4. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Basamaklarını Uygulama Durumlarının Belirlenmesi: Fermi Problemleri Uygulamaları
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 1, 50 - 60, 31.05.2024
Sinem Yanbıyık
,
Ülkü Arslan
,
Ogün Ayhan
,
Leyla Karatosun
,
Gökhan Solak
,
Elife Ceylan
,
Esra Eleroğlu
,
Gül Akbulut
Abstract
Problem çözme, öğrencilere sorunları tanımlama, bilgi toplama, farklı çözüm yolları düşünme, çözümleri test etme ve sonuçları değerlendirme gibi becerileri öğretmeyi amaçlayan bir öğretim yaklaşımıdır. Literatürde problem çözme süreci Polya’nın (1957) ortaya koyduğu ve genel olarak kabul gören basamaklardan oluşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. Sınıf öğrencilerinin problem çözme basamaklarını uygulama durumlarının betimlenmesidir. İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin problem çözme basamaklarını uygulama durumlarının incelendiği bu çalışmada öğrenciler yüksek, orta ve düşük olmak üzere akademik başarı durumlarına göre ayrılmıştır. Yüksek matematiksel başarıya sahip öğrencilerin problem çözme basamaklarının tamamını gerçekleştirdikleri, orta düzeyde başarılı olanların bu basamakları eksik olarak yaptığı görülmüştür. Fakat düşük başarılı öğrencilerden birinin de problem çözme basamaklarının tamamını gerçekleştirdiği görülmüştür. Öğrencilerin problemi anlama aşamasında sergiledikleri davranışlara göre incelendiğinde ise problemin anlaşılması aşamasını başarılı şekilde gerçekleştiren katılımcıların diğer tüm basamakları da eksiksiz tamamladıkları görülmüştür. Çalışma sonuçlarına göre problemi anlayan öğrencilerin problem çözme basamaklarını tamamlayabildikleri görülmüştür. Çalışma sonuçlarına göre problem çözme basamaklarının gerçekleştirilmesinin matematiksel başarıya değil, problemi anlama durumuna bağlı olarak değiştiği görülmüştür. Bu durumdan hareketle sınıf öğretmenlerinin problem çözme çalışmalarında problemin anlaşılmasına, problem çözme basamaklarının gerçekleştirilmesine, okuduğunu anlama çalışmalarının sıklaştırılmasına ve rutin olmayan problem tiplerinin kullanılmasına önem vermeleri gerektiği söylenebilir.
Thanks
araştırma sürecinde desteklerini esirgemeyen DOÇ. DR. YASİN GÖKBULUT'a teşekkür ederiz
References
- Altun, M. (1995). İlkokul 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Davranışları Üzerine Bir Çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Altun, M. (2002). Matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtımı.
- Altun, M. , Sezgin Memnun, D. & Yazgan, Y. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Rutin Olmayan Matematiksel Problemleri Çözme Becerileri ve Bu Konudaki Düşünceleri. İlköğretim Online , 6 (1) , 127-143 .
- Çakmak, M. (2003). Matematik derslerinde problem çözme yaklaşımının değerlendirilmesi. Retrieved April 24, 2012, from http://www.matder.org.tr
- Lester, F. K. (1994). Musings about mathematical problem-solving research: 1970-1994, Journal for Research in Mathematics Education, 25, 660-675
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Polya, G. (1957). Nasıl Çözmeli? Çev. Feryal Halatçı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Soylu, Y & Soylu, C. (2006). Matematik Derslerinde Başarıya Giden Yolda Problem Çözmenin Rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 97-111.
- Toptaş, V. & Kılıçkaya, M. (2017). Problem Çözme: Literatür İncelemesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches , 2 (2) , 20-31 .
- Verschaffel, L., De Corte, E. (1997). Teaching Realistic Mathematical Modeling in the Elementary School: A Teaching Experiment with Fifth Graders. Journal for Research in Mathematics Education. Vol 28, 577.
- Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S.,Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H.& Ratinckx, E. (1999). Learning to Solve Mathematical Application Problems: A Design Experiment with Fifth Graders”, Mathematical Thinking & Learning. Vol 1, 195.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yin, R. (1984). Case Study Research: Design and Methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 1, 50 - 60, 31.05.2024
Sinem Yanbıyık
,
Ülkü Arslan
,
Ogün Ayhan
,
Leyla Karatosun
,
Gökhan Solak
,
Elife Ceylan
,
Esra Eleroğlu
,
Gül Akbulut
References
- Altun, M. (1995). İlkokul 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Davranışları Üzerine Bir Çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Altun, M. (2002). Matematik öğretimi. İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtımı.
- Altun, M. , Sezgin Memnun, D. & Yazgan, Y. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Rutin Olmayan Matematiksel Problemleri Çözme Becerileri ve Bu Konudaki Düşünceleri. İlköğretim Online , 6 (1) , 127-143 .
- Çakmak, M. (2003). Matematik derslerinde problem çözme yaklaşımının değerlendirilmesi. Retrieved April 24, 2012, from http://www.matder.org.tr
- Lester, F. K. (1994). Musings about mathematical problem-solving research: 1970-1994, Journal for Research in Mathematics Education, 25, 660-675
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Polya, G. (1957). Nasıl Çözmeli? Çev. Feryal Halatçı, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Soylu, Y & Soylu, C. (2006). Matematik Derslerinde Başarıya Giden Yolda Problem Çözmenin Rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (11), 97-111.
- Toptaş, V. & Kılıçkaya, M. (2017). Problem Çözme: Literatür İncelemesi. International Journal of Education Technology and Scientific Researches , 2 (2) , 20-31 .
- Verschaffel, L., De Corte, E. (1997). Teaching Realistic Mathematical Modeling in the Elementary School: A Teaching Experiment with Fifth Graders. Journal for Research in Mathematics Education. Vol 28, 577.
- Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S.,Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H.& Ratinckx, E. (1999). Learning to Solve Mathematical Application Problems: A Design Experiment with Fifth Graders”, Mathematical Thinking & Learning. Vol 1, 195.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yin, R. (1984). Case Study Research: Design and Methods. (3. Basım). California: Sage Publications.