The aim of the study is to determine approaches of administrators and teachers related to the use of interactive whiteboards and tablet PCs which are distributed in schools within FATİH project. Research was carried out with 32 administrator and 36 teachers who works at FATİH project implementation schools. Seperate forms consisting of different open-ended questions were posed to teachers and administrators. Data was analyzed with content analysis. Administrators indicate that the courses supported by this technology will provide effective learning; courses will be more efficient in a shorter time; motivation, interest and involvement will be affected in a positive direction. Teachers states that technology supported courses will increase the interest of students and develop various skills. According to the statements the most important problem related to the use of these technologies seems to be caused by lack of sufficient educational e-content. Organizing “practical” trainings which aims at gaining ability to create educational e-content for teachers could be solution to sufficient e-content problem.
Bu çalışmanın amacı FATİH projesiyle birlikte okullarda dağıtılan etkileşimli tahta ve tablet bilgisayarlarla ilgili olarak, yöneticilerin ve farklı alanlarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerinin ve bu teknolojilerin kullanımlarına yönelik yaklaşımlarının belirlenmesidir. Araştırma FATİH projesinin uygulandığı okullarda görev yapan 32 yönetici ve 36 öğretmenle yürütülmüştür. Öğretmen ve yönetici formu olmak üzere farklı açık uçlu sorulardan oluşan anket katılımcılara yöneltilmiş, veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Yöneticiler derslerin bu teknolojilerle desteklenerek işlenmesi ile etkili öğrenmelerin sağlanacağını; daha kısa zamanda daha verimli dersler işleneceğini; motivasyon ilgi ve katılımın olumlu yönde etkileneceğini belirtmektedirler. Öğretmenler ise, söz konusu teknolojilerin kullanımının, öğrencilerin derse yönelik ilgilerini arttıracağını ve farklı türden becerilerin gelişimine katkı getireceğini ileri sürmektedirler. Söz konusu teknolojilerin kullanımı ile ilgili en büyük problemin yeterli elektronik içerik olmayışından kaynaklandığı görülmektedir. Bu problemin çözümü noktasında öğretmenlere kendi elektronik ders içeriklerini hazırlama becerisi kazandıracak nitelikte “uygulamalı” eğitimler verilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 3 |