İçinde
bulunduğumuz ve 21. yüzyıl olarak ifade edilen çağda öğrencilerin çeşitli
becerilere sahip olması gerektiği ifade edilmektedir. Bu becerilerden bir
tanesi de bilgi işlemsel düşünme becerisidir. Bilgi
işlemsel düşünme bilgisayar biliminin temel kavramlarından yararlanarak
problem çözmenin, sistem tasarlamanın ve insan davranışlarını anlamanın bir
yolu olarak tanımlanmaktadır. Günümüzde bu becerinin sadece bilgisayar uzmanları
değil tüm bireyler tarafından sahip olunması gereken bir beceri olarak ifade
edilmektedir. Bilgi işlemsel düşünme becerisinin gelişimi için farklı yöntemler
kullanılmaktadır. Programlama öğretimi bu becerinin öğretiminde kullanılan
yöntemlerdendir. Alanyazında programlamanın problem çözme, yaratıcılık ve
eleştirel düşünme gibi 21. yüzyıl becerileri üzerinde etkisinin olduğu sonucuna
ulaşılan çalışmalar mevcuttur. Bu çalışma sonuçları 21. yy becerilerini
kapsayan bilgi işlemsel düşünme üzerine programlama öğretiminin etkisi olduğuna
işaret etmektedir. Bu nedenle bu çalışmada programlama öğretiminin öğrencilerin
bilgi işlemsel düşünme becerisi üzerine olan etkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 Güz döneminde Bilgisayar
Programcılığı bölümü 1. sınıfta öğrenim gören, programlama temelleri dersini
alan ve derse devam eden 54 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Bilgisayarca
Düşünme Becerileri ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde
betimsel istatistikler ve ilişkili örneklemler t-testi uygulanmıştır.
Araştırmanın sonunda bilgi işlemsel düşünme becerisi puanı açısından çalışma
grubunun öntest- sontest puanları arasında anlamlı farklılık olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ayrıca cinsiyet ve programlama becerisi açısından bilgi işlemsel
düşünme becerisinin farklılaşmadığı bulgusu elde edilmiştir. Bu sonuçlardan
hareketle programlama öğretiminin bilgi işlemsel düşünme üzerinde olumlu etkisi
olabileceği ve bu etkinin cinsiyet ve programlama beceri düzeylerinden bağımsız
olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2019 |
Submission Date | July 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 23 Issue: 2 |