The purpose of the current study was to examine the dysfunctional career beliefs of university students that they believe as barriers to achieve their ideal jobs. With this purpose, 247 (110 female, 137 male) students from various faculties and departments were given open-ended questionnaire forms and the responses were taken literally. The results of the analyses yielded that there were four main themes, namely “Individual Factors”, “External Factors”, “Family, Society, and Environmental Effects” and “Generalizations.” The results yielded that almost half of the students participated in the study has several dysfunctional beliefs about their career and these beliefs were grouped in to main themes and subthemes. The findings of the study would help counselors in designing career intervention programs especially for university students to help them during their career decision process. Most of the previous research demonstrated that many of these dysfunctional career beliefs stem from the lack of accurate information about careers. Counselors may help students change their dysfunctional career beliefs with the accurate information by exploring information about specific careers and informative job interviews with people from their preferred field of work. Further studies would use this information as a basis for the development of instruments to assess the variation of these beliefs among university students and pretest-posttest evaluation of the career guidance and counseling programs.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin ideallerindeki işe yönelmelerine engel olduğunu düşündükleri işlevsel olmayan kariyer inançlarını betimlemektir. Bu amaçla farklı fakülte ve bölümlerden toplam 247 (110 kız, 137 erkek) öğrenciye açık uçlu anket formu verilmiş ve cevaplar yazılı olarak alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda üniversite öğrencilerinin işlevsel olmayan kariyer inançlarının “Bireysel Faktörler”, “Dışsal Faktörler”, “Aile, Toplum ve Çevrenin Etkisi” ve “Genellemeler” şeklinde dört ana tema üzerinde toplanığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularına göre ayrıca öğrencilerin yaklaşık yarısının birden fazla işlevsel olmayan kariyer inancına sahip olduğunu göstermektedir. Bu bulguların özellikle mesleki rehberlik ve danışma alanında üniversite öğrencilerine yönelik hazırlanacak programlarda, uygulamacılara yardımcı olabileceği düşünülmektedir. Yapılan araştırmalar üniversite öğrencilerinin işlevsel olmayan kariyer inançlarının büyük çoğunluğunun gerçekçi bilgi eksikliğinden kaynaklandığını göstermektedir. Dolayısıyla, uygulamacılar öğrencilerin işlevsel olmayan kariyer inançlarını belli kariyerlerle ilgili bilgi toplayarak ve istedikleri alanda çalışan başarılı kişilerle görüşmeler yaparak, gerçekçi bilgilerle değiştirmelerinde öğrencilere yardımcı olabilirler. Bu çalışma bulgularının, üniversite öğrencilerinin kariyer kararı verme, kariyer problemlerini çözebilme, kariyer hedefleri oluşturma, plan yapma, kendini doğru bir şekilde değerlendirme ve meslekleri doğru bir şekilde değerlendirme gibi kariyer süreçlerine yardım amaçlı rehberlik ve danışma program içeriklerinin oluşturulmasında önemli katkıları olabileceği düşünülmektedir. Bundan sonra bu konuda yürütülecek araştırmalarda, bu çalışmada elde edilen bulgulardan da yararlanarak üniversite öğrencilerinin işlevsel olmayan kariyer inançlarını belirlemeye yönelik ölçme araçlarının geliştirilmesi önerilmektedir.
Üniversite öğrencileri ideal iş işlevsel olmayan kariyer inancı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 172 Sayı: 172 |