Research Article
BibTex RIS Cite

ATTITUDES OF FACULTY OF THEOLOGY STUDENTS TOWARDS THE USE OF ARABIC DICTIONARIES: ÇUKUROVA UNIVERSITY EXAMPLE

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 889 - 907, 30.06.2025
https://doi.org/10.37999/udekad.1679449

Abstract

This study aims to examine the attitudes of students at the Faculty of Theology at Çukurova University toward the use of Arabic dictionaries, the impact of dictionary using on their academic success, and the difficulties they encounter in this process. Based on survey data collected from 510 students, the study reveals that the majority of students use Arabic dictionaries, with a significant preference for digital dictionaries. It has been determined that students primarily consult dictionaries to find the Turkish equivalents of Arabic expressions, that the frequency of dictionary use is directly related to course requirements, and that dictionaries are most commonly used in faculty and home environments. The study identifies key factors influencing students' dictionary use, including ease of use, accessibility, and content richness. Furthermore, the study explores the impact of students' attitudes toward dictionary use on their Arabic learning process, aiming to contribute to the development of dictionary usage strategies. In this context, various recommendations are made to address the challenges faced by students, and significant findings are presented to enhance the role of dictionary use in the Arabic learning process.

References

  • Boudelaa, S. & Marslen-Wilson, W. D. (2013). Morphological structure in the Arabic mental lexicon: Parallels between standard and dialectal Arabic. Language and Cognitive Processes, 28 (10), 1453-1473.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (31. baskı). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4. ed). SAGE.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • Halat, S. & Fırat, H. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sözlük Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 148-165.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi (32. basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardaş, D. (2016). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Sözlük Kullanma Tutum ve Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 45 (210), 507-519.
  • Maden, S. & Demir, R. (2019). Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programlarında Sözlük Kullanma Alışkanlığı Kazandırmaya Dair Tespitler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 419-436. https://doi.org/10.17860/mersinefd.533593
  • Nation, I. S. P. (2022). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge Applied Linguistics.
  • Tağa, T. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26 (2), 521-532.
  • Taşkın, Y. (2023). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrencilerin Sözlük Kullanma Tercihlerinin İncelenmesi. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 6 (1), Article 1. ttps://doi.org/10.48174/buaad.1296735 İnternet Kaynakları YÖK 259-universitelerarasi-kurul-toplantisi. (t.y.). 25 Mart,2025, tarihinde https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2024/259-universitelerarasi-kurul-toplantisi.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (t.y.). 18 Mart,2025, tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.

İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ARAPÇA SÖZLÜK KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI: ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 889 - 907, 30.06.2025
https://doi.org/10.37999/udekad.1679449

Abstract

Araştırma, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Arapça sözlük kullanımına yönelik tutumlarını, akademik başarılarına etkisini ve karşılaştıkları zorlukları incelemeyi amaçlamaktadır. 510 öğrenci üzerinde gerçekleştirilen anket verilerine dayanan çalışma, öğrencilerin büyük çoğunluğunun Arapça sözlük kullandığını ve bunlar arasında dijital sözlüklerin daha fazla tercih edildiğini ortaya koymaktadır. Öğrencilerin sözlükleri ağırlıklı olarak Arapça ifadelerin Türkçe karşılıklarını bulmak amacıyla kullandıkları, kullanım sıklığının ders gereksinimleriyle doğrudan ilişkili olduğu ve en çok fakülte ile ev ortamında sözlüklerden yararlandıkları belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin sözlük kullanımını etkileyen temel faktörler arasında kullanım kolaylığı, erişilebilirlik ve içerik zenginliği gibi unsurlar öne çıkmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin sözlük kullanımına ilişkin tutumlarının, Arapça öğrenme süreçlerine olan etkileri incelenmiş ve bu bağlamda sözlük kullanım stratejilerinin geliştirilmesine katkı sağlanması hedeflenmiştir. Bu doğrultuda, öğrencilerin karşılaştıkları zorlukların giderilmesine yönelik çeşitli öneriler sunulmuş ve sözlük kullanımının Arapça öğrenme sürecindeki rolünü daha etkili hale getirmeye yönelik önemli veriler elde edilmiştir.

References

  • Boudelaa, S. & Marslen-Wilson, W. D. (2013). Morphological structure in the Arabic mental lexicon: Parallels between standard and dialectal Arabic. Language and Cognitive Processes, 28 (10), 1453-1473.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (31. baskı). Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4. ed). SAGE.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • Halat, S. & Fırat, H. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Sözlük Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 148-165.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi (32. basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardaş, D. (2016). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Sözlük Kullanma Tutum ve Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 45 (210), 507-519.
  • Maden, S. & Demir, R. (2019). Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programlarında Sözlük Kullanma Alışkanlığı Kazandırmaya Dair Tespitler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (2), 419-436. https://doi.org/10.17860/mersinefd.533593
  • Nation, I. S. P. (2022). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge Applied Linguistics.
  • Tağa, T. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Sözlük Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26 (2), 521-532.
  • Taşkın, Y. (2023). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrencilerin Sözlük Kullanma Tercihlerinin İncelenmesi. Bayterek Uluslararası Akademik Araştırmalar Dergisi, 6 (1), Article 1. ttps://doi.org/10.48174/buaad.1296735 İnternet Kaynakları YÖK 259-universitelerarasi-kurul-toplantisi. (t.y.). 25 Mart,2025, tarihinde https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2024/259-universitelerarasi-kurul-toplantisi.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (t.y.). 18 Mart,2025, tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Arabic Language, Literature and Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Yılmaz 0000-0002-9648-2985

Mustafa Toprak 0009-0005-0686-6889

Mehmet Sıddık Yegül 0009-0005-1809-7482

Early Pub Date June 28, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 19, 2025
Acceptance Date June 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, M., Toprak, M., & Yegül, M. S. (2025). İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ARAPÇA SÖZLÜK KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMLARI: ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Dil Edebiyat Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 8(2), 889-907. https://doi.org/10.37999/udekad.1679449

* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.

* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.