Three-dimensional
(3D) virtual learning environments, which have become increasingly popular in
recent years, have a strong potential to facilitate the learning of students.
In the case of mathematics which has difficulties in learning and teaching, it
is important to evaluate this potential in detail in different dimensions. The
aim of this study is to examine the experiences and emerging challenges in the
application process of the 3D virtual learning environment that requires
mathematical skills. A 3D virtual learning environment (Mathlife), which
requires math skills, was designed and applied to students in different
profiles (discalkulic, normal, gifted). A total of 20 students, selected from
4th (10 students) and 7th (10 students) grade, participated in the study. A
semi-structured observation form was used as data collection tool. This form
consists of 5 open-ended questions asking the participating researchers to
evaluate the environment in different dimensions. The findings of the study
revealed that, in general, the implementation process can be carried out as
planned and that the designed environment presents a rich mathematics learning
context for students, even though differences sometimes may occur. Also, it has
been determined that some difficulties can be experienced in the study,
especially the technical problems during the implementation process, and some
of these difficulties are eliminated as the process progresses. As a result of
the study, recommendations for studies which are planned to be carried out in
the future has been presented.
Son
yıllarda kullanımı gittikçe yaygınlaşan 3 boyutlu (3B) sanal öğrenme
ortamlarının öğrencilerin öğrenmesini kolaylaştırmada güçlü bir potansiyelinin
olduğu bilinmektedir. Matematik gibi öğrenilmesinde ve öğretiminde zorluklar
yaşanan bir derste bu potansiyelin farklı boyutlarda detaylı olarak
değerlendirilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, matematik
becerileri gerektiren 3B sanal öğrenme ortamının uygulama sürecinde yaşanan deneyimlerin
ve ortaya çıkan zorlukların incelenmesidir. Çalışmada matematik becerileri
gerektiren 3B sanal bir öğrenme ortamı (Mathlife) tasarlanmış ve farklı
profillerdeki (diskalkulik, normal, üstün zekâlı) öğrencilerle uygulaması
yapılmıştır. Temel veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış bir gözlem
formunun kullanıldığı bu araştırmaya 4. ve 7. sınıflardan seçilen 10'ar (toplam
20) öğrenci katılmıştır. Gözlem formunda, uygulamaya dahil olan
araştırmacıların ortamı farklı boyutlarda değerlendirilmelerini isteyen 5 açık
uçlu soru yer almıştır. Araştırmanın bulguları, genel olarak uygulama sürecinin
planlandığı gibi yürütülebildiğini ve profiller arasında bazen farklılıklar
ortaya çıksa da tasarlanan ortamın öğrencilere zengin bir matematik öğrenme bağlamı
sunduğunu ortaya çıkarmıştır. Yine çalışmada uygulama sürecindeki teknik
sorunlar başta olmak üzere bazı zorlukların yaşanabildiği ve bu zorlukların bir
kısmının süreç ilerledikçe giderildiği belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda
gelecekte bu yönde yapılacak araştırmalar için çözüm önerileri sunulmuştur.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 3 |