Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE REFLECTIONS OF MARK RAVENHILL’S TOTALLY OVER YOU THROUGH THE PERSPECTIVE OF JEAN BAUDRILLARD

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 990 - 1003, 30.09.2025
https://doi.org/10.37999/udekad.1662776

Öz

Mark Ravenhill’s youth theatre play Totally Over You reveals the transformation of individual identity construction under the influence of consumer culture stimulated by globalization when considered through the lens of Jean Baudrillard’s theoretical framework. The play presents the behaviors and actions of adolescents directed by the desire for fame and visibility to exemplify how teenagers voluntarily follow the media-constructed realities of popular culture, distancing themselves from their authentic selves. In line with Baudrillard’s postmodernist paradigms, the play places the characters’ search for identity within a simulation or hyperreality. Ravenhill’s portrayal of popular culture through female characters reveals the rapid reproduction of selfhood within a fictional reality, while the experiences presented by means of male characters reflect the individual’s dependency on the symbols produced by popular culture. Ravenhill’s criticism of contemporary society resonates with Baudrillard’s conception of simulation, underlining ironically the individual’s necessity to become a consumable object to preserve their existence. Besides, the play features how images consume identity, influencing the loss of an authentic sense of reality. Within this context, this study scrutinizes the play as a compelling portrayal of youth’s consumer-oriented presence, juxtaposed with Baudrillard’s comprehensive analysis of society, culture, and the individual as the reflections of postmodernism.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2008). Jean Baudrillard ile bir söyleşi I. İçinde O. Adanır (Ed.). Simülasyon kuramı üzerine notlar ve söyleşiler (87-97). Hayal-Et Kitap.
  • Adanır, O. (2010). Baudrillard: Fikir mimarları-22. Say Yayınları.
  • Adaş, M. (2018). Heidegger ve Baudrillard’da teknik ve teknoloji kavramı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Baudrillard, J. (1995). Kötülüğün şeffaflığı. Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tam ekran. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2005). Anahtar sözcükler. Paragraf Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2008). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz stratejiler. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2014). Baştan çıkarma üzerine. Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2016). Tüketim toplumu. Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2017). Can çekişen küresel güç. Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2022). Simülakrlar ve simülasyon. Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1992). Intimations of postmodernity. Routledge.
  • Billington, M. (1996, 13rd March). Fabulous five. The Guardian (The Gurdian2 Supplement). https://www.theguardian.com
  • Billington, M. (2008, 3rd January). Edward Bond: ‘If you’re going to despair, stop writing’. The Guardian. https://www.theguardian.com
  • Buse, P. (2003). Mark Ravenhill. Contemporary writers. The British Council.
  • Canyılmaz, S. R. (2019). Jean Baudrillard felsefesinin metodolojik analizi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Deeney, J. F. (2007) National causes/Moral clauses?: The National Theatre, young people and citizenship. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 12(3), 331-344. https://doi.org/10.1080/13569780701560537
  • De Vos, J. (2002). Ravenhill wild game. In M. Maufort & F. Bellarsi (Eds.). Crucible of cultures: Anglophone drama at the dawn of a new millenium (ss. 47-56). Peter Lang.
  • Dikmen, M. (2021). Michel Foucault ve Jean Baudrillard düşüncesinin karşılaştırmalı bir analizi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Eagleton, T. (2012). Postmodernizmin yansımaları. Ayrıntı Yayınları.
  • Gane, M. (1993). Baudrillard live. Selected ınterviews. Routledge.
  • Gardner, L. (2003, 17th July). Totally Over You / An Island Far From Here. The Guardian. https://www.theguardian.com
  • Karataş, E. (2009). Jean Baudrillard, sizin aynanız olacağım. K Dergisi, 10-11.
  • Mulligan, J. (2003). Obsessed with celebrity. The collected ınterviews of Jim Mulligan. https://www.jimmulligan.co.uk/interview/mark-ravenhill-totally-over-you
  • Ravenhill, M. (2001). Mark Ravenhill plays 1: Shopping and F***ing, Faust is Dead, Handbag, Some Explicit Polaroids. Methuen.
  • Ravenhill, M. (2003, 22nd March). A touch of evil. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2003/mar/22/theatre.artsfeatures
  • Ravenhill, M. (2005). A Tear in the fabric: The James Bulger murder and new theatre writing in the nineties. Theatreforum, 26, 85-92. https://doi.org/10.1017/S0266464X0400020X
  • Ravenhill, M. (2006). Me, my ibook, and writing in America. Contemporary Theatre Review, 16 (1), 131-138.
  • Ravenhill, M. (2009). Foreword. In D. Rebellato. Theatre & globalisation (pp. ix-xiv). Palgrave Macmillan.
  • Ravenhill, M. (2010). Plays for young people: Citizenship, Scenes From Family life, Totally Over You. Methuen Drama.
  • Rebellato, D. (2009). Theatre & globalisation. Palgrave Macmillan.
  • Sierz, A. (2001). In-yer-face theatre: British drama today. Faber and Faber
  • Wallace, C. (2005). Responsibility and postmodernity: Mark Ravenhill and 1990s British drama. Theory and Practice in English Studies, 4, 269-275.

