Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Approaches and Views of Teachers and Administrators Related to the Usage of Interactive WhiteBoards and Tablet PCs

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 3, 399 - 417, 10.12.2015
https://doi.org/10.16949/turcomat.42868

Öz

The aim of the study is to determine approaches of administrators and teachers related to the use of interactive whiteboards and tablet PCs which are distributed in schools within FATİH project. Research was carried out with 32 administrator and 36 teachers who works at FATİH project implementation schools. Seperate forms consisting of different open-ended questions were posed to teachers and administrators. Data was analyzed with content analysis. Administrators indicate that the courses supported by this technology will provide effective learning; courses will be more efficient in a shorter time; motivation, interest and involvement will be affected in a positive direction. Teachers states that technology supported courses will increase the interest of students and develop various skills. According to the statements the most important problem related to the use of these technologies seems to be caused by lack of sufficient educational e-content. Organizing “practical” trainings which aims at gaining ability to create educational e-content for teachers could be solution to sufficient e-content problem.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(8), 457-471.
  • Akdemir, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Akgün, E., Yılmaz, E. O. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Vizyon 2023 strateji belgesi ve fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) projesi: Karşılaştırmalı bir inceleme. Akademik Bilişim’13 – XIII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012, Şubat). Bir teknoloji politikası olarak FATİH projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim’12 - XIV. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Altan, T. ve Tüzün, H. (2011, Şubat). Teknoloji-zengin bireysel öğrenme ortamlarının FATİH projesindeki yeri. 13. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, Malatya.
  • Atakan, B. (2010, 19 Kasım). Erdoğan’ın FATİH projesi başlıyor. http://www.milliyet.com.tr/erdogan-in-fatih-projesi basliyor/siyaset/haberdetay/20.11.2010/1316060/default.htm adresinden 21.01.2011 tarihinde erişilmiştir.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). FATİH projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. Retrieved from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR13-4/baxter.pdf
  • Çoklar, A. N. ve Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48-61.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (1989). Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990 - 1994). Ankara: DPT. Haziran, 1989.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (1995) Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996 - 2000). Ankara: DPT. Temmuz, 1995.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (2006). Bilgi toplumu stratejisi (2006 - 2010). Ankara: DPT. Temmuz, 2006.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 100-113.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8th ed). New York: McGraw-Hill.
  • Günbayı, İ. ve Öztürk, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi,4(1), 189-211. doi: 10.12973/jesr.2014.41.10
  • Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin FATİH projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3). Online at : http://www.yarbis1.yildiz.edu.tr/web/userPubFiles/mgurol_e279303e0c1e91603973541ba829af89.pdf
  • Karal, H., Aktaş, İ., Turgut, Y. E., Gökoğlu, S., Aksoy, N. ve Çakır, Ö. (2013). FATİH projesine yönelik görüşleri değerlendirme ölçeği: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 325-348.
  • Kayaduman H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2011). Fatih projesi hakkında. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden 01.06.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (Eds.). (2010). Encyclopedia of case study research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. doi: 10.4135/9781412957397
  • Öztürk, M. (2014). Web tabanlı uzaktan eğitimde teknolojiye ilişkin yeni eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 272-288.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M. Yılmaz, B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet PC ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1815-1822.
  • Sarı, F. (2011). Adı FATİH. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansında sunulan bildiri, İzmir.
  • Schreirer, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: Boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91–101. doi: 10.1111/j.1365-2729.2005.00117.x
  • Somyürek, S., Atasoy, B. ve Özdemir, S. (2009). Board’s IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-374. doi: 10.1016/j.compedu.2009.02.012
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • World Bank, (2004). Turkey Basic Education Project APL I Implementation Completion Report. Washington DC.
  • World Bank, (2008). Implementation Completion and Results Report (IBRD-46710). Rapor No: ICR0000651. Washington DC.
  • Yanpar Yelken, T. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 3, 399 - 417, 10.12.2015
https://doi.org/10.16949/turcomat.42868

