Öğretimi planlama, öğrencilere yeterli
performansı kazandırmak üzere öğretim sürecini etkili bir biçimde planlama, geliştirme,
değerlendirme ve yönetme sistematiğidir.
Öğrenme süreci gözden geçirildiğinde, öğrencilerin tek tip bir bilişsel
öğrenme deneyimi yerine, duyuşsal davranışlar, tutum, öğrenme stilleri gibi
değişkenlerden doğan farklılıklardan etkilenebileceği anlaşılmaktadır. Bu durum
öğretimi planlama işinin yalnızca resmi programlarla sınırlı kalmayıp, örtük programın da bu sürece
dâhil olabileceğini göstermektedir. Bu araştırmanın
amacı öğretimi planlama sürecinde örtük programın rolüne ilişkin öğretmen görüşlerinin
incelenmesidir. Araştırma fenomenoloji (olgubilim) deseniyle
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını farklı deneyim, eğitim
kademesi ve okul türlerinden 128 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak görüş formu ve odak grup görüşmesi kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulardan ilki,
öğretmenlerin örtük programı, resmi programın tamamlayıcısı ve resmi programın
belirleyicisi olarak iki farklı boyutta algıladıklarını ortaya koymaktadır. Araştırmadan
elde edilen ikinci bulguya göre, öğretmenler, öğretimi planlama sürecinde örtük
programı kurumsal, öğretimsel ve öğrenmeye yönelik ihtiyaçlara cevap veren
önemli bir olgu olarak yorumlamaktadır. Araştırmanın bulgularından üçüncüsü
öğretmenlerin öğretim sürecinde örtük programın daha etkin olan program türü
olduğunu düşündüklerini ortaya koymaktadır. Öğrenme ortamının
şekillendirilmesinde önemli rolü olan öğretmenlerin, okulda arzu edilen bir
öğrenme iklimi yaratmada örtük programı da dâhil ederek planlama yapmaları,
okulun organizasyonunu da bu doğrultuda geliştirmeleri, öğrencilerin kalıcı ve
anlamlı öğrenmeler gerçekleştirmeleri açısından önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2019 |
Acceptance Date | April 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |