BibTex RIS Cite

BERTRAND RUSSELL, TARİH EĞİTİMİ VE DÜNYA BARIŞI

Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 193 - 225, 23.05.2016

Abstract

Bertrand Russell, 20. yüzyılda Avrupa’nın yetiştirdiği en önemli düşünürlerden biridir.  Doküman inceleme yönteminin kullanıldığı bu makalede Russell’in, eğitimin amaçları ve tarih anlayışına ilişkin değerlendirmelerine ve tarih eğitiminin dünya barışına yol açacak şekilde nasıl düzenlenebileceğine ilişkin görüşlerine yer verilmektedir.

Bu çalışmada üç alt probleme cevap verilecektir;

  1. Russell'ın eğitime ilişkin kuramsal görüşleri ile uygulaması arasında nasıl bir ilişki vardır?
  2. Russell'ın bir okuyucu ve üretici olarak tarihçilik anlayışı nedir?
  3. Russell'a göre ne tür bir tarih eğitimi dünyada barışa katkı sağlayabilir?

II. Dünya Savaşı sonrasında kurulan uluslararası örgütler, bu konuya ciddiyetle eğilmiş ve taraf ülkelerin tarih ders kitaplarını kendi aralarında değiştirmeleri ve birbirlerine karşı ön yargılı ifadeleri çıkarmaları konusunda önemli adımlar atılmıştır.  

Anahtar Kelimeler: Tarih Eğitimi, Bertrand Russell, Dünya Barışı


BERTRAND RUSSELL, HISTORY EDUCATION and WORLD PEACE 

Abstract: Russell is one of the most important intellectuals of 20th century in Europe. In this essay in which document review method was used, after taking into account of Russell’s evaluations about the purposes of education, his understanding of history, his views on history education shall be dealt with.

In this study, three sub-problems will be answered;

  1. What is the relationship between Russell’s theoretical views and his applications concerning to education?
  2. What is Russell’s understanding of historiography as a reader and producer?
  3. According to Russell, what kind of history education can contribute to the peace in the World?

The international organizations founded after World War II addressed the issue seriously to change the history textbooks on the European market and has taken important steps towards the removal of the prejudiced statements in the history textbooks. 

