BibTex RIS Kaynak Göster

FOREIGN LANGUAGE LEARNING ANXIETY SCALE: VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2013, Cilt: 172 Sayı: 172, 49 - 68, 01.02.2013

Öz

The purpose of the study was to develop a valid and reliable scale in order to evaluate elementary students’ foreign language learning anxiety. The research was carried out on totally 374 elementary school students studying in Nigde province. While developing the scale, composed of 30 items, related literature was searched and experts’ ideas were benefited. In order to determine the validity of the scale the exploratory factor analysis was conducted. According to the findings of the exploratory factor analysis, the scale consisted of 27 items and three subdimensions (personality, communication and evaluation). KMO results of the scale was found out as 0.932 and the Bartlett result of the scale was calculated as 3620.662/df=492. The factor loadings of the scale were observed between 0.817 and 0.433. Also, the item total correlation of the scale was determined between 0.67 and 0.41. The Cronbach’s Alpha value of the total scale was found as 0.93 and the Spearman-Brown split half correlation of the scale was calculated as 0.83 in the study. Besides these, it was also found out that the sub-dimensions of the scale were calculated as changing between 0.89 and 0.83. At the end of the study, it was understood that the findings showed that the scale was a valid and reliable that can be applied on elementary students.

Kaynakça

  • Akpur, U. (2005). Öğrenilmiş çaresizlik ve kaygı düzeylerinin İngilizce başarı düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderson L. W. (1988). Attitudes and their measurement. Keeves, J. P. (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook. New York: Pergamon Press.
  • Anning, A. (1998). Teachers’ theories about children’s learning. Calderhead, J. (Ed.), Teachers’ professional development. Lewes: Falmer Press.
  • Aydemir, Ö. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin İngilizce dersinde kullandık- ları öğrenme stratejileri ve başarı başarısızlık yüklemeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aydın, B. (1999). Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bağçeci, B. (2004). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci tu- tumları (Gaziantep ili örneği). 6-9 Temmuz. XIII. Ulusal eğitim bilimleri kurul- tayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Bailey, K. (1983). Competitiveness and anxiety in adult second language learning. Seliger, H. W. & Long, M. H. (Eds.), Classroom oriented research in language acquisition. New York: Newbury House.
  • Baş, G. (2012). İlköğretim İngilizce dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenir- lik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 411- 424.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin ya- bancı dil kaygılarının İngilizce başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek li- sans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Boydak, A. (2008). Öğrenme stilleri. (2. baskı). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (12. baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kulla- nımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Cheng, Y. S., Horwitz, E. K. & Shallert, D. L. (1999). Language anxiety: Differentiating writing and speaking components. Language Learning, 49, 417– 446.
  • Cronbach L. J. (1990). Essentials of psychological testing. (5th ed.). New York: Harper Collins Publishers.
  • Çelebi, S. (2009). Teachers and students’ views on anxiety in English classrooms and attitudes towards English. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değiş- kenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dalkılıç, N. (2001). An investigation into the role of anxiety in second language learning. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Demirel, Ö. (1998). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Ellis, R. & Rathbone, M. (1987). The acquisition of German in a classroom context. London: Ealing College of Higher Education.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendi- rilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ens- titüsü, Ankara.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C. & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of explatory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Ferguson, F. & Takane, Y. (1989). Statistical analysis in psychology and education. McGraw-Hill.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Ganschow, L. & Sparks, R. L. (1996). Anxiety about foreign language learning among high school women. The Modern Language Journal, 80, 199-212.
  • Gardner, R. C., Smythe, P. C., Clément, R. & Gliksman, L. (1976). Second language learning: A social psychological perspective. Canadian Modern Language Review, 32, 198-213.
  • Gardner, R. C., Day, J. B. & Maclntyre, P. O. (1992). Integrative motivation, induced anxiety, and language learning in a controlled environment. Studies in Second Language Learning, 14, 197-214.
  • Gülsün, R. (1997). An analysis of the relationship between learners’ foreign language classroom anxiety and achievement in learning English as a foreign language in the freshman classes at the university of Gaziantep. Yayımlanmamış yüksek li- sans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Hambleton, R. K. & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1, 1-13.
  • Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching. (3rd ed.). Harlow: Longman.
  • Horwitz, E. K. & Young, D. J. (Eds.). (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20(10), 559-562.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • İşeri, K. (1996). Dilin kazanımı ve yabancı dil öğretimi. Dil Dergisi, 43, 21-27.