MARK RAVENHİLL’İN TOTALLY OVER YOU OYUNUNUN JEAN BAUDRILLARD PERSPEKTİFİNDEN YANSIMALARI

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 990 - 1003, 30.09.2025
https://doi.org/10.37999/udekad.1662776

Öz

Mark Ravenhill’in Totally Over You adlı gençlik tiyatrosu oyunu, Jean Baudrillard’ın düşünce dünyası bağlamında değerlendirildiğinde, küreselleşmenin beraberinde getirdiği tüketim kültürünün bireysel kimlik inşası üzerindeki işlevsel değişimi gözler önüne sermektedir. Totally Over You, ergenlik dönemindeki genç karakterlerin ünlü ya da görünür olma itkisiyle gerçekleştirdikleri eylemleri ve sergiledikleri tutumları üzerinden, bireylerin yetişkinliğe adımlarında özgün benliğinden uzaklaşarak kitle iletişim araçları tarafından kurgulanan popüler kültür gerçekliklerine gönüllü olarak uyum göstermelerini ele alır. Baudrillard’ın postmodernist paradigmalarıyla örtüşen anlatıda, genç karakterlerin benlik arayışı özgün değerlerden uzaklaşarak, imgeler ve göstergelerden oluşan bir simülasyon ya da hipergerçeklik evreye taşınır. Ravenhill’in genç kızlar üzerinden paylaştığı popüler kültür anlatısı, bireylerin kendi benliklerini sahte ve kurgusal bir gerçeklik içinde hızlıca yeniden üretme sürecini ortaya koyarken genç erkek karakterler aracılığıyla kurgulanan deneyimler ise bireyin popüler kültürün ürettiği göstergelere olan bağımlılığını yansıtmaktadır. Ravenhill’in çağdaş toplum üzerine eleştirisi, Baudrillard’ın simülasyonunda bireyin varlığını sürdürebilmek için tüketim nesnesine dönüşme zorunluluğunu ironik bir dille eleştirir. Aynı zamanda bireysel kimliğin, nasıl kaybolduğunu ve bu süreçte günümüz gerçeklik algısının nasıl yitirildiğini izleyicilere sunmaktadır. Bu bağlamda, söz konusu araştırmada Ravenhill’in tiyatro oyununun günümüz gençliğinin tüketim odaklı yaşamı üzerine dikkate değer anlatısı, Baudrillard’ın postmodernizmin bir yansıması olarak toplum, kültür ve birey üzerine derinlemesine analizleriyle incelenmektedir.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2008). Jean Baudrillard ile bir söyleşi I. İçinde O. Adanır (Ed.). Simülasyon kuramı üzerine notlar ve söyleşiler (87-97). Hayal-Et Kitap.
  • Adanır, O. (2010). Baudrillard: Fikir mimarları-22. Say Yayınları.
  • Adaş, M. (2018). Heidegger ve Baudrillard’da teknik ve teknoloji kavramı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Baudrillard, J. (1995). Kötülüğün şeffaflığı. Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2004). Tam ekran. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2005). Anahtar sözcükler. Paragraf Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2008). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz stratejiler. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (2014). Baştan çıkarma üzerine. Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2016). Tüketim toplumu. Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2017). Can çekişen küresel güç. Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2022). Simülakrlar ve simülasyon. Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (1992). Intimations of postmodernity. Routledge.
  • Billington, M. (1996, 13rd March). Fabulous five. The Guardian (The Gurdian2 Supplement). https://www.theguardian.com