Keywords: History Education, Bertrand Russell, World Peace

References

  • Acar, A. K. (2007), Bertrand Russell’ın eğitim görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, A ve B. Ata (2013). UNESCO’nun tarih eğitimi yayınlarına yönelik bir değerlendirme (1947-2009). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 14, s.107-139.
  • Arık, A. (2014). Russell’da çocuğun eğitiminde devletin rolü, Turkish Studies, V. 9/11, p. 49-62.
  • Ata, B. (2001). Çanakkale savaşlarını nasıl öğreteceğiz? Türk Yurdu, S.164, s.23-29.
  • Ata, B. (2009). Johann Friedrich herbart’ın tarih eğitimi üzerine görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı Prof. Dr. Reşat Genç Armağanı Cilt-II, vol. 29, 97-115.
  • Aybar, M. A. (2012). Vietnam günlüğü ABD’nin Vietnam’da işlediği savaş suçlarına karşı Russell Mahkemesi. Yay. haz. Kıvanç Koçak, İstanbul: İletişim.
  • Bruneau, W. (2003-2004). New evidence on life, learning and medical care at Beacon Hill School. Russell: the Journal of Bertrand Russell Studies, N.2., p.131-152.
  • Çelik, F. (2002). Bertrand Russell'ın eğitim üzerine görüşleri. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 4, s.86-95.
  • Dalkılıç, B. (2004). Bertrand Russell’ın İslâm kültürü, medeniyeti ve felsefesine yaklaşımı. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.18, s.56-90.
  • Durkheim, E. (2004). Ahlak eğitimi (1902-1903), çev. O. Adanır, İzmir: Dokuz Eylül.
  • Eflatun, (1943). Protagoras. çev. Nurettin Şazi Kösemihal, İstanbul: Maarif.
  • Egner, R. E. and L. E. Denonn (Ed.) (2009). The basic writings of Bertrand Russell. London: Routledge.
  • Fichte, J. G. (1938). Fihte’nin hitabeleri. Çev. M. Rahmi Balaban, İzmir: Dereli.
  • Hale, W. (1994). Content and critisism: The aim of schooling. Published in the Papers of the Annual Conference, Friday 8-Sunday 10 April, New College, Oxford.
  • Hook, S. (1967). Education for modern man. New York: Alfred A. Knopf.
  • Hook, S. (1973). Akademik hürriyet ve akademik anarşi. Çev. Sencer Tonguç, Ankara: Millî Eğitim.
  • Hustak, C. (2013). Love, sex, and happiness in education: the Russells, Beacon Hill school, and teaching "sex-love" in England, 1927-1943. Journal of the History of Sexuality, Vol. 22, No. 3, p.446-473.
  • Hürriyet Gazetesi (2006, 6 Mayıs). Fransızlarla Almanlardan ortak tarih kitabı.
  • İçen, H. (1998). Russell düşünüyor. Ankara: Ürün.
  • Gorham, D. (2011). Liberty and love? Dora Black Russell and marriage. Canadian Journal of History, Autumn, p. 247-272.
  • Gorham, D. (2005). Dora and Bertrand Russell and Beacon Hill School. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, vol. 25, no:1, n.21, p. 39-75.
  • Gottschalk, H.(1984). Bertrand Russell yaşamı. Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Alaz.
  • Gruber, F. C. (1961). Foundations for a philosophy of education. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • Kitchener, R. F. (2004). Bertrand Russell's flirtation with behaviorism. Behavior and Philosophy, 32, p. 273-291.
  • McCarthy, J.M. (1993). The Russell case: Academic Freedom vs. Public Hysteria.
  • Monk, R. (2009). Bertrand Russell. Fifty major thinkers on education from Confucius to Dewey, (Ed.) J.A. Palmer, London: Routledge.
  • Muhammad Iqbal Shah (2014). Plato and Russell: On education (An Appraisal). Al-Hikmat, Vol. 34, p.17-24.
  • Langlois, Ch. V ve Seignobos, Ch. (1937). Tarih tetkiklerine giriş. Çev. Galip Ataç, İstanbul: Devlet Matbaası, s. 320.
  • Rockler, M. J. (2012). Russell vs. Dewey on education. Education and Culture,10(1), p. 3.
  • Russell, B. (2015). Toplumsal yeniden inşanın ilkeleri. Çev. Taylan Doğan-Şebnem Duran, İstanbul: BGST.
  • Russell, B. (2004). Russell'dan seçmeler. Çev. Rabia Nilgün Aydoğan, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Russell, D. ve B. (1979). Endüstri toplumunun geleceği. Çev. Melih Ölçer, İstanbul: Bilgi.
  • Russell, B. (1995). Sorgulayan denemeler. Çev. Nermin Arik, Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Russell, B. (1993). Aylaklığa övgü. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1990). İktidar. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1974). Yaşantım. Çev. Muammer Sencer, İstanbul: Erk.
  • Russell, B. (1971a). The autobiography of Bertrand Russell, 1872-1914 (volume I). London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1971b), The autobiography of Bertrand Russell, 1914-1944 (volume II), London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1953). Terbiyenin ğayesi. Çev. Hâmit Dereli, Tercüme, cilt: 10, S. 56, s. 24-30.
  • Russell, B. (1952). The ımpact of science on society. London: George Allen & Unwin.
  • Russell, B. (1933). Education and the social order. London: George Allen &Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1910). On history in philosophical essays, London: Routledge.
  • Stunkel, K. R. (2001-2002). Bertrand Russell’s writings and reflections on history. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, N.21, pp. 129-153.
  • Tan, M. (1983). İ. İllich ve okulsuz toplum. AÜEBF Dergisi, 16(2), s.45-59.
  • Thyer, B. A. (2007). On the possible ınfluence of Bertrand Russell on B. F. Skinner’s approach to education. Journal of Applied Behavior Analysis, V. 40, p. 587.
  • Turan, Ş. (1982). Atatürk'ün düşünce yapısını etkileyen olaylar, düşünürler, kitaplar, Ankara: TTK
  • .
  • Yıldırım, T. (2011). Ateizm mi agnostisizm mi? Bertrand Russell’ın tercihi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, S. 11, s. 41-52.
  • Yılmaz, A. (2001). Bertrand Russell ve eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.10, 2008, s. 66-71.
  • Wei-ping, Z. (2008). Bertrand Russell on Chinese education. US-China Education Review, Volume 5, No.9, s. 60-63.
Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 193 - 225, 23.05.2016