  • Kapıkıran, A. N. (2006). Başarı kaygısı ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 3-8.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modelling. New York: Guilford Publications, Inc.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
  • Köksal, D. (2000). Pragmatic approach to cross-cultural communication in the business world. 1-3 June. Paper presented at the first joint international symposium on business administration, Gökçeada, Çanakkale.
  • Krashen, S. D. (1985). Applications of psycholinguistic research to the classroom. James, C. (Ed.), Practical applications of research in foreign language teaching. Lincolnwood, IL: National Textbook Co.
  • Kyosti, J. (1992). Trait and test anxiety in the FL classroom. (Eric Document No. 345551).
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry. Boston: Brown and Company.
  • Morgan, C. T. (1981). Psikolojiye giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bö- lümü Yayınları.
  • Murphy K. R. & Davidshofer (1991). Psychological testing: Principles and applications. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Oğuz, E. (1999). İlköğretimde yabancı dil (İngilizce öğretimi sorunları). Yayımlanma- mış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Oya, T., Manola E. & Greenwood J. (2004). The influence of personality and anxiety on the oral performance of Japanese speakers of English. Applied Cognitive Psychology, 18, 841-855.
  • Öner, G. & Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 144-155.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. & Kandemir, M. (2006). Eğitim bilimleri araştırmalarında geçerlik ve güvenirlik sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 69-89.
  • Peers, I. (1996). Statistical analysis for education and psychology researchers: Tools for researchers in education and psychology. London: Falmer Press.
  • Phillips, E. M. (1992). The effects of language anxiety on students’ oral test performance and attitudes. Modern Language Journal, 76, 14-26.
  • Price, M. L. (1991). The subjective experience of foreign language anxiety: Interviews with highly anxious students. Horwitz, E. K. & Young, D. J. (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Reuterberg, S. & Gustafsson, J. E. (1992). Confirmatory factor analysis and reliability: Testing measurement model assumptions. Educational and Psychological Measurement, 52, 795-811.
  • Saito, Y., Horwitz, E. K. & Garza, T. J. (1999). Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal, 83, 202–218.
  • Sapir, S. & Aronson, A. E. (1990). The relationship between psychopathology and speech and language disorder in neurological patients. Journal of Speech Hearing Disorders, 55, 503-509.
  • Sarıgül, H. (2000). Trait anxiety and foreign language anxiety and their effects on learners’ foreign language proficiency and achievement. Yayımlanmamış yük- sek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Scherer, R. F. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire. Psychological Report, 62, 76-770.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of anxiety research. Horwitz, D. J. & Young, D. J. (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. (4. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Spada, N. & Lightbown, P. (2000). How languages are learned. (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • Sparks, R. L. & Ganschow, L. (1991). Foreign language learning differences: Affective or native language aptitude differences? Modern Language Journal, 75, 3-16.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. (4th ed.). MA: Allyn and Bacon.
  • Taş, Y. (2006). Kaygı nedir? Ankara: Bilkent Üniversitesi Öğrenci Gelişim ve Danışma Merkezi.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington: American Psychological Association.
  • Von Wörde, R. (1998). Students’ perspectives on foreign language anxiety. Inquiry, 8(1), 1-15.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2011). Eğitim psikolojisi: Gelişim-öğrenme-öğretim. (8. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Young, D. J. (1990). An investigation of students’ perspectives on anxiety and speaking. Foreign Language Annals, 23, 539-553.
  • Young, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 16, 439-445.

YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2013, Cilt: 172 Sayı: 172, 49 - 68, 01.02.2013

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, öğrencilerin yabancı dil öğrenme kaygılarını belirleyebilmek için kullanılabilecek olan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada geliştirilen ölçek, Niğde ili merkez ilçesindeki ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan toplam 374 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Alanyazın taranması ve alan uzmanlarının yardımıyla 30 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin geçerliğini belirlemek üzere, açımlayıcı faktör analizi ile güvenirlik analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre geliştirilen ölçek toplam üç boyuttan (kişilik, iletişim ve değerlendirme) ve 27 maddeden oluşmuştur. Ölçeğin, KMO değeri 0.932 ve Bartlett testi sonucu ise 3620.662/sd=492 olarak bulunmuştur. Ölçeğin madde faktör yükleri 0.817 ile 0.433 arasında değişiklik göstermiş olup, madde toplam korelasyon değerleri ise 0.67 ile 0.41 arasında değişmiştir. Ayrıca, araştırmada ölçeğin toplam Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.93, Spearman-Brown iki yarı testi korelasyonu ise 0.83 olarak hesaplanmıştır. Bunun yanında, ölçeğin alt boyutlarına ilişkin Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları ise 0.89 ile 0.83 arasında hesaplanmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen sonuçlar itibari ile geliştirilen ölçeğin ilköğretim öğrencilerine uygulanabilecek geçerli, güvenilir ve kuramsal temeli sağlam bir ölçek olduğu kanısına varılmıştır.

