Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokullarda Örgütsel İletişim ile Öğretmenlerin İş Motivasyonu Arasındaki İlişkiler

Year 2019, , 26 - 40, 29.04.2019
https://doi.org/10.32960/uead.502996

Abstract

Bu araştırmada okullarda örgütsel iletişim ile öğretmenlerin iş motivasyonları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2014- 2015 eğitim öğretim yılında Erzurum ili Palandöken ilçe merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ilkokullarında görev yapmakta olan 234 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullan
ılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, örgütsel iletişim için Celep (2000) tarafından geliştirilen “İletişim Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin iş motivasyonu belirlemek için ise Aksoy (2006) tarafından geliştirilen “İş Motivasyonu ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde;
y
üzde, frekans, aritmetik
ortalama, standart sapma, korelasyon analizi, basit ve do
ğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ilkokullarda örgütsel iletişim ile öğretmenlerin iş motivasyonları arasında önemli ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, okullarda gerçekleşen örgütsel iletişim süreci öğretmenlerin iş motivasyonlarını anlamlı bir şekilde yordamaktadır.  

References

  • Aksoy, H. (2006). Örgüt ikliminin motivasyon üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Anderson, M. B. G., & Iwanicki, E. F. (1984). Teacher motivation and its relationship to burnout. Educational Administration Quarterly, 20(2), 109-132.
  • Atkinson, E. S. (2000). An investigation into the relationship between teacher motivation and pupil motivation. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 20(1), 45-57.
  • Argon, T., & Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 159-179.
  • Aydın M. (2010). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Basım yayıncılık.
  • Ayık, A. (2015). An analysis of the relationship between organizational communication and organizational cynicism according to teachers perceptions in Turkey. Educational Research and Reviews, 10(5), 547-555.
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of Undergraduate Sciences, 3(3), 147-155.
  • Büyükses, T. (2010). Öğretmenin iş ortamındaki motivasyonunu etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European Journal Of Psychology Of Education, 27(1), 115-132.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Chitrao, P. (2014). Internal Communication satisfaction as an employee motivation tool in the retail sector in pune. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 10(3), 1541.
  • Daft, R.L. (2005). Management. Ohio: Thomson/South-Western
  • Davis, J. & Wilson, M., S. (2000) Principals' efforts to empower teachers: effects on teacher motivation and job satisfaction and stress, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 73(6), 349-353.
  • Demirel, Y., Seçkin, Z., & Özçınar, M. F. (2011). Örgütsel iletişim ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 33-48.
  • Doğan, S., & Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Ertürk, R.(2014). Öğretmenlerin iş motivasyonları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki (Bolu ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Erel-Yetim E. A. (2010). Genel liselerde örgütsel iletişim ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Eroğluer, K. (2011). Örgütsel iletişim ile iş tatmini unsurları arasındaki ilişkiler: Kuramsal bir inceleme. Ege Akademik Bakış, 11(1), 121-136.
  • Eyal, O., & Roth, G. (2011). Principals' leadership and teachers' motivation: Self-determination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49(3), 256-2.
  • Genç, N. (2007). Yönetim ve organizasyon. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Güçlü, N., Recepoğlu, E., & Kılınç, A. Ç. (2014). İlköğretim okullarının örgütsel sağlığı ile öğretmenlerin iş motivasyonları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1).
  • Güney, S. (2011). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hoy, K. W. & Miskel, G. C. (2010). Eğitim yönetimi, teori araştırma ve uygulama. (Çev. Edt. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaköse T. & Kocabaş İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin is doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi,, 2 (1): 3-14
