Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Factors Affecting Students’ Speaking Performance at Preparatory Class

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 318 - 331, 30.10.2021
https://doi.org/10.32960/uead.979849

Öz

The main purpose of this study is to investigate factors affecting students’ performance at speaking skill. For this purpose, a case study design was used to obtain qualitative data. 20 students who had A level of proficiency in the English Language at the Preparatory School of Foreign Languages at a state university participated in the study. The data were gathered through semi-structured interviews conducted at online platforms. The collected data were analyzed through content analysis via Maxqda. The results showed that students’ speaking performance was affected by psychological, social and educational factors. The sense of achievement and feeling comfortable were found as the psychological factors which had a positive effect while the fear of making mistakes and the state of hesitation were appeared as factors affecting negatively. In addition, it was concluded that being able to communicate and getting used to the environment and people were social factors that positively affected speaking performance while online classroom environment negatively affected. Finally, for educational factors, being pre-prepared for the activities and conducting group activities were appeared to have a positive effect whereas online education and crowded classroom environment had a negative effect on students’ speaking performance.

Kaynakça

  • Aktaş, T. (2005). Yabancı dil öğretiminde iletişimsel yeti. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 89-100.
  • Alkan, H., & Bümen, N. T. (2020). An action research on developing English speaking skills through asynchronous online learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 127- 148.
  • Aydın, S. (2006). İkinci dil olarak İngilizce öğrenimindeki başarı düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-285.
  • Barın, M. (2011). Yabancı dil kaygısı açısından üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin düşüncelerinin değerlendirmesi. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(47), 1-14.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: Nitel bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 101-119.
  • Brett G., A. (2004). Seven hundred reasons for studying languages. Languages Linguistics Area Studies. The Higher Education Academy. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/255613164_Seven_hundred_reasons_for_studying_languages
  • Brown, G., & Yule, G. (1983). Teaching the spoken language. England: CUP.
  • Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Regents.
  • Chen, Y. (2015). ESL Students’ language anxiety in in-class oral presentations (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marshall University, The United States of America.
  • Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.
  • Çetin, Ç. (2020). Üniversite hazırlık öğrencilerinin bilişsel esneklik ve yabancı dil öğrenme motivasyonlarının yabancı dil kaygısını yordayıcı rolünün incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çimen, S. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Tutum, İngilizce Kaygısı ve Öz yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Demircan, Ö. (1990). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Can Ofset.
  • Demirci, E. (2019). 5E Öğrenme Modelinin Ortaokul Öğrencilerinin Konuşma Becerileri ve Konuşma Kaygılarına Etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Demirdaş, Ö. & Bozdoğan, D. (2013). Hazırlık sınıflarında öğrenim gören yabancı dil öğrencilerinin yabancı dil endişeleri ve başarıları. Turkish Journal of Education, 2(3).
  • Demirel, Ö. (2020). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, A. (2008). Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Araştırma ve Uygulama Merkez TÖMER Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Dulay, H., Burt, M., & Krashen, S. (1982). Language 2. New York: Oxford University Press.
  • Emekçi, Ö. (2003). Dünden bugüne Türkiye’de yabancı dil eğitimi. İrfan Erdoğan (Ed.), Türk eğitim sisteminde yabancı dil eğitimi ve kalite arayışları. İstanbul: Özyurt Matbaacılık.
  • Ertürk, H. (2006). İngilizce öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılmasında yazılı-görsel öğretim materyalinin erişiye etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Florez, M. A. C. (1999). Improving adult English language learners’speaking skill. National center for ESL literacy education. Washington: applied linguistics center.
  • Gass, S., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition: An Introductory Course. New York: Routledge/Taylor and Francis Group.
  • Gömleksiz, M. N., & Özkaya, Ö. M. (2012). Yabancı diller yüksekokulu öğrencilerinin 110 İngilizce konuşma dersinin etkililiğine yönelik görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 495-513.
  • Hewitt, E. & Stephenson, J. (2012). Foreign language anxiety and oral exam performance: A replication of Phillips’s MLJ study. The Modern Language Journal, 96, 170-189.
  • Hinkel, E. (2006). Current perspectives on teaching the four skills. TESOL Quarterly, 40(1), 109-131.
  • Hocaoğlu, N. (2015). İngilizce konuşma ve yazma güçlüklerinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Howarth, P. (2001). Process Speaking. Preparing to Repeat Yourself. MET, 10(1), 39-44.
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 4(2), 15-26.
  • Juhana, J. (2012). Psychological factors that hinder students from speaking in English class. Journal of Education and Practice, 3(12), 100-110.
  • Karagöl, İ. & Başbay, A. (2018). The relationship among attitude, anxiety and English speaking performance. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 809-821.
  • Knapp, K., & Seidlhofer, B. (2009). Handbook of foreign language communication and learning. Berlin: Walter de Gruyter GmbH & Co.
  • Kondal, S. (2009). İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dilde konuşma becerilerinin diğer dilsel becerilere göre gelişim geriliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Köksoy, M. (2000). Yabancı dilde eğitim. Ankara: Bilig Yayınları.
  • MEB. (1983). Yabancı dil eğitimi ve öğretimi kanunu. 19.10.1983 Tarih ve 18196 Sayılı Resmî Gazete.
  • Miles M. B. & Huberman M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Nation, P. (2003). The role of the first language in foreign language learning. Asian EFL Journal, 5(2), 1-8.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Rafada, S. H. & Madini, A. A. (2017). Major causes of Saudi learners’ speaking anxiety in EFL classrooms. International Journal of English Language Education, 5(1), 54-71.
  • Rast, R. (2008). Foreign language input: Initial processing. Buffalo: Multilingual Matters.
  • Suleimenova, Z. (2012). Speaking anxiety in a foreign language classroom in Kazakhstan. Procedia Social and Behavioral Sciences, 93, 1860-1868.
  • Şad, S. N. (2011). İlköğretim birinci kademe İngilizce öğretim programının çocuklara yabancı dil öğretiminin duyuşsal hedeflerini gerçekleştirme düzeyi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Değeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 735-750.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin İngilizce Konuşma Performansını Etkileyen Faktörler