Öz

Bu çalışmanın amacı FATİH projesiyle birlikte okullarda dağıtılan etkileşimli tahta ve tablet bilgisayarlarla ilgili olarak, yöneticilerin ve farklı alanlarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerinin ve bu teknolojilerin kullanımlarına yönelik yaklaşımlarının belirlenmesidir. Araştırma FATİH projesinin uygulandığı okullarda görev yapan 32 yönetici ve 36 öğretmenle yürütülmüştür. Öğretmen ve yönetici formu olmak üzere farklı açık uçlu sorulardan oluşan anket katılımcılara yöneltilmiş, veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Yöneticiler derslerin bu teknolojilerle desteklenerek işlenmesi ile etkili öğrenmelerin sağlanacağını; daha kısa zamanda daha verimli dersler işleneceğini; motivasyon ilgi ve katılımın olumlu yönde etkileneceğini belirtmektedirler. Öğretmenler ise, söz konusu teknolojilerin kullanımının, öğrencilerin derse yönelik ilgilerini arttıracağını ve farklı türden becerilerin gelişimine katkı getireceğini ileri sürmektedirler. Söz konusu teknolojilerin kullanımı ile ilgili en büyük problemin yeterli elektronik içerik olmayışından kaynaklandığı görülmektedir. Bu problemin çözümü noktasında öğretmenlere kendi elektronik ders içeriklerini hazırlama becerisi kazandıracak nitelikte “uygulamalı” eğitimler verilmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(8), 457-471.
  • Akdemir, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Akgün, E., Yılmaz, E. O. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Vizyon 2023 strateji belgesi ve fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) projesi: Karşılaştırmalı bir inceleme. Akademik Bilişim’13 – XIII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012, Şubat). Bir teknoloji politikası olarak FATİH projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim’12 - XIV. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Altan, T. ve Tüzün, H. (2011, Şubat). Teknoloji-zengin bireysel öğrenme ortamlarının FATİH projesindeki yeri. 13. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, Malatya.
  • Atakan, B. (2010, 19 Kasım). Erdoğan’ın FATİH projesi başlıyor. http://www.milliyet.com.tr/erdogan-in-fatih-projesi basliyor/siyaset/haberdetay/20.11.2010/1316060/default.htm adresinden 21.01.2011 tarihinde erişilmiştir.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). FATİH projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. Retrieved from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR13-4/baxter.pdf
  • Çoklar, A. N. ve Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 48-61.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (1989). Altıncı Beş Yıllık Kalkınma Planı (1990 - 1994). Ankara: DPT. Haziran, 1989.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (1995) Yedinci Beş Yıllık Kalkınma Planı (1996 - 2000). Ankara: DPT. Temmuz, 1995.
  • Devlet Planlama Teşkilatı [DPT]. (2006). Bilgi toplumu stratejisi (2006 - 2010). Ankara: DPT. Temmuz, 2006.
  • Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 100-113.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8th ed). New York: McGraw-Hill.
  • Günbayı, İ. ve Öztürk, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi,4(1), 189-211. doi: 10.12973/jesr.2014.41.10
  • Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin FATİH projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3). Online at : http://www.yarbis1.yildiz.edu.tr/web/userPubFiles/mgurol_e279303e0c1e91603973541ba829af89.pdf
  • Karal, H., Aktaş, İ., Turgut, Y. E., Gökoğlu, S., Aksoy, N. ve Çakır, Ö. (2013). FATİH projesine yönelik görüşleri değerlendirme ölçeği: Güvenirlik ve geçerlilik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 325-348.
  • Kayaduman H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011, Şubat). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2011). Fatih projesi hakkında. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden 01.06.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (Eds.). (2010). Encyclopedia of case study research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. doi: 10.4135/9781412957397
  • Öztürk, M. (2014). Web tabanlı uzaktan eğitimde teknolojiye ilişkin yeni eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 272-288.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M. Yılmaz, B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet PC ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1815-1822.
  • Sarı, F. (2011). Adı FATİH. XVI. Türkiye’de İnternet Konferansında sunulan bildiri, İzmir.
  • Schreirer, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: Boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91–101. doi: 10.1111/j.1365-2729.2005.00117.x
  • Somyürek, S., Atasoy, B. ve Özdemir, S. (2009). Board’s IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-374. doi: 10.1016/j.compedu.2009.02.012
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • World Bank, (2004). Turkey Basic Education Project APL I Implementation Completion Report. Washington DC.
  • World Bank, (2008). Implementation Completion and Results Report (IBRD-46710). Rapor No: ICR0000651. Washington DC.
  • Yanpar Yelken, T. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökhan Dağhan

Pınar Nuhoğlu Kibar

Buket Akkoyunlu

Gülsün Atanur Baskan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dağhan, G., Nuhoğlu Kibar, P., Akkoyunlu, B., Atanur Baskan, G. (2015). Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(3), 399-417. https://doi.org/10.16949/turcomat.42868
AMA Dağhan G, Nuhoğlu Kibar P, Akkoyunlu B, Atanur Baskan G. Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). Aralık 2015;6(3):399-417. doi:10.16949/turcomat.42868
Chicago Dağhan, Gökhan, Pınar Nuhoğlu Kibar, Buket Akkoyunlu, ve Gülsün Atanur Baskan. “Öğretmen Ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta Ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları Ve Görüşleri”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 6, sy. 3 (Aralık 2015): 399-417. https://doi.org/10.16949/turcomat.42868.
EndNote Dağhan G, Nuhoğlu Kibar P, Akkoyunlu B, Atanur Baskan G (01 Aralık 2015) Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 6 3 399–417.
IEEE G. Dağhan, P. Nuhoğlu Kibar, B. Akkoyunlu, ve G. Atanur Baskan, “Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 6, sy. 3, ss. 399–417, 2015, doi: 10.16949/turcomat.42868.
ISNAD Dağhan, Gökhan vd. “Öğretmen Ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta Ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları Ve Görüşleri”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) 6/3 (Aralık 2015), 399-417. https://doi.org/10.16949/turcomat.42868.
JAMA Dağhan G, Nuhoğlu Kibar P, Akkoyunlu B, Atanur Baskan G. Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2015;6:399–417.
MLA Dağhan, Gökhan vd. “Öğretmen Ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta Ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları Ve Görüşleri”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), c. 6, sy. 3, 2015, ss. 399-17, doi:10.16949/turcomat.42868.
Vancouver Dağhan G, Nuhoğlu Kibar P, Akkoyunlu B, Atanur Baskan G. Öğretmen ve Yöneticilerin Etkileşimli Tahta ve Tablet Bilgisayar Kullanımına Yönelik Yaklaşımları ve Görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT). 2015;6(3):399-417.