Konuşma insan iletişiminde en
etkili, en hızlı ve en pratik yollardan biridir. Toplumsal yaşamın vazgeçilmez
bir ögesidir. Etkili bir iletişim başarı için, etkili ve düzgün bir konuşma da etkili iletişim için elzemdir.
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin
hazırlıksız konuşma esnasında yaptıkları telaffuz hataları
incelenmiştir. Araştırma, tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu Kütahya ilinin Domaniç ilçesindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim
gören 7. sınıf öğrencilerinden rastgele yöntemle seçilen 25 öğrenci
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış gözlem
tekniğinden faydalanılmıştır. Ses kaydı ve konuşma gözlem formlarıyla verilerin toplanması
sağlanmıştır. Verilerin analizi içerik analizi ile yapılmış, öğrencilerin
hazırlıksız konuşmalarındaki hatalarının oranı, türleri ve bunların cinsiyete
göre oranı gibi değişkenler açısından incelenmiştir.
Araştırma sonucunda öğrencilerde
telaffuz hataları tespit edilmiştir. Öğrencilerin tamamında yerel ağız
kullanımı görülmüştür. Bunu atlama (%64), gevşeklik (%52), gereksiz ses
kullanımı (%52), vurgu ve tonlama hatası (%36) takip etmektedir. Yerel ağız
kullanımından kaynaklı hataların başında ise çoğul ekinin yanlış kullanımı
(%95), sert sessizlerin yumuşak söylenmesi (%95) ve şimdiki zaman ekinin yanlış
kullanımı (%85) gelmektedir. Konuşma
süresi bakımından erkekler kızlardan 8 saniye daha uzun konuşmuş, telaffuz
hatası yönünden de kızlar %5 daha başarılı çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 3 |