  • Karcıoğlu, F., Timiroğlu, K., & Çınar, O. (2009). Örgütsel iletişim ve iş tatmini ilişkisi bir uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü Dergisi-Yönetim, 63, 59-76.
  • Karimi, M. J. (2013). The impact of communication on employee motivation in The Kenyan public service: a case study of postal Corporation of Kenya. Doctoral dissertation, University of Nairobi, Kenya.
  • Leithwood, K., Steinbach, R., & Jantzi, D. (2002). School leadership and teachers’ motivation to implement accountability policies. Educational Administration Quarterly, 38(1), 94-119.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Arastaman, G.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mutuku, C. K. & Mathooko, P. (2014). Effects of organizational communication on employee motivation: A case study of Nokia Siemens Networks Kenya. International Journal of Social Sciences and Project Planning Management, 1(3), 28-62.
  • Oran, F. Ç., Güler, S. B., & Bilir, P. (2016). İş motivasyonun örgütsel bağlılığa olan etkinin incelenmesi: sultangazi/istanbul ilköğretim okullarında bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35).
  • Özgan, H. & Aslan, N. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin sözlü iletişim biçiminin öğretmenlerin motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1),190-206.
  • Pinder, C. C. (2014). Work motivation in organizational behavior. Psyhology Press. New York.
  • Proctor, C. (2014). Effective organizational communication affects employee attitude, happiness, and job satisfaction. Doctoral dissertation, Southern Utah University.
  • Rajhans, K. (2012). Effective organizational communication: A key to employee motivation and performance. Interscience Management Review, 2(2), 81-85.
  • Ramadanty, S., & Martinus, H. (2016). Organızatıonal communıcatıon: communıcatıon and motıvatıon ın the workplace. Humanıora, 7(1), 77-86.
  • Ridder, J. A. (2004). Organisational communication and supportive employees. Human Resource Management Journal, 14(3), 20-30.
  • Robbins, P. S., Decenzo, A. D., & Coulter, M. (2013). Yönetimin esasları. (Çev. Edt. A. Öğüt). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış. (Çev. Edt: İ. Erdem) İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sabancı, A. (1994). Eğitim yönetiminde çift yönlü iletişim yönetilenleri iş doyumu motivasyon bakımından nasıl etkilemektedir?. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Gümüş, M. (2008). Örgütlerde iletişim. İstanbul: Arıkan Basım Yayın.
  • Sharma, P. R. (2015). Organizational communication: perceptions of staff members’ level of communication satisfaction and job satisfaction. Doctoral dissertation, East Tennessee State University, ABD.
  • Sümer, B. (2012). KKTC ortaöğretim kurumları yöneticilerinin düşünce ve davranışlarının öğretmenlerin motivasyonuna etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KKTC Yakındoğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kıbrıs.
  • Taşlıyan, M., & Hırlak, B. (2015). Örgütsel iletişim etkinliği ile iş tatmini, örgütsel bağlılık, örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkilerin araştırılması: akademik örgütler için bir alan araştırması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 5-36.
  • Timuroğlu, K.M., & Balkaya, E.(2016). Örgütsel iletişim ve motivasyon ilişkisi -bir uygulama. U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 (2), 89-113.
  • Tınaztepe, C. (2012). Örgüt içi etkin iletişimin örgütsel sinizme etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 4(1), 53–63.
  • Tutar, H. (2003). Örgütsel iletişim. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Uslu, B., & Balcı, E. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışları ile örgütsel iletişim algıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(3), 461-489.
  • Wasserman, E., Ben-eli, S., Yehoshua, O., & Gal, R. (2016). Relationship between the Principal's leadership style and teacher motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(10).
  • Yavuz, C., & Karadeniz, C. B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Journal of International Social Research, 2(9), 507-519.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Year 2019, , 26 - 40, 29.04.2019
https://doi.org/10.32960/uead.502996

