Mark Ravenhill’s youth theatre play Totally Over You reveals the transformation of individual identity construction under the influence of consumer culture stimulated by globalization when considered through the lens of Jean Baudrillard’s theoretical framework. The play presents the behaviors and actions of adolescents directed by the desire for fame and visibility to exemplify how teenagers voluntarily follow the media-constructed realities of popular culture, distancing themselves from their authentic selves. In line with Baudrillard’s postmodernist paradigms, the play places the characters’ search for identity within a simulation or hyperreality. Ravenhill’s portrayal of popular culture through female characters reveals the rapid reproduction of selfhood within a fictional reality, while the experiences presented by means of male characters reflect the individual’s dependency on the symbols produced by popular culture. Ravenhill’s criticism of contemporary society resonates with Baudrillard’s conception of simulation, underlining ironically the individual’s necessity to become a consumable object to preserve their existence. Besides, the play features how images consume identity, influencing the loss of an authentic sense of reality. Within this context, this study scrutinizes the play as a compelling portrayal of youth’s consumer-oriented presence, juxtaposed with Baudrillard’s comprehensive analysis of society, culture, and the individual as the reflections of postmodernism.
Mark Ravenhill’in Totally Over You adlı gençlik tiyatrosu oyunu, Jean Baudrillard’ın düşünce dünyası bağlamında değerlendirildiğinde, küreselleşmenin beraberinde getirdiği tüketim kültürünün bireysel kimlik inşası üzerindeki işlevsel değişimi gözler önüne sermektedir. Totally Over You, ergenlik dönemindeki genç karakterlerin ünlü ya da görünür olma itkisiyle gerçekleştirdikleri eylemleri ve sergiledikleri tutumları üzerinden, bireylerin yetişkinliğe adımlarında özgün benliğinden uzaklaşarak kitle iletişim araçları tarafından kurgulanan popüler kültür gerçekliklerine gönüllü olarak uyum göstermelerini ele alır. Baudrillard’ın postmodernist paradigmalarıyla örtüşen anlatıda, genç karakterlerin benlik arayışı özgün değerlerden uzaklaşarak, imgeler ve göstergelerden oluşan bir simülasyon ya da hipergerçeklik evreye taşınır. Ravenhill’in genç kızlar üzerinden paylaştığı popüler kültür anlatısı, bireylerin kendi benliklerini sahte ve kurgusal bir gerçeklik içinde hızlıca yeniden üretme sürecini ortaya koyarken genç erkek karakterler aracılığıyla kurgulanan deneyimler ise bireyin popüler kültürün ürettiği göstergelere olan bağımlılığını yansıtmaktadır. Ravenhill’in çağdaş toplum üzerine eleştirisi, Baudrillard’ın simülasyonunda bireyin varlığını sürdürebilmek için tüketim nesnesine dönüşme zorunluluğunu ironik bir dille eleştirir. Aynı zamanda bireysel kimliğin, nasıl kaybolduğunu ve bu süreçte günümüz gerçeklik algısının nasıl yitirildiğini izleyicilere sunmaktadır. Bu bağlamda, söz konusu araştırmada Ravenhill’in tiyatro oyununun günümüz gençliğinin tüketim odaklı yaşamı üzerine dikkate değer anlatısı, Baudrillard’ın postmodernizmin bir yansıması olarak toplum, kültür ve birey üzerine derinlemesine analizleriyle incelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | March 21, 2025 |
Acceptance Date | July 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |
* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.
* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.