Classroom management is a multiple process that includes many parameters, which is carried out consciously in order for students to become effective both educationally and behaviorally. Empathy is about understanding the feelings and thoughts of the other person correctly and internalizing what they feel about a situation. Considering that teachers should love and understand their students in addition to their responsibilities outside of education, it can be clearly seen that teachers should have empathy competencies. In this respect, teachers have an obligation to empathize and benefit from these competencies in their interactions in both learning and teaching dimensions. At the same time, it is considered important for teachers to have empathy skills so that supportive environments are created in the classroom and teachers can meet with their students on a common frequency. In line with this information, the aim of the research is to examine the relationships between teacher candidates' perception of classroom management and their empathic orientations. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The sample of the research consists of 4th grade students studying at Marmara University Atatürk Education Faculty in the 2021-2022 academic year. In the research, "Teachers Candidate' Perception of Classroom Management Scale" and "Empathic Tendency Scale for Candidate Teachers" were used as data collection tools. As a result of the research, a significant relationship was found between pre-service teachers' perceptions of classroom management and their empathic tendency.
Sınıf yönetimi öğretmen adayı empatik yönelim Classroom management teacher candidate empathic tendency
Sınıf yönetimi, öğrencilerin öğretimsel ve davranışsal olarak etkin bir duruma gelebilmeleri için bilinçli olarak yürütülen, birçok parametreyi içerisinde barındıran çoklu bir süreçtir. Empati, bireyin bir durum hakkında, karşısındaki kişinin duygu ve düşüncelerini doğru bir biçimde anlamak, hissettiklerini içselleştirmek ile ilgilidir. Öğretmenlerin eğitim öğretim dışındaki sorumluluklarının yanında öğrencilerini sevmesi ve anlaması gerektiği düşünüldüğünde, öğretmenlerin empati yetkinliklerine sahip olması gerektiği açıkça görülebilir. Bu yönüyle öğretmenlerin hem öğrenme hem de öğretme boyutundaki etkileşimlerinde empati yapma ve bu yetkinliklerinden yararlanma zorunlulukları bulunmaktadır. Aynı zamanda sınıf içerisinde destekleyici ortamların yaratılması, öğretmenlerin öğrencileri ile ortak bir frekansta buluşabilmeleri için öğretmenlerin empati becerilerine sahip olması önemli görülmektedir. Bu bilgiler doğrultusunda araştırmanın amacı öğretmen adaylarının sınıf yönetimi algısı ve empatik yönelimleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesinde eğitim gören 4. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğretmen Adaylarına Yönelik Sınıf Yönetimi Algısı Ölçeği” ve “Öğretmen Adayları için Empatik Yönelimler Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının sınıf yönetimi algıları ve empatik yönelimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Sınıf yönetimi öğretmen adayı empatik yönelim Sınıf yönetimi, öğretmen adayı, empatik yönelim Classroom management teacher candidate empathic tendency
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |