New understandings and methods have proliferated as technology continues to root itself more deeply in an increasing number of areas within the field of education, causing, naturally, the technology-based tools to find a wider application in assessing students’ knowledge and progress. With the resulting rapid development of Web applications, Web 2.0 tools have found a niche in a great many steps of the instruction process and have emerged as an integral part of educational technology. Indeed, those studying to become teachers are, quite naturally, one of the most important factors in ensuring that further improvements in this type of technology will be incorporated in mathematics instruction. Accordingly, this study aims to examine what preservice teachers thought of a class during making up part of their teacher training in which they used Web 2.0 tools (e.g., Plickers, Kahoot, Edmodo, ZipGrade) to design activities and lesson plans that they implemented in real classroom settings, which were then discussed in together as a class. The research is conducted with the case study method and the participants consisted of 24 senior preservice teachers of primary school mathematics education in a state university in Turkey. The study’s data were collected using written interview forms and subsequently analyzed using content analysis. At the end of the study, it was found that Web 2.0 tools contribute to professional development, instruction and student-teacher-parent interaction dimensions for teachers; on the other hand, it was revealed that it contributes to affective characteristics, learning and skills dimensions in terms of students. Concerning limitations, preservice teachers stated that the need for the Internet and technological devices in order to use Web 2.0 tools were significant obstacles to their use. Based on the conclusions, it is recommended that future studies investigate the effects of different Web 2.0 tools on different content areas as part of preservice teacher training.
Teknolojinin eğitim alanına girişiyle öğretimde yeni anlayış ve yöntemlerin kullanılması yaygınlaşmış; bunun doğal bir sonucu olarak teknolojik araçların ölçme-değerlendirme sürecinde kullanımı gündeme gelmiştir. Bu süreçte Web uygulamaları da gelişim göstermiş ve öğretimin birçok basamağında kullanılabilir Web 2.0 araçları eğitim teknolojisinin bir öğesi olmuştur. Söz konusu teknolojiye yönelik değişimin ve gelişimin matematik öğretiminde gerçekleşmesi için en önemli faktörlerden biri de hiç kuşkusuz geleceğin öğretmenleri olacak olan öğretmen adaylarıdır. İlgili açıklamalar doğrultusunda bu çalışmada; ilköğretim matematik öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını (Plickers, Kahoot, Edmodo ve ZipGrade) kullanarak etkinlikler ve ders planları hazırladıkları, gerçek sınıf ortamında uygulamalarını gerçekleştirip etkililiklerini tartıştıkları bir hizmet-öncesi eğitim süreci üzerine düşüncelerini incelemek amaçlanmıştır. Özel durum çalışması kapsamında gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını, bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği programı dördüncü sınıfında öğrenim gören 24 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yazılı görüş formları kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda Web 2.0 araçlarının öğretmen açısından mesleki gelişime, öğretime ve öğrenci-öğretmen-veli etkileşimi boyutlarına katkısı olduğu; öğrenci açısından ise duyuşsal özellikler, öğrenme ve beceriler boyutlarına katkısı olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmada Web 2.0 araçları için internet ve teknolojik araç gereksinimi öğretmen adayları tarafından önemli bir sınırlılık olarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonuçları doğrultusunda farklı Web 2.0 araçlarının alan öğretimindeki etkilerinin her bir yazılım için araştırıldığı ve karşılaştırıldığı hizmet-öncesi çalışmaların yapılması önerilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 3 |