Abstract: The developments and
changes experienced in technology affect the teaching-learning process.
Especially it is viewed that the technological developments which make
contributions to students to engage actively in the process related to the
course and to develop positive attitudes towards the course have been used in
accordance with the teaching-learning process. It can be stated that social media
environment which emerged in parallel with the Internet technologies is one of
those developments. In addition, it is regarded that social media environments
which offer individuals some opportunities such as sharing their feelings and
experiences, establishing communication, and getting information have been
extensively used by young individuals. The rapid increase of popularity and
importance of social media has brought into the question of using these
environments within the course content. Many studies have been carried out in
the literature with the intention of having students learn, have fun and gain
some skills by using social media platforms. This study aimed at teaching
history courses which are perceived as a difficult lesson to be memorized and
usually include abstract topics related to the past via social media platforms
and evaluating the present state through the eyes of the history teachers. Within this context, the research was carried
out with qualitative research approach and phenomenology design, which is in
compliance with the nature of qualitative research approach. Semi-structured interviews were carried out
with 32 history teachers. The data obtained were analysed via content analysis.
As a result, history teachers stated that social media environments offered
many advantages but also they had some limitations. In addition, they stated
that social media environments had an important potential to be used during the
activities of teaching of history. The
participant statements’ revealed that training was required both for the social
media literacy and for the use of social media platforms in accordance with the
education pedagogy.
Keywords: Social Media, History Education, History
Teaching.
Öz: Teknolojide
yaşanan dönüşüm ve gelişmeler, eğitim-öğretim süreçlerini de etkilemektedir.
Özellikle öğrencilerin dersle ilgili süreçlere etkin bir biçimde katılmasına ve
derse yönelik olumlu duygular geliştirmesine katkısı olan teknolojik
gelişmelerin öğrenme süreçlerine uygun hale getirilerek kullanıldığı
görülmektedir. İnternet teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak ortaya
çıkan sosyal medya ortamlarının bu türden gelişmelerden biri olduğu
söylenebilir. Bireylere duygu ve deneyimlerini paylaşma, iletişim kurma, bilgi
edinme gibi olanaklar sunan sosyal medya ortamlarının genç bireyler tarafından
yoğun bir biçimde kullanıldığı görülmektedir. Sosyal medyanın öneminin ve
popülerliğinin giderek artması bu ortamların ders kapsamında kullanımı konusunu
gündeme getirmiştir. Öğrencilerin sosyal medya ortamlarını kullanarak hem
eğlenmesi hem öğrenmesi hem de bir takım becerileri kazanması için alanyazında
pek çok çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada da genelde ezberlenmesi gereken zor
bir ders olarak algılanan ve genelde geçmişle ilgili soyut konulardan oluşan
tarih derslerinin sosyal medya ortamları aracılığıyla öğretimi konusunda mevcut
durumu tarih öğretmenlerinin gözünden değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda
araştırma, nitel araştırma yaklaşımı ve nitel araştırma yaklaşımının doğasına
uyumlu biçimde olgubilim (fenomenoloji) desenine uygun olarak yürütülmüştür. Yarı
yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla 32 tarih öğretmeni ile görüşme
yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Sonuç
olarak; tarih öğretmenleri tarafından sosyal medya ortamlarının sunduğu pek çok
avantajla birlikte bazı sınırlılıkları da olduğu bununla birlikte, sosyal medya
ortamlarının tarih öğretim faaliyetlerinde kullanımı için önemli bir potansiyel
taşıdığı ifade edilmiştir. Katılımcıların ifadelerinden hem sosyal medya
okur-yazarlığı hem de sosyal medya ortamlarının eğitim pedagojisine uygun
kullanımı için eğitim alınması gerekliliği ön plana çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Tarih
Eğitimi, Tarih Öğretimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research & Theoretical Articles |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2019 |
Submission Date | August 20, 2019 |
Acceptance Date | October 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT