In this study, it was aimed to determine the views of pre-service science teachers about the teaching practice course, which was carried out with distance education during the pandemic period. The study was carried out using case study, one of the qualitative research methods. Research data were collected from 8 senior pre-service science teachers studying at a state university in the 2020-2021 academic year. In the research, a structured interview form was used as a data collection tool. The data obtained in line with the interviews with the preservice teachers were analyzed by content analysis, one of the qualitative data analysis techniques. According to the results of the study while the pre-service teachers saw the distance education process as a contribution to the process in terms of allowing them to use technology, prepare lesson plans and lectures, they also stated that being independent of space and time in the distance education process is a positive aspect of the process. While pre-service teachers generally expressed negative opinions about the implementation of teaching practice through distance education, they stated that they had difficulties in communication, teaching process and technical equipment in the process. Depending on these difficulties, they stated that they encountered problems in integrating students into the course, making observations and evaluations, and performing experimental applications.
Bu araştırmada, Fen bilgisi öğretmen adaylarının pandemi döneminde uzaktan eğitimle gerçekleştirilen Öğretmenlik Uygulaması dersine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören son sınıf 8 fen bilimleri öğretmen adayından toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmen adayları ile yapılan görüşmeler doğrultusunda elde edilen veriler, nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonuçlarına göre; öğretmen adayları uzaktan eğitim sürecinin teknolojiyi kullanmalarına, ders planı hazırlamaya ve ders anlatımlarına fırsat vermesi bakımından sürecin katkısı olarak görürlerken, uzaktan eğitim sürecinde mekândan ve zamandan bağımsız olmayı da sürecin olumlu yönü olarak belirtmişlerdir. Öğretmen adayları öğretmenlik uygulamasının uzaktan eğitimle gerçekleştirilmesine yönelik genel olarak olumsuz görüş bildirirken; süreçte iletişim, öğretim süreci ve teknik donanım ile ilgili zorluklar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Bu zorluklara bağlı olarak öğrencileri derse katmada, gözlem ve değerlendirme yapmada, deney uygulamaları gerçekleştirmede sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir.
Pandemi Uzaktan eğitim Öğretmenlik Uygulaması Öğretmen Adayı Pandemic Distance Education Teaching Practice Pre-service Teacher
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2022 |
Submission Date | November 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
Google Scholar