyetini ihlal ettiği belirlenmiştir. İnstagram’da çocukların farkında ve rızası olmadan paylaşılan içerikler çocukların gelecekte istemeyeceği gönderilerin dolaşımda olma riskini taşımaktadır. Paylaşılan içeriklerde mahremiyet sınırının korunamaması çocukların yetişkinlik döneminde psikolojik sorunlara yol açabileceği gibi aynı zamanda çocuklar adına ailelerin bir karar merci olarak dijital kimlik oluşturması da sharentingin olumsuz sonuçlarını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International