In this research, STEM attitude levels and STEM interests against career
professions of gifted students were examined in terms of various variables. The research was designed in a relational
screening model. Working
group of the study consists of 127 gifted students studying at the Science and
Art Centers placed in different cities of Turkey. The STEM Attitude Scale by Öztürk (2017),
which was developed by the Turkish Institute of Friday Innovative
Applications (2012), was used to determine the STEM attitudes and STEM career
interests of the students. Descriptive
statistics, independent groups t-test and ANOVA test were used to analyze the
research data. As a result
of the study, it was concluded that STEM attitude levels of gifted
students are generally positive and gifted students are interested in STEM
career professions. Also,
STEM attitude levels of gifted students differ significantly compared to
the level of mother's education; it was concluded that there was no significant
difference according to father's education, gender, class level and skill area
variable.
Bu araştırmada özel yetenekli öğrencilerin STEM tutum düzeyleri ve STEM kariyer mesleklerine olan ilgileri çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma grubunu Türkiye’nin farklı illerindeki Bilim ve Sanat Merkezleri’nde öğrenim gören 127 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin STEM tıtumlarının ve STEM kariyer ilgilerinin belirlenmesi için Friday Eğitimde Yenilikçi Uygulamalar Enstitüsü (2012)’nün geliştirdiği Türkçe uyarlaması Öztürk (2017) tarafından yapılan STEM Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda özel yetenekli öğrencilerin STEM tutum düzeylerinin genel olarak olumlu olduğu ve özel yetenekli öğrencilerin STEM kariyer mesleklerine ilgi duyduğu bulunmuştur. Ayrıca özel yetenekli öğrencilerin STEM tutumlarının anne eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği; baba eğitim durumu, cinsiyet, sınıf düzeyi ve yetenek alanı değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Elde edilen bulgulara dayalı olarak, özel yetenekli öğrencilerin STEM tutum düzeylerini daha da artırmaya yönelik öğretim programları ve etkinlikler içeren araştırmaların yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2020 |
Submission Date | May 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |
Google Scholar