Bu çalışma, dijital çağda popüler kültür ürünleri kullanılarak sosyal medya aracılığıyla benlik inşa etme arasındaki ilişkiyi dramaturjik bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, popüler kültür ürünü Labubu figürünün, “gösterişçi tüketim”in temsilcisi lüks tüketim markası Hermes çantaya eklenti olarak takılmış biçimde TikTok üzerinden başlayan akımla sunumu, Goffman’ın dramaturjik analiz yöntemiyle ele alınmıştır. Bu bağlamda dramaturjik analizin unsurları olan rol, performans, vitrin ve set kavramları sosyal medyadaki paylaşımlar özelinde detaylı olarak analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında, popüler kültür, dijital ortamlar, benliğin inşası ve sosyal medya üzerinden popüler kültür ürünlerinin kimliğin inşa süreçlerindeki rolüne olan etkisi değerlendirilmektedir. Buna göre çalışma bulguları, popüler kültür ürünlerinin hızla yayılıp sosyal medya aracılığıyla kullanıcıların benliklerini inşa etme süreçlerinde önemli bir rolünün olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, yüksek kültür ürünlerinin popüler kültür ürünleriyle dijital ortamlarda bir arada olması bireylerin çevrim içi benlik sunumlarını kültürel sermaye üzerinden inşa etmesine zemin hazırlamaktadır. ‘Labubu’ ve ‘Hermes’ etiketi üzerinden alınan paylaşımların dramaturjik çözümlemesi, popüler kültür ürünü ile gösterişçi tüketimin bir ürünü olan lüks marka çantanın bir arada kullanılmasıyla oluşan statü farklarının muğlaklaşması ve popüler kültürün benliğin inşasında egemen kültürel formlara sahip olduğunu gösterir niteliktedir. Çalışma, popüler kültürün sosyal medya ortamında kullanıcıların benliğini inşa etme pratiklerini anlamak ve “popüler” olan ile “lüks” olanın kolayca birleşebildiğini, statü sınırlarının sosyal medya yoluyla aşındırıldığını göstermek amacıyla kaleme alınmıştır.
This study aims to examine the relationship between popular culture products and self-construction through social media in the digital age from a dramaturgical perspective. In the study, the presentation of the figure of Labubu, a popular culture product, as an attachment to the luxury consumer brand Hermes bag, the representative of “costentatious consumption”, with the trend that started on TikTok, is examined with Goffman's dramaturgical analysis method. In this context, the concepts of role, performance, showcase and set, which are the elements of dramaturgical analysis, were analyzed in detail in the context of social media posts. Within the scope of the study, popular culture, digital environments, the construction of the self and the impact of popular culture products on the role of identity construction processes through social media are evaluated. Accordingly, the findings of the study reveal that popular culture products have an important role in the processes of constructing the self of users through social media. Moreover, the coexistence of high culture products with popular culture products in digital environments paves the way for individuals to construct their online self-presentations through cultural capital. The dramaturgical analysis of the posts on the hashtags ‘Labubu’ and ‘Hermes’ shows that the status differences created by the combination of a popular culture product and a luxury brand bag, which is a product of ostentatious consumption, are blurred and that popular culture has dominant cultural forms in the construction of the self. The study was written to understand the practices of popular culture in constructing the self of users in the social media environment and to show that “popular” and “luxury” can easily merge and status boundaries are eroded through social media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 15, 2025 |
Acceptance Date | September 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 25 |