Sosyal ve kültürel açıdan farklı süreçler tüketicilerin davranışlarında farklılıklar meydana getirmektedir. Ramazan ayında yiyecek-içecek satın alımları artabilmekte ve dolayısıyla tüketilmeyen yiyecek-içecekler israf olabilmektedir. Bu nedenle Ramazan ayı sürecinde yaşanan tüketici davranışlarının anlaşılması ve olası gıda israfı nedenlerinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Dolayısıyla bu araştırma Ramazan ayında tüketicilerin yiyecek-içecek satın alma davranışlarının ve alt boyutlarının (fazla yiyecek-içecek satın alımı, tüketimin artmasına dayalı satın alım ve yardımlaşmaya dayalı satın alım) gıda israf etme nedenlerine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede Bayburt ilinde yaşayan yerel halktan toplanan 399 veri ile çalışma yürütülmüştür. Mevcut çalışma nicel araştırma deseni kapsamında ilişkisel araştırma modeline uygun olarak kurgulanmıştır. Verilerin toplanmasına yönelik oluşturulan ölçek önceki çalışmaların ışığında tasarlanmıştır. Elde edilen verilerle güvenirlik ve geçerlik analizleri yapılmıştır. Yiyecek-içecek satın alma davranışı üç faktör ile gıda israf nedeni ise tek faktör ile ölçülmüştür. Araştırmada öngörülen hipotezlerin doğrulanabilmesi için yapılan regresyon analizleri sonucunda yerel halkın yiyecek-içecek satın alma davranışının gıda israf etme nedenlerine pozitif yönde etkisinin olduğu görülmüştür. Bununla birlikte alt boyutlardan “fazla yiyecek-içecek satın alımı” ve “tüketimin artmasına dayalı satın alım” boyutlarının yerel halkın gıda israf etme nedenleri üzerinde pozitif etkisinin olduğu belirlenmiştir. Ancak “yardımlaşmaya dayalı satın alım” boyutunun gıda israf etme nedenleri üzerinde etkisinin bulunmadığı ortaya çıkmıştır.
TÜBİTAK
1919B012312687
Socially and culturally, different processes create differences in the behavior of consumers. During Ramadan, food and beverage purchases may increase, so food and beverages that are not consumed may be well-spent. For this reason, it is essential to understand consumer behaviors during Ramadan and to determine the possible causes of food waste. Therefore, this study examines the effect of consumers' food and beverage purchasing behaviors and their sub-dimensions (excess food and beverage purchases, increased consumption-based purchasing, and cooperative purchasing) on the reasons for food waste during Ramadan. The study was conducted using this framework, and 399 data were collected from residents living in Bayburt province. The current study was designed using the relational research model within the scope of quantitative research design. The scale for data collection was developed in the light of previous studies. Reliability and validity analyses were performed with the data obtained. Food and beverage purchasing behavior was measured with three factors, and the reason for food waste was measured with a single factor. As a result of the regression analyses conducted to verify the hypotheses predicted in the research, it was seen that the resident's food and beverage purchasing behavior positively affected the reasons for food waste. In addition, it was determined that the sub-dimensions of 'excess food and beverage purchase' and 'purchase based on increased consumption' positively affected the reasons for resident's food waste. However, it has been revealed that the dimension of 'purchasing based on cooperation' does not affect the reasons for wasting food.
1919B012312687
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme , Gastronomi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1919B012312687 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |