Bu araştırmanın amacı 2023-2024 eğitim yılında Kırgızistan Türkiye Manas üniversitesi okul takımlarında yer alan bireysel ve takım sporu yapan bireylerin sportmenlik düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma betimsel ve çıkarımsal bir niteliğe sahiptir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi'nde aktif öğrenim gören ve okul takımlarında görev alan toplam 252 sporcu oluşturmaktadır. Randomizasyon yöntemiyle seçilen bu sporcuların 98’i kadın, 154'ü erkektir. Araştırmaya katılan bireylerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Bu form; cinsiyet, yaş, gelir düzeyi, spor branşı, haftalık antrenman süresi ve sporcu lisans durumu sorularından oluşmaktadır. Ayrıca Katılımcıların sportmenlik davranış düzeylerini belirlemek amacıyla; Gümüş ve arkadaşları tarafından 2020 yılında geliştirmiş oldukları Sportmenlik Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek 27 madde ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar “Kurallar (maddeler: 1- 6)”, “Kasti Davranışlar (maddeler: 7-11)”, “Rakip (maddeler: 12-14)”, “Oyuna Bakış (maddeler: 15-18) ve “Sportmen Davranış (maddeler: 19- 27) olarak adlandırılmaktadır. Ölçek hem toplam puanla hem de alt boyutlarının puanlarıyla değerlendirilmektedir. Katılımcıların demografik değişkenleri için yüzde ve frekans değerleri alınmıştır. Verilerde parametrik testler için ikili grup karşılaştırmalarında t testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında ANOVA testi uygulanmış ve gruplar arası farklılığın tespiti için Post Hoc Tukey çoklu karşılaştırma testi uygulanmıştır. Nonparametrik testler için çalışmada ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis H testi uygulanmış olup ikili olarak Mann-Whitney U testi ile gruplar arasında farklılığın tespiti saptanmıştır. Katılımcıların cinsiyet, yaş ve gelir düzeyi değişkenlerine göre sportmenlik düzeyi puanları ve alt boyutlarında parametrik ve nonparametrik testler sonucunda farklılık anlamlı bulunmamış, spor türü, lisans durumu, spor branşı ve haftalık antrenman süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonuçlarına bireysel ve takım sporu yapan sporcularının sportmenlik düzeylerinin şekillenmesinde spor türü, lisans durumu, spor branşı ve haftalık antrenman süresi değişkenlerinin belirleyici faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | 2024 Cilt: 5 Sayı : 2 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |