The aim of this study is to investigate
the relationship between the level of forgiveness and social connectedness,
emotion management skills, life positions, Gestalt contact disturbances and
unconditional self-acceptance of the faculty of education students.This study
participated, 265 students attending from different departments of the Faculty
of Education students who are studying at
Akdeniz University 2015-2016
academic year. Of the participants were 217 female and
47 male and their ages ranged from 18 to 40 years. Research data were collected
using Heartland Forgiveness Scale, Social Connectedness Scale, Emotion
Management Skills Scale, Life Positions Scale, Gestalt Contact Disturbances Scale and
Unconditional Self-Acceptance Scale. When the findings of the study were
examined, there was a weak level of relationship between forgiveness and social
connectedness, "I am OK, You are not OK" life position, "I am not OK,
You are OK" life position of the education faculty students'. Results also
showed that there was a moderate level relationship between forgiveness and
emotion management skills, "I am OK, You are OK" life position,
unconditional self-acceptance, "I am not OK, You are not OK" life position,
contact
disturbance and full contact disturbance variables. There was no significant
relationship between dependent contact disturbance and final contact
disturbance with the level of forgiveness of the educatıon faculty students'.
Forgiveness Social Connectedness Emotional Management Skills Life Positions Unconditional Self-Acceptance Gestalt Contact Disturbances
Bu
araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin affetme
düzeyleri ile sosyal bağlılık, duyguları yönetme becerileri, yaşam
pozisyonları, gestalt temas engelleri ve koşulsuz kendini kabul arasındaki
ilişkileri incelemektir. Araştırmaya 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Akdeniz
Üniversitesi Eğitim Fakültesi' nin farklı bölümlerine devam eden 265 öğrenci
katılmıştır. Katılımcıların 217’ si kadın, 47’ si erkektir ve yaşları 18 ile 40
arasında değişmektedir. Araştırma
verileri Heartland Affetme
Ölçeği, Sosyal Bağlılık Ölçeği, Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeği, Yaşam
Pozisyonları Ölçeği, Gestalt Temas Engelleri Ölçeği ve Koşulsuz Kendini Kabul
Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya ilişkin bulgular incelendiğinde
eğitim fakültesi öğrencilerinin sosyal bağlılık, "Ben OK’im, Sen OK
değilsin" yaşam pozisyonu ve "Ben OK değilim, Sen OK’sin" yaşam
pozisyonu ile affetme arasında düşük düzeyde bir ilişki varken; duyguları
yönetme becerileri, "Ben OK’im, Sen OK’sin" yaşam pozisyonu, koşulsuz
kendini kabul, "Ben OK değilim, Sen OK değilsin" yaşam pozisyonu,
temas engeli ve tam temas engeli değişkenleri ile affetme arasında orta düzeyde
bir ilişki olduğu görülmektedir. Eğitim fakültesi öğrencilerinin affetme
düzeyleri ile bağımlı temas engeli ve temas sonrası engeli arasında anlamlı bir
ilişki bulunamamıştır.
affetme sosyal bağlılık duyguları yönetme becerileri yaşam pozisyonları gestalt temas engelleri koşulsuz kendini kabul
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |