Book Review
BibTex RIS Cite

İlkokul 4. Sınıf Düzeyindeki Hikâye Kitaplarının Çocuk Edebiyatı Yapıtlarında Bulunması Gereken Özelliklerin ve Şiddet Unsurlarının Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 22, 01.07.2024

Abstract

Çocukların erken yaşlarda düzeylerine uygun kaliteli edebiyat eserleriyle tanıştırılmaları, onların sosyal ilişkilerde deneyim kazanmalarına, dil ve görselliğin sunduğu estetik ve etkiyi keşfetmelerine imkân tanır. Bu süreç, çocukların duygusal gelişimlerine ve düşünce yapılarının şekillenmesine önemli katkılar sağlar ve edebiyat eserleriyle kurulan bu erken bağ, çocukların okuma-yazma, yorumlama, eleştirel ve yaratıcı düşünme gibi temel becerileri geliştirmelerine yardımcı olur. Bu çalışmada, ilkokul dördüncü sınıf düzeyindeki hikâye kitaplarının, çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin ve şiddet unsurlarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda amaçlı örnekleme yöntemiyle içerisinde 41 hikâye bulunan 11 kitaptan oluşan değerler eğitimi seti seçilmiş ve hikâyeler “Çocuklara Seslenen Yazınsal ya da Öğretici Kitapları Değerlendirme Ölçeği” ve “Şiddet Unsurları Belirleme Formu” kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır ve veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları, hikâye kitaplarının çoğunlukla “ortalama” ile “iyi” arasında bir değere sahip olduğunu ortaya koyarken; bir kitap hariç diğer kitaplarda şiddet unsurlarına yer verildiğini göstermektedir. Ayrıca kitaplarda, Türkçenin anlatım gücü ve olanaklarının çocukların seviyesine uygun şekilde kullanıldığı ve örnek alabilecekleri bir dil ve anlatım çerçevesinin oluşturulduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: İlkokul, Çocuk edebiyatı, Çocuk Kitapları, Hikâye Kitapları, Şiddet.

References

  • Akal, A. (2003). Bir yazar gözüyle çocuk kitaplarındaki şiddet. Çocuk ve Aile Dergisi, 12(4), 15-17.
  • Akaroğlu, G., & Kuduz, B. (2022). Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin 3-4 yaş çocukları için çocuğa uygunluk ilkesi doğrultusunda seçtikleri kitapların seçilen yaş grubu tarafından değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi (90), 247-265.
  • Aktaş, E., & Uzuner Yurt, S. (2016). The factors being not "proper for child" in the stories of ömer seyfettin in terms of children' literature. International Online Journal of Educational Sciences, 9(1), 207-223. Avcı, N., Dağlıoğlu, H. E., & Kanak, M. (2018). Çocuk edebiyatı ve şiddet. Eğitim ve Bilim Dergisi, 43(194), 87-102.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (25. baskı). PEGEM Akademi. https://doi.org/10.14527/9789944919289.
  • Dağlıoğlu, H., & Çamlıbel Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510‐534. Dursun, Y. (2011). Şiddetin izini sürmek: şiddet nedir? Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 1-18.
  • Fırat, H. (2012). Çocuk edebiyatının Türkçe eğitimindeki yeri: Biyografi örneği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 44-56.
  • Gönen, M., & Veziroğlu, M. (2015). Çocuk Edebiyatının Genel Özellikleri. Mübeccel Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (2.Baskı, s. 1-13). Ankara: Eğiten.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. (2. basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güneri Yöyen, E. (2017). Şiddet türleri ve kişilik özellikleri. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 1(1), 35-50.
  • Güneş, A. (2015). Lise Öğrencilerinin Şiddet ve Değer Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Rize İli Örneği). Doktora tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 22, 01.07.2024

Abstract

References

  • Akal, A. (2003). Bir yazar gözüyle çocuk kitaplarındaki şiddet. Çocuk ve Aile Dergisi, 12(4), 15-17.
  • Akaroğlu, G., & Kuduz, B. (2022). Çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin 3-4 yaş çocukları için çocuğa uygunluk ilkesi doğrultusunda seçtikleri kitapların seçilen yaş grubu tarafından değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi (90), 247-265.
  • Aktaş, E., & Uzuner Yurt, S. (2016). The factors being not "proper for child" in the stories of ömer seyfettin in terms of children' literature. International Online Journal of Educational Sciences, 9(1), 207-223. Avcı, N., Dağlıoğlu, H. E., & Kanak, M. (2018). Çocuk edebiyatı ve şiddet. Eğitim ve Bilim Dergisi, 43(194), 87-102.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (25. baskı). PEGEM Akademi. https://doi.org/10.14527/9789944919289.
  • Dağlıoğlu, H., & Çamlıbel Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510‐534. Dursun, Y. (2011). Şiddetin izini sürmek: şiddet nedir? Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 1-18.
  • Fırat, H. (2012). Çocuk edebiyatının Türkçe eğitimindeki yeri: Biyografi örneği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 44-56.
  • Gönen, M., & Veziroğlu, M. (2015). Çocuk Edebiyatının Genel Özellikleri. Mübeccel Gönen (Ed.), Çocuk Edebiyatı (2.Baskı, s. 1-13). Ankara: Eğiten.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(105), 163-194.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. (2. basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güneri Yöyen, E. (2017). Şiddet türleri ve kişilik özellikleri. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 1(1), 35-50.
  • Güneş, A. (2015). Lise Öğrencilerinin Şiddet ve Değer Eğilimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Rize İli Örneği). Doktora tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish and Social Sciences Education (Diğer)
Journal Section Makaleler
Authors

Şafak Kaman 0000-0002-8378-6963

Ülkühan Şahin 0000-0003-3822-0829

Publication Date July 1, 2024
Submission Date May 26, 2024
Acceptance Date June 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Kaman, Ş., & Şahin, Ü. (2024). İlkokul 4. Sınıf Düzeyindeki Hikâye Kitaplarının Çocuk Edebiyatı Yapıtlarında Bulunması Gereken Özelliklerin ve Şiddet Unsurlarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 1-22.