Çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitsizliği, toplumun kadın ve erkeğe atfettiği değer, tutum, davranış ve rollerle ilgili olarak ortaya çıkmaktadır. İş hayatında mesleklerin kadın ve erkek işleri olarak ayrılması ve cinsiyet temelli beklentiler, toplumsal cinsiyet eşitsizliğini pekiştirmekte ve bu eşitsizlik, nesilden nesile aktarılan yargı ve değerlerle devam etmektedir. Eğitim, çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasında önemli bir rol oynamaktadır. Sosyal bilgiler dersi, toplumun tutumlarını, davranışlarını, toplumsal yapıyı ve değerleri öğrencilere kazandırarak, onların toplumsal cinsiyet rolleri ve eşitsizlikleri hakkında bilinçlenmelerini sağlar. Öğretmenlerin bilinçli ve eşitlikçi yaklaşımları çeşitli öğretim yöntemleri, teknikleri ve etkinlikleri, öğrencilere bu değerleri benimsetmek açısından önemlidir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitsizliğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Olgubilim (fenemonoloji) yöntemi ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu 34 öğretmen oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, sosyal bilgiler öğretmenlerinin çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğine aykırı tutum, davranış, rol ve beklentilerin farkında olduklarını göstermektedir. Sosyal bilgiler öğretmenleri, çalışma hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak için medya ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yaparak kamuoyu oluşturulmasını ve yaygın eğitim yoluyla vatandaşların bilinçlendirilmesini önermektedir.
Bu makale TÜBİTAK–2209-A Üniversite öğrencileri araştırma projeleri desteği programı desteğinde yürütülen araştırma sonuçlarının bir kısmını içermektedir.
TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI
TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI
Bu çalışma, TÜBİTAK–2209-A desteğiyle yürütülmüş olup, katkı sağlayan tüm öğretmenlere ve TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 2 |