Kaynakça

  • Akpur, U. (2005). Öğrenilmiş çaresizlik ve kaygı düzeylerinin İngilizce başarı düzeyine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anderson L. W. (1988). Attitudes and their measurement. Keeves, J. P. (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook. New York: Pergamon Press.
  • Anning, A. (1998). Teachers’ theories about children’s learning. Calderhead, J. (Ed.), Teachers’ professional development. Lewes: Falmer Press.
  • Aydemir, Ö. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin İngilizce dersinde kullandık- ları öğrenme stratejileri ve başarı başarısızlık yüklemeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: Bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aydın, B. (1999). Konuşma ve yazma derslerinde yabancı dil öğrenimindeki kaygı nedenleri. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bağçeci, B. (2004). Ortaöğretim kurumlarında İngilizce öğretimine ilişkin öğrenci tu- tumları (Gaziantep ili örneği). 6-9 Temmuz. XIII. Ulusal eğitim bilimleri kurul- tayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Bailey, K. (1983). Competitiveness and anxiety in adult second language learning. Seliger, H. W. & Long, M. H. (Eds.), Classroom oriented research in language acquisition. New York: Newbury House.
  • Baş, G. (2012). İlköğretim İngilizce dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenir- lik çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 4(2), 411- 424.
  • Batumlu, D. Z. U. (2006). YTÜ yabancı diller yüksekokulu hazırlık öğrencilerinin ya- bancı dil kaygılarının İngilizce başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek li- sans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Boydak, A. (2008). Öğrenme stilleri. (2. baskı). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (12. baskı). Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kulla- nımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Cheng, Y. S., Horwitz, E. K. & Shallert, D. L. (1999). Language anxiety: Differentiating writing and speaking components. Language Learning, 49, 417– 446.
  • Cronbach L. J. (1990). Essentials of psychological testing. (5th ed.). New York: Harper Collins Publishers.
  • Çelebi, S. (2009). Teachers and students’ views on anxiety in English classrooms and attitudes towards English. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değiş- kenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Dalkılıç, N. (2001). An investigation into the role of anxiety in second language learning. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Demirel, Ö. (1998). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Ellis, R. & Rathbone, M. (1987). The acquisition of German in a classroom context. London: Ealing College of Higher Education.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendi- rilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ens- titüsü, Ankara.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C. & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of explatory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Ferguson, F. & Takane, Y. (1989). Statistical analysis in psychology and education. McGraw-Hill.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2000). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Ganschow, L. & Sparks, R. L. (1996). Anxiety about foreign language learning among high school women. The Modern Language Journal, 80, 199-212.
  • Gardner, R. C., Smythe, P. C., Clément, R. & Gliksman, L. (1976). Second language learning: A social psychological perspective. Canadian Modern Language Review, 32, 198-213.
  • Gardner, R. C., Day, J. B. & Maclntyre, P. O. (1992). Integrative motivation, induced anxiety, and language learning in a controlled environment. Studies in Second Language Learning, 14, 197-214.
  • Gülsün, R. (1997). An analysis of the relationship between learners’ foreign language classroom anxiety and achievement in learning English as a foreign language in the freshman classes at the university of Gaziantep. Yayımlanmamış yüksek li- sans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Hambleton, R. K. & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided and guidelines for improving test adaptation practices. Journal of Applied Testing Technology, 1, 1-13.
  • Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching. (3rd ed.). Harlow: Longman.
  • Horwitz, E. K. & Young, D. J. (Eds.). (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Horwitz, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20(10), 559-562.
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal, 70, 125-132.
  • İşeri, K. (1996). Dilin kazanımı ve yabancı dil öğretimi. Dil Dergisi, 43, 21-27.
  • Kapıkıran, A. N. (2006). Başarı kaygısı ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 3-8.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modelling. New York: Guilford Publications, Inc.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
  • Köksal, D. (2000). Pragmatic approach to cross-cultural communication in the business world. 1-3 June. Paper presented at the first joint international symposium on business administration, Gökçeada, Çanakkale.