  • Billington, M. (2008, 3rd January). Edward Bond: ‘If you’re going to despair, stop writing’. The Guardian. https://www.theguardian.com
  • Buse, P. (2003). Mark Ravenhill. Contemporary writers. The British Council.
  • Canyılmaz, S. R. (2019). Jean Baudrillard felsefesinin metodolojik analizi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Deeney, J. F. (2007) National causes/Moral clauses?: The National Theatre, young people and citizenship. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 12(3), 331-344. https://doi.org/10.1080/13569780701560537
  • De Vos, J. (2002). Ravenhill wild game. In M. Maufort & F. Bellarsi (Eds.). Crucible of cultures: Anglophone drama at the dawn of a new millenium (ss. 47-56). Peter Lang.
  • Dikmen, M. (2021). Michel Foucault ve Jean Baudrillard düşüncesinin karşılaştırmalı bir analizi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Eagleton, T. (2012). Postmodernizmin yansımaları. Ayrıntı Yayınları.
  • Gane, M. (1993). Baudrillard live. Selected ınterviews. Routledge.
  • Gardner, L. (2003, 17th July). Totally Over You / An Island Far From Here. The Guardian. https://www.theguardian.com
  • Karataş, E. (2009). Jean Baudrillard, sizin aynanız olacağım. K Dergisi, 10-11.
  • Mulligan, J. (2003). Obsessed with celebrity. The collected ınterviews of Jim Mulligan. https://www.jimmulligan.co.uk/interview/mark-ravenhill-totally-over-you
  • Ravenhill, M. (2001). Mark Ravenhill plays 1: Shopping and F***ing, Faust is Dead, Handbag, Some Explicit Polaroids. Methuen.
  • Ravenhill, M. (2003, 22nd March). A touch of evil. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2003/mar/22/theatre.artsfeatures
  • Ravenhill, M. (2005). A Tear in the fabric: The James Bulger murder and new theatre writing in the nineties. Theatreforum, 26, 85-92. https://doi.org/10.1017/S0266464X0400020X
  • Ravenhill, M. (2006). Me, my ibook, and writing in America. Contemporary Theatre Review, 16 (1), 131-138.
  • Ravenhill, M. (2009). Foreword. In D. Rebellato. Theatre & globalisation (pp. ix-xiv). Palgrave Macmillan.
  • Ravenhill, M. (2010). Plays for young people: Citizenship, Scenes From Family life, Totally Over You. Methuen Drama.
  • Rebellato, D. (2009). Theatre & globalisation. Palgrave Macmillan.
  • Sierz, A. (2001). In-yer-face theatre: British drama today. Faber and Faber
  • Wallace, C. (2005). Responsibility and postmodernity: Mark Ravenhill and 1990s British drama. Theory and Practice in English Studies, 4, 269-275.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İngiliz ve İrlanda Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Ada 0000-0002-0346-0753

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2025
Kabul Tarihi 14 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ada, U. (2025). MARK RAVENHİLL’İN TOTALLY OVER YOU OYUNUNUN JEAN BAUDRILLARD PERSPEKTİFİNDEN YANSIMALARI. Uluslararası Dil Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 8(3), 990-1003. https://doi.org/10.37999/udekad.1662776

* Hakemlerimizin uzmanlık alanlarını detaylı olarak girmesi süreçte hakem ataması açısından önem arz etmektedir. 

* Dergimize gönderilen makaleler sadece ön değerlendirme sürecinde gerekçe gösterilerek geri çekilebilir. Değerlendirme sürecine geçen makalelerin geri çekilmesi mümkün değildir. Anlayışınız için teşekkür eder iyi çalışmalar dileriz.