This study has been realized to detect
perception of teachers and students to “history teaching method based on
evidence”; to provide to teachers and students comparison between “history
teaching method based on evidence” and existing system in purpose to evaluate,
at the same time. The research has been realized with 12 history teachers from
different high school types and 12 students from different high school types
who loved/ unloved history. As the research design, action research study
pattern from qualitative research methods was used. As among the examples of
action research pattern; liberatory/developmental/critical is preferred in
research. Criterion sampling type from purposeful sampling model was defined as
the sample type for the research. "Teacher and Student Interview Form,
Evidence-Based History Teaching Presentation and Voice Recorder" were used
in the collection of research data. During the research process, interviews
were held in pre-determined schools in days and time periods for which teachers
and students were available. The data collected during the research process
were analyzed letter- perfect. For this purpose, at the first stage interviews
recorded voice recorder was transferred to word processing file; after that
categorical analysis tables formed from proposals were made ready to use in
accordance with the research questions. For the research result; in addition to
that research questions asked from teachers and students during the "history
teaching based on evidence” practice are almost same, it has been observed that
students gave more specific answers than teachers. In addition, when general
opinions of teachers and students are examined, it can be said that their
opinions on applying the history teaching method based on evidence to the
schools and urgently to put it into practice are the same.
Bu araştırma, öğretmen ve öğrencilerin
“kanıt temelli tarih öğretim yöntemi”ne yönelik algılarını belirlemek; aynı
zamanda öğretmen ve öğrencilerin kanıt temelli tarih öğretim yöntemini mevcut
sistem ile karşılaştırmalarını sağlayarak değerlendirmede bulunmaları amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırma farklı lise türlerinde görev alan 12 tarih
öğretmeni ve yine farklı lise türlerinde eğitim alan 12 tarihi seven/sevmeyen
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma
deseni olarak nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması çalışma deseni
kullanılmıştır. Araştırmada eylem araştırması deseni örneklerinden ise;
özgürleştirici/geliştirici/eleştirisel eylem araştırması deseni tercih edilmiştir.
Araştırmanın örneklem tipi amaçlı
örnekleme modelinden ölçüt örnekleme tipiolarak belirlenmiştir.
Araştırmanın gerçekleştirilmesi sürecinde “Öğretmen ve Öğrenci Görüşme Formu,
Kanıt Temelli Tarih Öğretimi Tanıtımı ve Ses Kayıt Cihazı”ndan yararlanılmıştır.
Araştırma sürecinde görüşmeler, önceden belirlenmiş olunan okullarda öğretmen
ve öğrencilerin uygun oldukları gün ve saat dilimleri içerisinde yapılmıştır.
Araştırma sürecinde toplanan veriler aslına uygun şekilde çözümlenmiştir. Bu
amaçla, ilk etapta ses kayıt cihazına kaydedilen görüşmeler aynıyla kelime
işlem dosyasına aktarılmış; sonrasında ise önermelerden oluşan kategorik analiz
tabloları araştırma sorularına uygun şekilde kullanıma hazır hale
getirilmiştir. Araştırma sonucuna yönelik;
“kanıt temelli tarih öğretimi” uygulamasında öğretmen ve öğrencilere
yöneltilen araştırma soruları hemen hemen aynı olmakla birlikte görece;
kendilerine yöneltilen sorulara öğrencilerin öğretmenlere nazaran daha özel
cevaplar verdiği gözlemlenmektedir. Ayrıca öğretmen ve öğrencilerin genel
görüşlerine bakıldığı zaman kanıt temelli tarih öğretim yönteminin okullarda
uygulanması ve ivedilikle hayata geçirilmesi hususunda aynı görüş açılarını
paylaştıkları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | April 18, 2019 |
Acceptance Date | May 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT