Bu çalışmanın amacı, turistik bir destinasyon olan Kuşadası’nın YouTube’da bulunan videolarının içeriklerini analiz ederek, videolarda öne çıkan görsel ve sözel unsurları, temaları ve verilmek istenen mesajları belirlemektir. Araştırma kapsamında YouTube’ da son iki yılda yayınlanan Kuşadası tanıtım videoları amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak belirlenmiş ve incelenmiştir. Anahtar kelime olarak “Kuşadası tanıtım” ifadesi kullanılmış ve toplamda 10 adet tanıtım videosuna ulaşılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, YouTube üzerinde yayınlanan Kuşadası tanıtım videolarının tanıtım, bilgilendirme ve tarihi temalarının ön olana çıktığı görülmüştür. Amatör ve profesyonel çekimler ile yayınlanan videolarda, izleyici üzerinde merak uyandırmak amaçlanmıştır. Çalışmanın, YouTube’da yayınlanan destinasyon tanıtım videolarının gelişimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The aim of this study is to analyze the content of YouTube videos about Kuşadası, a popular tourist destination, and to identify the prominent visual and verbal elements, themes, and intended messages within these videos. Within the scope of the research, promotional videos of Kuşadası published on YouTube in the last two years were selected and examined using a purposive sampling method. The keyword "Kuşadası promotion" was used, and a total of 10 promotional videos were identified. The analysis revealed that the themes of promotion, information, and history were the most prominent in the Kuşadası promotional videos on YouTube. Both amateur and professional videos aimed to create curiosity and engagement among viewers. It is expected that this study will contribute to the development of destination promotional videos on YouTube.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 11, 2025 |
Acceptance Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 26 |