Research Article
BibTex RIS Cite

Family, Anthropology, and Archetypes in Animation Cinema: A Case Study of The Croods Film Series

Year 2025, Volume: 10 Issue: 24, 422 - 443, 29.05.2025
https://doi.org/10.37679/trta.1647513

Abstract

Films convey events, situations, and concepts observed in everyday life to the audience through audiovisual imagery. In cinema, the concept of family takes shape within the framework of genre and theme, occupying a significant place in storytelling. Particularly, animated films, where the theme of family is frequently explored, offer narratives that are not only entertaining but also thought provoking for both children and adult viewers. With its colorful and dynamic world, animation storytelling aims to communicate specific messages to young audiences. This study examines how the concept of family is portrayed in animation cinema through an anthropological and archetypal perspective, focusing on The Croods film series. The research is significant in demonstrating that animation cinema goes beyond being merely a source of entertainment for children, as it reflects and reshapes social structures, cultural norms, and family relationships. Specifically, within the framework of Joseph Campbell’s Hero’s Journey model and Carl Gustav Jung’s concept of archetypes, the study explores how character development and family dynamics are structured in animated films. The research employs a descriptive analysis method, examining The Croods films in terms of family structure, narrative progression, and societal transformations through the Hero’s Journey model. This study investigates how animation cinema shapes the concept of family, how traditional and modern values are represented, and how family roles evolve over time. By analyzing these elements, the research highlights the function of animation as a sociocultural narrative medium. The findings indicate that modern animated films adopt a more flexible approach in using archetypes when addressing the concept of family. The dynamic use of family themes and archetypes makes the film a unique production, drawing inspiration from traditional myths while blending them with modern storytelling.

References

  • Akgün, A. C. (2024). Bir Yumuşak Güç Aracı Olarak Çizgi Film: Rafadan Tayfa Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi, (22), 209-234.
  • Basinger, J. (1993). A Woman’s View: How Hollywood Spoke to Women, 1930-1960. Wesleyan University Press.
  • Campbell, J. (2008). The Hero with a Thousand Faces. New World Library.
  • Diken, B. ve Laustsen, C. (2016). Filmlerle Sosyoloji. (S. Ertekin, Çev.). Metis Yayıncılık.
  • Ekaputri, N. I. D., & Fanani, A. (2022). Persona and Shadow In Shatterday By Harlan Ellison and Fight Club By Chuck Palahniuk. JEELL (Journal of English Education, Linguistics and Literature), 8(2).
  • Hallaç S ve Öz F. (2014). Aile Kavramına Kuramsal Bir Bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 6(2):142-153.
  • Haskell, M. (2016). From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies. University of Chicago Press.
  • Jung, C.G. (1969). The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton University Press.
  • Jung, C. G. (2005). Dört Arketip. (Z. Yılmazer, Çev.). Metis Yayınları.
  • Jung, C. G. (2006). Analitik Psikoloji. (E. Gürol, Çev.) Payel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi 1. (I. Ergüden, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Malinowski, B. (2016). Bilimsel Bir Kültür Teorisi. (D. Uludağ, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Monaco, J. (2002). Bir Film Nasıl Okunur? (E.Yılmaz, Çev.). Oğlak Yayıncılık.
  • Morley, D. ve Robins, K. (2011). Kimlik Mekânları. (E. Zeybekoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. Kabalcı Yayınevi.
  • Tecimer, Ö. (2005). Sinema: Modern Mitoloji. Plan B Yayınları.
  • Vertov, D. (2007). Sine-Göz. (A. Ergenç, Çev.), Agora Kitaplığı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.

Crood’lar Film Serisi Özelinde Animasyon Sinemasında Aile, Antropoloji ve Arketipler

Year 2025, Volume: 10 Issue: 24, 422 - 443, 29.05.2025
https://doi.org/10.37679/trta.1647513

