Siber
aylaklık, öğrencinin ders sırasında ders dışında özellikle bir teknolojik araç
ile internet, sosyal medya kullanımı vb. gerçekleştirerek, dersi dinlememe
davranışı olarak tanımlanmaktadır. Son dönemdeki teknolojik uyarıcıların siber
aylaklık davranışını tetiklediği düşünülmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın
amacı da Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde öğrenim gören
öğrencilerin siber aylaklık düzeyleri ve nedenleri incelemektir. Çalışma
grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Trakya bölgesinde bir devlet
üniversitesinin Eğitim Fakültesinin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Bölümünde 4.sınıf düzeyinde öğrenim gören 55 üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışma, Nicel ve Nitel verilerin aynı zamanda kullanıldığı
karma yöntem ile desenlenmiştir. Nicel veriler siber aylaklık ölçeği ile
toplanmıştır. Nitel veriler ise açık uçlu bir soru ile veri toplama sürecinde
eş zamanlı toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistiklerden
yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde öğrencilerin siber aylaklık
düzeyleri temel alınarak sınıflama yapılmıştır. Bu sınıflamalarda ilk aşamada
ayrı ayrı, ikinci aşamada ise bütünsel olarak içerik analizinden
yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin hepsi farklı
dönem ve derslerde siber aylaklık yaptıklarını kabul etmektedir. Nicel
verilerin analizi sonucu, siber aylaklık düzeyinin ortalama seviyeye yakın
olduğu ve özellikle derslerde öğrencilerin içerik paylaşımı, çevrim içi içeriğe
erişim davranışlarını gösterdikleri görülmüştür. Nitel verilerin analizi
sonucunda ise siber aylaklık nedenleri Ruhsal, Bireysel ve Öğretimsel olmak
üzere 3 tema altında toplanmıştır. Ayrıca, siber aylaklık düzeylerine göre
kümelenmiş verilerin arasında temalar açısından bir fark elde edilememiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 1 |