Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 2, 547 - 567, 04.08.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1568124

Öz

Çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitsizliği, toplumun kadın ve erkeğe atfettiği değer, tutum, davranış ve rollerle ilgili olarak ortaya çıkmaktadır. İş hayatında mesleklerin kadın ve erkek işleri olarak ayrılması ve cinsiyet temelli beklentiler, toplumsal cinsiyet eşitsizliğini pekiştirmekte ve bu eşitsizlik, nesilden nesile aktarılan yargı ve değerlerle devam etmektedir. Eğitim, çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal bilgiler dersi, toplumun tutumlarını, davranışlarını, toplumsal yapıyı ve değerleri öğrencilere kazandırarak, onların toplumsal cinsiyet rolleri ve eşitsizlikleri hakkında bilinçlenmelerini sağlar. Öğretmenlerin bilinçli ve eşitlikçi yaklaşımları çeşitli öğretim yöntemleri, teknikleri ve etkinlikleri, öğrencilere bu değerleri benimsetmek açısından önemlidir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitsizliğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Olgubilim (fenemonoloji) yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 34 öğretmen oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, sosyal bilgiler öğretmenlerinin çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğine aykırı tutum, davranış, rol ve beklentilerin farkında olduklarını göstermektedir. Sosyal bilgiler öğretmenleri, çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak için medya ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yaparak kamuoyu oluşturulmasını ve yaygın eğitim yoluyla vatandaşların bilinçlendirilmesini önermektedir.

Etik Beyan

Bu makale TÜBİTAK–2209-A Üniversite öğrencileri araştırma projeleri desteği programı desteğinde yürütülen araştırma sonuçlarının bir kısmını içermektedir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI

Proje Numarası

TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI

Teşekkür

Bu çalışma, TÜBİTAK–2209-A desteğiyle yürütülmüş olup, katkı sağlayan tüm öğretmenlere ve TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adaçay, F. R. (2014). Toplumsal cinsiyet ve kalkınma. Ekin.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Seyhan 0000-0003-1741-4878

Elif Zaimoğlu 0009-0008-8639-5942

Proje Numarası TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI
Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 24 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Seyhan, A., & Zaimoğlu, E. (2025). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(2), 547-567. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1568124
AMA Seyhan A, Zaimoğlu E. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri. TSA. Ağustos 2025;29(2):547-567. doi:10.20296/tsadergisi.1568124
Chicago Seyhan, Ayşe, ve Elif Zaimoğlu. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 2 (Ağustos 2025): 547-67. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1568124.
EndNote Seyhan A, Zaimoğlu E (01 Ağustos 2025) Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 2 547–567.
IEEE A. Seyhan ve E. Zaimoğlu, “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri”, TSA, c. 29, sy. 2, ss. 547–567, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1568124.
ISNAD Seyhan, Ayşe - Zaimoğlu, Elif. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/2 (Ağustos2025), 547-567. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1568124.
JAMA Seyhan A, Zaimoğlu E. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri. TSA. 2025;29:547–567.
MLA Seyhan, Ayşe ve Elif Zaimoğlu. “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 2, 2025, ss. 547-6, doi:10.20296/tsadergisi.1568124.
Vancouver Seyhan A, Zaimoğlu E. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Hakkında Görüşleri. TSA. 2025;29(2):547-6.