Abstract

Filmler, gündelik hayatta görülen olayları, durumları ve kavramları görsel-işitsel imajlarla izleyiciye aktarmaktadır. Sinemada aile kavramı, tür ve tema çerçevesinde şekillenerek hikâyelerde önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle aile temasının sıkça işlendiği animasyon filmleri hem çocuk hem de yetişkin izleyicilere yönelik eğlendirici olduğu kadar düşündürücü anlatılar sunmaktadır. Renkli ve hareketli dünyasıyla animasyon anlatısı, çocuk seyircilere belirli mesajlar iletmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, Crood’lar film serisi özelinde animasyon sinemasında aile kavramının nasıl işlendiğini antropolojik ve arketipsel bir bakış açısıyla incelemektedir. Bu araştırma, animasyon sinemasının yalnızca çocuklara yönelik bir eğlence aracı olmanın ötesinde, toplumsal yapıları, kültürel normları ve aile içi ilişkileri nasıl yansıttığını ve yeniden şekillendirdiğini ortaya koyması açısından önem taşımaktadır. Özellikle Joseph Campbell’in kahramanın yolculuğu modeli ve Carl Gustav Jung’un arketip kavramı çerçevesinde, animasyon filmlerinde karakter gelişimi ve aile dinamiklerinin nasıl şekillendiği ele alınmaktadır. Çalışmada betimsel analiz yöntemi kullanılmış olup Crood’lar filmlerinde aile yapısı, öykünün ilerleyişi ve toplumsal değişimler, kahramanın yolculuğu modeliyle incelenmiştir. Çalışma, animasyon sinemasının aile kavramını nasıl şekillendirdiğini, geleneksel ve modern değerlerin nasıl işlendiğini ve aile içi rollerin zamanla nasıl değiştiğini ortaya koyarak, animasyonun sosyokültürel bir anlatı aracı olarak işlevini incelemektedir. Çalışma sonucunda modern animasyonların aile kavramını ele alırken arketipleri daha esnek bir şekilde kullandığı görülmektedir. Aile kavramı ve arketiplerin dinamik kullanımı, filmi geleneksel mitlerden beslenen ancak modern anlatılarla harmanlanan özgün bir yapım hâline getirmektedir.

References

  • Akgün, A. C. (2024). Bir Yumuşak Güç Aracı Olarak Çizgi Film: Rafadan Tayfa Örneği. Kültür Araştırmaları Dergisi, (22), 209-234.
  • Basinger, J. (1993). A Woman’s View: How Hollywood Spoke to Women, 1930-1960. Wesleyan University Press.
  • Campbell, J. (2008). The Hero with a Thousand Faces. New World Library.
  • Diken, B. ve Laustsen, C. (2016). Filmlerle Sosyoloji. (S. Ertekin, Çev.). Metis Yayıncılık.
  • Ekaputri, N. I. D., & Fanani, A. (2022). Persona and Shadow In Shatterday By Harlan Ellison and Fight Club By Chuck Palahniuk. JEELL (Journal of English Education, Linguistics and Literature), 8(2).
  • Hallaç S ve Öz F. (2014). Aile Kavramına Kuramsal Bir Bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 6(2):142-153.
  • Haskell, M. (2016). From Reverence to Rape: The Treatment of Women in the Movies. University of Chicago Press.
  • Jung, C.G. (1969). The Archetypes and the Collective Unconscious. Princeton University Press.
  • Jung, C. G. (2005). Dört Arketip. (Z. Yılmazer, Çev.). Metis Yayınları.
  • Jung, C. G. (2006). Analitik Psikoloji. (E. Gürol, Çev.) Payel Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2012). Gündelik Hayatın Eleştirisi 1. (I. Ergüden, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Malinowski, B. (2016). Bilimsel Bir Kültür Teorisi. (D. Uludağ, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Monaco, J. (2002). Bir Film Nasıl Okunur? (E.Yılmaz, Çev.). Oğlak Yayıncılık.
  • Morley, D. ve Robins, K. (2011). Kimlik Mekânları. (E. Zeybekoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. Kabalcı Yayınevi.
  • Tecimer, Ö. (2005). Sinema: Modern Mitoloji. Plan B Yayınları.
  • Vertov, D. (2007). Sine-Göz. (A. Ergenç, Çev.), Agora Kitaplığı.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Makale
Authors

Aysu Uğur Balcı 0000-0003-0671-2909

Publication Date May 29, 2025
Submission Date February 26, 2025
Acceptance Date May 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 24

Cite

APA Uğur Balcı, A. (2025). Crood’lar Film Serisi Özelinde Animasyon Sinemasında Aile, Antropoloji ve Arketipler. TRT Akademi, 10(24), 422-443. https://doi.org/10.37679/trta.1647513