  • Krashen, S. D. (1985). Applications of psycholinguistic research to the classroom. James, C. (Ed.), Practical applications of research in foreign language teaching. Lincolnwood, IL: National Textbook Co.
  • Kyosti, J. (1992). Trait and test anxiety in the FL classroom. (Eric Document No. 345551).
  • MacIntyre, P. D. & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry. Boston: Brown and Company.
  • Morgan, C. T. (1981). Psikolojiye giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bö- lümü Yayınları.
  • Murphy K. R. & Davidshofer (1991). Psychological testing: Principles and applications. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Oğuz, E. (1999). İlköğretimde yabancı dil (İngilizce öğretimi sorunları). Yayımlanma- mış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Oya, T., Manola E. & Greenwood J. (2004). The influence of personality and anxiety on the oral performance of Japanese speakers of English. Applied Cognitive Psychology, 18, 841-855.
  • Öner, G. & Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 144-155.
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. & Kandemir, M. (2006). Eğitim bilimleri araştırmalarında geçerlik ve güvenirlik sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 69-89.
  • Peers, I. (1996). Statistical analysis for education and psychology researchers: Tools for researchers in education and psychology. London: Falmer Press.
  • Phillips, E. M. (1992). The effects of language anxiety on students’ oral test performance and attitudes. Modern Language Journal, 76, 14-26.
  • Price, M. L. (1991). The subjective experience of foreign language anxiety: Interviews with highly anxious students. Horwitz, E. K. & Young, D. J. (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Reuterberg, S. & Gustafsson, J. E. (1992). Confirmatory factor analysis and reliability: Testing measurement model assumptions. Educational and Psychological Measurement, 52, 795-811.
  • Saito, Y., Horwitz, E. K. & Garza, T. J. (1999). Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal, 83, 202–218.
  • Sapir, S. & Aronson, A. E. (1990). The relationship between psychopathology and speech and language disorder in neurological patients. Journal of Speech Hearing Disorders, 55, 503-509.
  • Sarıgül, H. (2000). Trait anxiety and foreign language anxiety and their effects on learners’ foreign language proficiency and achievement. Yayımlanmamış yük- sek lisans tezi, Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Scherer, R. F. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire. Psychological Report, 62, 76-770.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Scovel, T. (1991). The effect of affect on foreign language learning: A review of anxiety research. Horwitz, D. J. & Young, D. J. (Eds.), Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. (4. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Spada, N. & Lightbown, P. (2000). How languages are learned. (2nd ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • Sparks, R. L. & Ganschow, L. (1991). Foreign language learning differences: Affective or native language aptitude differences? Modern Language Journal, 75, 3-16.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick B. G. & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. (4th ed.). MA: Allyn and Bacon.
  • Taş, Y. (2006). Kaygı nedir? Ankara: Bilkent Üniversitesi Öğrenci Gelişim ve Danışma Merkezi.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington: American Psychological Association.
  • Von Wörde, R. (1998). Students’ perspectives on foreign language anxiety. Inquiry, 8(1), 1-15.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2011). Eğitim psikolojisi: Gelişim-öğrenme-öğretim. (8. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Young, D. J. (1990). An investigation of students’ perspectives on anxiety and speaking. Foreign Language Annals, 23, 539-553.
  • Young, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 16, 439-445.
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Baş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 172 Sayı: 172

Kaynak Göster

APA Baş, G. (2013). YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 172(172), 49-68. https://doi.org/10.20296/tsad.26538
AMA Baş G. YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. TSA. Şubat 2013;172(172):49-68. doi:10.20296/tsad.26538
Chicago Baş, Gökhan. “YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 172, sy. 172 (Şubat 2013): 49-68. https://doi.org/10.20296/tsad.26538.
EndNote Baş G (01 Şubat 2013) YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 172 172 49–68.
IEEE G. Baş, “YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”, TSA, c. 172, sy. 172, ss. 49–68, 2013, doi: 10.20296/tsad.26538.
ISNAD Baş, Gökhan. “YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 172/172 (Şubat 2013), 49-68. https://doi.org/10.20296/tsad.26538.
JAMA Baş G. YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. TSA. 2013;172:49–68.
MLA Baş, Gökhan. “YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 172, sy. 172, 2013, ss. 49-68, doi:10.20296/tsad.26538.
Vancouver Baş G. YABANCI DİL ÖĞRENME KAYGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. TSA. 2013;172(172):49-68.