Abstract

References

  • Acar, A. K. (2007), Bertrand Russell’ın eğitim görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altun, A ve B. Ata (2013). UNESCO’nun tarih eğitimi yayınlarına yönelik bir değerlendirme (1947-2009). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 14, s.107-139.
  • Arık, A. (2014). Russell’da çocuğun eğitiminde devletin rolü, Turkish Studies, V. 9/11, p. 49-62.
  • Ata, B. (2001). Çanakkale savaşlarını nasıl öğreteceğiz? Türk Yurdu, S.164, s.23-29.
  • Ata, B. (2009). Johann Friedrich herbart’ın tarih eğitimi üzerine görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı Prof. Dr. Reşat Genç Armağanı Cilt-II, vol. 29, 97-115.
  • Aybar, M. A. (2012). Vietnam günlüğü ABD’nin Vietnam’da işlediği savaş suçlarına karşı Russell Mahkemesi. Yay. haz. Kıvanç Koçak, İstanbul: İletişim.
  • Bruneau, W. (2003-2004). New evidence on life, learning and medical care at Beacon Hill School. Russell: the Journal of Bertrand Russell Studies, N.2., p.131-152.
  • Çelik, F. (2002). Bertrand Russell'ın eğitim üzerine görüşleri. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 4, s.86-95.
  • Dalkılıç, B. (2004). Bertrand Russell’ın İslâm kültürü, medeniyeti ve felsefesine yaklaşımı. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.18, s.56-90.
  • Durkheim, E. (2004). Ahlak eğitimi (1902-1903), çev. O. Adanır, İzmir: Dokuz Eylül.
  • Eflatun, (1943). Protagoras. çev. Nurettin Şazi Kösemihal, İstanbul: Maarif.
  • Egner, R. E. and L. E. Denonn (Ed.) (2009). The basic writings of Bertrand Russell. London: Routledge.
  • Fichte, J. G. (1938). Fihte’nin hitabeleri. Çev. M. Rahmi Balaban, İzmir: Dereli.
  • Hale, W. (1994). Content and critisism: The aim of schooling. Published in the Papers of the Annual Conference, Friday 8-Sunday 10 April, New College, Oxford.
  • Hook, S. (1967). Education for modern man. New York: Alfred A. Knopf.
  • Hook, S. (1973). Akademik hürriyet ve akademik anarşi. Çev. Sencer Tonguç, Ankara: Millî Eğitim.
  • Hustak, C. (2013). Love, sex, and happiness in education: the Russells, Beacon Hill school, and teaching "sex-love" in England, 1927-1943. Journal of the History of Sexuality, Vol. 22, No. 3, p.446-473.
  • Hürriyet Gazetesi (2006, 6 Mayıs). Fransızlarla Almanlardan ortak tarih kitabı.
  • İçen, H. (1998). Russell düşünüyor. Ankara: Ürün.
  • Gorham, D. (2011). Liberty and love? Dora Black Russell and marriage. Canadian Journal of History, Autumn, p. 247-272.
  • Gorham, D. (2005). Dora and Bertrand Russell and Beacon Hill School. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, vol. 25, no:1, n.21, p. 39-75.
  • Gottschalk, H.(1984). Bertrand Russell yaşamı. Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Alaz.
  • Gruber, F. C. (1961). Foundations for a philosophy of education. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • Kitchener, R. F. (2004). Bertrand Russell's flirtation with behaviorism. Behavior and Philosophy, 32, p. 273-291.
  • McCarthy, J.M. (1993). The Russell case: Academic Freedom vs. Public Hysteria.