Abstract

References

  • Aksoy, H. (2006). Örgüt ikliminin motivasyon üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Anderson, M. B. G., & Iwanicki, E. F. (1984). Teacher motivation and its relationship to burnout. Educational Administration Quarterly, 20(2), 109-132.
  • Atkinson, E. S. (2000). An investigation into the relationship between teacher motivation and pupil motivation. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 20(1), 45-57.
  • Argon, T., & Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 159-179.
  • Aydın M. (2010). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Basım yayıncılık.
  • Ayık, A. (2015). An analysis of the relationship between organizational communication and organizational cynicism according to teachers perceptions in Turkey. Educational Research and Reviews, 10(5), 547-555.
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of Undergraduate Sciences, 3(3), 147-155.
  • Büyükses, T. (2010). Öğretmenin iş ortamındaki motivasyonunu etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, A. (2012). Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity. European Journal Of Psychology Of Education, 27(1), 115-132.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Chitrao, P. (2014). Internal Communication satisfaction as an employee motivation tool in the retail sector in pune. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 10(3), 1541.
  • Daft, R.L. (2005). Management. Ohio: Thomson/South-Western
  • Davis, J. & Wilson, M., S. (2000) Principals' efforts to empower teachers: effects on teacher motivation and job satisfaction and stress, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 73(6), 349-353.
  • Demirel, Y., Seçkin, Z., & Özçınar, M. F. (2011). Örgütsel iletişim ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 33-48.
  • Doğan, S., & Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Ertürk, R.(2014). Öğretmenlerin iş motivasyonları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki (Bolu ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Erel-Yetim E. A. (2010). Genel liselerde örgütsel iletişim ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Eroğluer, K. (2011). Örgütsel iletişim ile iş tatmini unsurları arasındaki ilişkiler: Kuramsal bir inceleme. Ege Akademik Bakış, 11(1), 121-136.
  • Eyal, O., & Roth, G. (2011). Principals' leadership and teachers' motivation: Self-determination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49(3), 256-2.
  • Genç, N. (2007). Yönetim ve organizasyon. Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Güçlü, N., Recepoğlu, E., & Kılınç, A. Ç. (2014). İlköğretim okullarının örgütsel sağlığı ile öğretmenlerin iş motivasyonları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1).
  • Güney, S. (2011). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hoy, K. W. & Miskel, G. C. (2010). Eğitim yönetimi, teori araştırma ve uygulama. (Çev. Edt. Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaköse T. & Kocabaş İ. (2006). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin is doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi,, 2 (1): 3-14
  • Karcıoğlu, F., Timiroğlu, K., & Çınar, O. (2009). Örgütsel iletişim ve iş tatmini ilişkisi bir uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü Dergisi-Yönetim, 63, 59-76.
  • Karimi, M. J. (2013). The impact of communication on employee motivation in The Kenyan public service: a case study of postal Corporation of Kenya. Doctoral dissertation, University of Nairobi, Kenya.
  • Leithwood, K., Steinbach, R., & Jantzi, D. (2002). School leadership and teachers’ motivation to implement accountability policies. Educational Administration Quarterly, 38(1), 94-119.
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi (Çev. Arastaman, G.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Mutuku, C. K. & Mathooko, P. (2014). Effects of organizational communication on employee motivation: A case study of Nokia Siemens Networks Kenya. International Journal of Social Sciences and Project Planning Management, 1(3), 28-62.
  • Oran, F. Ç., Güler, S. B., & Bilir, P. (2016). İş motivasyonun örgütsel bağlılığa olan etkinin incelenmesi: sultangazi/istanbul ilköğretim okullarında bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35).
  • Özgan, H. & Aslan, N. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin sözlü iletişim biçiminin öğretmenlerin motivasyonuna etkisinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1),190-206.
  • Pinder, C. C. (2014). Work motivation in organizational behavior. Psyhology Press. New York.
  • Proctor, C. (2014). Effective organizational communication affects employee attitude, happiness, and job satisfaction. Doctoral dissertation, Southern Utah University.
  • Rajhans, K. (2012). Effective organizational communication: A key to employee motivation and performance. Interscience Management Review, 2(2), 81-85.
  • Ramadanty, S., & Martinus, H. (2016). Organızatıonal communıcatıon: communıcatıon and motıvatıon ın the workplace. Humanıora, 7(1), 77-86.
  • Ridder, J. A. (2004). Organisational communication and supportive employees. Human Resource Management Journal, 14(3), 20-30.
  • Robbins, P. S., Decenzo, A. D., & Coulter, M. (2013). Yönetimin esasları. (Çev. Edt. A. Öğüt). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış. (Çev. Edt: İ. Erdem) İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Sabancı, A. (1994). Eğitim yönetiminde çift yönlü iletişim yönetilenleri iş doyumu motivasyon bakımından nasıl etkilemektedir?. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Sabuncuoğlu, Z. & Gümüş, M. (2008). Örgütlerde iletişim. İstanbul: Arıkan Basım Yayın.
  • Sharma, P. R. (2015). Organizational communication: perceptions of staff members’ level of communication satisfaction and job satisfaction. Doctoral dissertation, East Tennessee State University, ABD.
  • Sümer, B. (2012). KKTC ortaöğretim kurumları yöneticilerinin düşünce ve davranışlarının öğretmenlerin motivasyonuna etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KKTC Yakındoğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kıbrıs.
  • Taşlıyan, M., & Hırlak, B. (2015). Örgütsel iletişim etkinliği ile iş tatmini, örgütsel bağlılık, örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkilerin araştırılması: akademik örgütler için bir alan araştırması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 5-36.
  • Timuroğlu, K.M., & Balkaya, E.(2016). Örgütsel iletişim ve motivasyon ilişkisi -bir uygulama. U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 (2), 89-113.
  • Tınaztepe, C. (2012). Örgüt içi etkin iletişimin örgütsel sinizme etkisi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 4(1), 53–63.
  • Tutar, H. (2003). Örgütsel iletişim. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Uslu, B., & Balcı, E. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışları ile örgütsel iletişim algıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(3), 461-489.
  • Wasserman, E., Ben-eli, S., Yehoshua, O., & Gal, R. (2016). Relationship between the Principal's leadership style and teacher motivation. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(10).
  • Yavuz, C., & Karadeniz, C. B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Journal of International Social Research, 2(9), 507-519.
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Tevfik Uzun 0000-0002-6505-2421

Ahmet Ayık 0000-0002-2885-947X

Güven Özdem 0000-0001-5617-5780

Publication Date April 29, 2019
Acceptance Date February 28, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Uzun, T., Ayık, A., & Özdem, G. (2019). İlkokullarda Örgütsel İletişim ile Öğretmenlerin İş Motivasyonu Arasındaki İlişkiler. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 26-40. https://doi.org/10.32960/uead.502996