This study aims to examine the attitudes of students at the Faculty of Theology at Çukurova University toward the use of Arabic dictionaries, the impact of dictionary using on their academic success, and the difficulties they encounter in this process. Based on survey data collected from 510 students, the study reveals that the majority of students use Arabic dictionaries, with a significant preference for digital dictionaries. It has been determined that students primarily consult dictionaries to find the Turkish equivalents of Arabic expressions, that the frequency of dictionary use is directly related to course requirements, and that dictionaries are most commonly used in faculty and home environments. The study identifies key factors influencing students' dictionary use, including ease of use, accessibility, and content richness. Furthermore, the study explores the impact of students' attitudes toward dictionary use on their Arabic learning process, aiming to contribute to the development of dictionary usage strategies. In this context, various recommendations are made to address the challenges faced by students, and significant findings are presented to enhance the role of dictionary use in the Arabic learning process.
Araştırma, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Arapça sözlük kullanımına yönelik tutumlarını, akademik başarılarına etkisini ve karşılaştıkları zorlukları incelemeyi amaçlamaktadır. 510 öğrenci üzerinde gerçekleştirilen anket verilerine dayanan çalışma, öğrencilerin büyük çoğunluğunun Arapça sözlük kullandığını ve bunlar arasında dijital sözlüklerin daha fazla tercih edildiğini ortaya koymaktadır. Öğrencilerin sözlükleri ağırlıklı olarak Arapça ifadelerin Türkçe karşılıklarını bulmak amacıyla kullandıkları, kullanım sıklığının ders gereksinimleriyle doğrudan ilişkili olduğu ve en çok fakülte ile ev ortamında sözlüklerden yararlandıkları belirlenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin sözlük kullanımını etkileyen temel faktörler arasında kullanım kolaylığı, erişilebilirlik ve içerik zenginliği gibi unsurlar öne çıkmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin sözlük kullanımına ilişkin tutumlarının, Arapça öğrenme süreçlerine olan etkileri incelenmiş ve bu bağlamda sözlük kullanım stratejilerinin geliştirilmesine katkı sağlanması hedeflenmiştir. Bu doğrultuda, öğrencilerin karşılaştıkları zorlukların giderilmesine yönelik çeşitli öneriler sunulmuş ve sözlük kullanımının Arapça öğrenme sürecindeki rolünü daha etkili hale getirmeye yönelik önemli veriler elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arabic Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 19, 2025 |
Acceptance Date | June 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.
* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.