  • Monk, R. (2009). Bertrand Russell. Fifty major thinkers on education from Confucius to Dewey, (Ed.) J.A. Palmer, London: Routledge.
  • Muhammad Iqbal Shah (2014). Plato and Russell: On education (An Appraisal). Al-Hikmat, Vol. 34, p.17-24.
  • Langlois, Ch. V ve Seignobos, Ch. (1937). Tarih tetkiklerine giriş. Çev. Galip Ataç, İstanbul: Devlet Matbaası, s. 320.
  • Rockler, M. J. (2012). Russell vs. Dewey on education. Education and Culture,10(1), p. 3.
  • Russell, B. (2015). Toplumsal yeniden inşanın ilkeleri. Çev. Taylan Doğan-Şebnem Duran, İstanbul: BGST.
  • Russell, B. (2004). Russell'dan seçmeler. Çev. Rabia Nilgün Aydoğan, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Russell, D. ve B. (1979). Endüstri toplumunun geleceği. Çev. Melih Ölçer, İstanbul: Bilgi.
  • Russell, B. (1995). Sorgulayan denemeler. Çev. Nermin Arik, Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Russell, B. (1993). Aylaklığa övgü. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1990). İktidar. Çev. Mete Ergin, İstanbul: Cem.
  • Russell, B. (1974). Yaşantım. Çev. Muammer Sencer, İstanbul: Erk.
  • Russell, B. (1971a). The autobiography of Bertrand Russell, 1872-1914 (volume I). London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1971b), The autobiography of Bertrand Russell, 1914-1944 (volume II), London: George Allen and Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1953). Terbiyenin ğayesi. Çev. Hâmit Dereli, Tercüme, cilt: 10, S. 56, s. 24-30.
  • Russell, B. (1952). The ımpact of science on society. London: George Allen & Unwin.
  • Russell, B. (1933). Education and the social order. London: George Allen &Unwin Ltd.
  • Russell, B. (1910). On history in philosophical essays, London: Routledge.
  • Stunkel, K. R. (2001-2002). Bertrand Russell’s writings and reflections on history. Russell: The Journal of Bertrand Russell Studies, N.21, pp. 129-153.
  • Tan, M. (1983). İ. İllich ve okulsuz toplum. AÜEBF Dergisi, 16(2), s.45-59.
  • Thyer, B. A. (2007). On the possible ınfluence of Bertrand Russell on B. F. Skinner’s approach to education. Journal of Applied Behavior Analysis, V. 40, p. 587.
  • Turan, Ş. (1982). Atatürk'ün düşünce yapısını etkileyen olaylar, düşünürler, kitaplar, Ankara: TTK
  • .
  • Yıldırım, T. (2011). Ateizm mi agnostisizm mi? Bertrand Russell’ın tercihi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, S. 11, s. 41-52.
  • Yılmaz, A. (2001). Bertrand Russell ve eğitim. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S.10, 2008, s. 66-71.
  • Wei-ping, Z. (2008). Bertrand Russell on Chinese education. US-China Education Review, Volume 5, No.9, s. 60-63.
There are 50 citations in total.

Details

Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Bahri Ata

Publication Date May 23, 2016
Submission Date May 23, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Ata, B. (2016). BERTRAND RUSSELL, TARİH EĞİTİMİ VE DÜNYA BARIŞI. Turkish History Education Journal, 5(1), 193-225. https://doi.org/10.17497/tuhed.279918



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT