The main purpose of this study is to investigate factors affecting students’ performance at speaking skill. For this purpose, a case study design was used to obtain qualitative data. 20 students who had A level of proficiency in the English Language at the Preparatory School of Foreign Languages at a state university participated in the study. The data were gathered through semi-structured interviews conducted at online platforms. The collected data were analyzed through content analysis via Maxqda. The results showed that students’ speaking performance was affected by psychological, social and educational factors. The sense of achievement and feeling comfortable were found as the psychological factors which had a positive effect while the fear of making mistakes and the state of hesitation were appeared as factors affecting negatively. In addition, it was concluded that being able to communicate and getting used to the environment and people were social factors that positively affected speaking performance while online classroom environment negatively affected. Finally, for educational factors, being pre-prepared for the activities and conducting group activities were appeared to have a positive effect whereas online education and crowded classroom environment had a negative effect on students’ speaking performance.
Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına dayalı olan bu çalışmanın amacı, Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Hazırlık Programı’ndaki öğrencilerin İngilizce konuşma becerisindeki performansını etkileyen faktörleri incelemektir. 2020-2021 akademik yılında, bir devlet üniversitesi hazırlık programı A1 dil seviyesi sınıfındaki toplam 20 öğrenci araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri çevrimiçi ortamda uygulanan yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler Maxqda programı aracılığıyla içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Sonuçlar öğrencilerin konuşma becerisindeki performansının psikolojik, sosyal ve eğitsel faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. Başarma duygusu ve rahat hissetmenin öğrencilerin konuşma performansı üzerinde olumlu etkisi olan psikolojik faktörler arasında yer aldığı görülürken, hata yapma korkusu ve çekingenliğin konuşma performansını olumsuz yönde etkileyen faktörlerden olduğu dikkati çekmiştir. Ayrıca, iletişim kurabilmenin, ortama ve kişilere alışmanın konuşma performansını olumlu yönde etkileyen sosyal faktörlerden, çevrimiçi sınıf ortamının ise olumsuz yönde etkileyen sosyal faktörlerden olduğu gözlenmiştir. Son olarak ise, hazırlıklı konuşma ve grup çalışmalarının öğrencilerin konuşma performansını olumlu yönde etkileyen eğitsel faktörler, online eğitim ve kalabalık sınıf ortamının ise olumsuz etkileyen eğitsel faktörler olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2021 |
Acceptance Date | October 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |