Bu araştırmanın amacı; okul öncesi dönem çocukların evde
birlikte en fazla zaman geçirdikleri bireyler olan ebeveynlerinin çocuk
istismarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir.
Araştırmada, ebeveynlerin “çocuk istismarı” kavramına yönelik algılarını ifade
eden metaforları belirlemede, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan olgu
bilim deseni kullanılmıştır. Bu araştırma 2017-2018 yıllarında uygun örnekleme
yöntemi kullanılarak belirlenen 1 ila 6 yaşları arasında çocuğa sahip 187
ebeveyn ile yürütülmüştür. Okul öncesi dönemde çocuğu olan ebeveynlerin çocuk
istismarı kavramına ilişkin algıları “Çocuk istismarı sizce neye benzer?”
sorusunu cevaplamaları ve kurdukları ilişkiyi “Çünkü…” cümlesini tamamlayan
açıklamaları ile elde edilmiştir. Metaforun konusu ve kaynağı ilk soru ile
belirlenmeye çalışılmıştır. “Çünkü” ile bu metafora yüklenen anlam ve nedenler
ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ebeveynlerin verdikleri
cevaplardan yola çıkılarak oluşturulan kategoriler incelendiğinde; ebeveynlerin
toplam 11 kategoride 75 metafor geliştirdikleri tespit edilmiştir. Çocuk
istismarı kavramına ilişkin oluşturulan kategoriler bütün olarak
düşünüldüğünde, ebeveynler en çok kıyamet, katliam, kanser ve kabuk tutmayan
yara metaforlarını geliştirmişlerdir.
The aim of this study
is to determine the perceptions of the parents of preschool children about
child abuse via metaphors. In order to determine the metaphors that express the
perceptions of parents about the concept of child abuse, the phenomenology
model which is among the qualitative research methods is used in the research.
This research was carried out with 187 parents with children aged between 1 and
6 who were determined using appropriate sampling method in 2017-2018.
Perceptions of parents about the concept of child abuse were obtained with the
answer to question of "What do you think child abuse is like?" and
explanations with complete the sentence starting with "because". The
subject and source of metaphor are tried to be determined by the first
question. The meaning and reasons attributed to this metaphor were tried to be
revealed with the sentence "because". Content analysis technique was
used to evaluate the data. When the categories, which were based on the answers
of the parents, were examined and it was found that parents developed 75
metaphors in 11 categories. When the categories of child abuse are considered
as a whole, the parents mostly developed the metaphors: doomsday, massacre,
cancer and non-closure wound.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2019 |
Submission Date | February 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 30 Issue: 2 |