21. yüzyıl, hedef kitlesini istenilen yönde düşünme, davranma ve yaşama konusunda ikna etmek amacıyla
onlara ulaşmak için mümkün olabilecek her kanalı kullanan çeşitli reklam türleri ile sarmalanmış bir
dünyada insanların yaşamlarını sürdürdüğüne ve reklam endüstrisinin dijital teknolojilerin sağladığı
olanakların yardımı ile birlikte her geçen gün ilerleme kaydettiğine tanıklık etmektedir. Bu sebeple, bu
yüzyılda insanların bu ilerlemenin gerisinde kalmaktan kaçınmaları ve dijital reklamlara açık veya gizil
biçimde yerleştirilmiş olan herhangi bir ikna edici mesaj karşısında kendilerini savunmak ve güçlendirmek
için gerekli becerileri kazanmaları önem arz etmektedir. Türkiye açısından duruma bakıldığında, dijital
reklam yatırımı ve harcamaları oranının son zamanlarda önemli düzeyde artış sergilediği görülmektedir ve
dijital ortamlarda daha fazla zaman geçirmeye başlayan insanların da bu durumdan ötürü dijital reklamın
sayısız ve farklı türleri ile karşılaşma olasılığının artması söz konusu olabilmektedir. Bu bakış açısından
hareketle, değerlendirme türündeki bu çalışma konuya ilişkin öncül araştırmaların bulguları ışığında dijital
reklam okuryazarlığının önemini Türkiye bağlamında tartışmayı amaç edinmektedir.
The 21st century witnesses that people live in a world intertwined with various kinds of advertising, which
utilize any possible channel to reach its audience to persuade them to think, behave and live in the desired
way, and that the advertising industry progresses further each passing day with the help of opportunities
provided by digital technologies. Therefore, it is vital for the people in this century to avoid falling behind
this progress and develop the necessary skills to defend and empower themselves against any persuasive
messages embedded explicitly or implicitly in digital advertisements. When Turkey is considered, it is seen that the rates of digital ad investments and spending have shown a considerable increase lately, resulting
in a possible increase in the probability of people encountering numerous and different types of digital
advertising during their time spent online, which has also increased dramatically in recent years. From
this point of view, drawing from some preliminary research, this paper attempts to discuss the necessity of
digital advertising literacy in the context of Turkey.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 38 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.