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 318 - 331, 30.10.2021
https://doi.org/10.32960/uead.979849

Öz

Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına dayalı olan bu çalışmanın amacı, Yabancı Diller Yüksekokulu İngilizce Hazırlık Programı’ndaki öğrencilerin İngilizce konuşma becerisindeki performansını etkileyen faktörleri incelemektir. 2020-2021 akademik yılında, bir devlet üniversitesi hazırlık programı A1 dil seviyesi sınıfındaki toplam 20 öğrenci araştırmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri çevrimiçi ortamda uygulanan yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler Maxqda programı aracılığıyla içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Sonuçlar öğrencilerin konuşma becerisindeki performansının psikolojik, sosyal ve eğitsel faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. Başarma duygusu ve rahat hissetmenin öğrencilerin konuşma performansı üzerinde olumlu etkisi olan psikolojik faktörler arasında yer aldığı görülürken, hata yapma korkusu ve çekingenliğin konuşma performansını olumsuz yönde etkileyen faktörlerden olduğu dikkati çekmiştir. Ayrıca, iletişim kurabilmenin, ortama ve kişilere alışmanın konuşma performansını olumlu yönde etkileyen sosyal faktörlerden, çevrimiçi sınıf ortamının ise olumsuz yönde etkileyen sosyal faktörlerden olduğu gözlenmiştir. Son olarak ise, hazırlıklı konuşma ve grup çalışmalarının öğrencilerin konuşma performansını olumlu yönde etkileyen eğitsel faktörler, online eğitim ve kalabalık sınıf ortamının ise olumsuz etkileyen eğitsel faktörler olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, T. (2005). Yabancı dil öğretiminde iletişimsel yeti. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 89-100.
  • Alkan, H., & Bümen, N. T. (2020). An action research on developing English speaking skills through asynchronous online learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 127- 148.
  • Aydın, S. (2006). İkinci dil olarak İngilizce öğrenimindeki başarı düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 273-285.
  • Barın, M. (2011). Yabancı dil kaygısı açısından üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin düşüncelerinin değerlendirmesi. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(47), 1-14.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: Nitel bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 101-119.
  • Brett G., A. (2004). Seven hundred reasons for studying languages. Languages Linguistics Area Studies. The Higher Education Academy. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/255613164_Seven_hundred_reasons_for_studying_languages
  • Brown, G., & Yule, G. (1983). Teaching the spoken language. England: CUP.
  • Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Regents.
  • Chen, Y. (2015). ESL Students’ language anxiety in in-class oral presentations (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marshall University, The United States of America.
  • Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.
  • Çetin, Ç. (2020). Üniversite hazırlık öğrencilerinin bilişsel esneklik ve yabancı dil öğrenme motivasyonlarının yabancı dil kaygısını yordayıcı rolünün incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çimen, S. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Tutum, İngilizce Kaygısı ve Öz yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Demircan, Ö. (1990). Yabancı dil öğretim yöntemleri. İstanbul: Can Ofset.
  • Demirci, E. (2019). 5E Öğrenme Modelinin Ortaokul Öğrencilerinin Konuşma Becerileri ve Konuşma Kaygılarına Etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Demirdaş, Ö. & Bozdoğan, D. (2013). Hazırlık sınıflarında öğrenim gören yabancı dil öğrencilerinin yabancı dil endişeleri ve başarıları. Turkish Journal of Education, 2(3).
  • Demirel, Ö. (2020). Yabancı dil öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğan, A. (2008). Lise öğrencilerinin İngilizce öğrenimlerini etkileyen yabancı dil kaygısı. Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Araştırma ve Uygulama Merkez TÖMER Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • Dulay, H., Burt, M., & Krashen, S. (1982). Language 2. New York: Oxford University Press.
  • Emekçi, Ö. (2003). Dünden bugüne Türkiye’de yabancı dil eğitimi. İrfan Erdoğan (Ed.), Türk eğitim sisteminde yabancı dil eğitimi ve kalite arayışları. İstanbul: Özyurt Matbaacılık.
  • Ertürk, H. (2006). İngilizce öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılmasında yazılı-görsel öğretim materyalinin erişiye etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Florez, M. A. C. (1999). Improving adult English language learners’speaking skill. National center for ESL literacy education. Washington: applied linguistics center.
  • Gass, S., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition: An Introductory Course. New York: Routledge/Taylor and Francis Group.
  • Gömleksiz, M. N., & Özkaya, Ö. M. (2012). Yabancı diller yüksekokulu öğrencilerinin 110 İngilizce konuşma dersinin etkililiğine yönelik görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 495-513.
  • Hewitt, E. & Stephenson, J. (2012). Foreign language anxiety and oral exam performance: A replication of Phillips’s MLJ study. The Modern Language Journal, 96, 170-189.
  • Hinkel, E. (2006). Current perspectives on teaching the four skills. TESOL Quarterly, 40(1), 109-131.
  • Hocaoğlu, N. (2015). İngilizce konuşma ve yazma güçlüklerinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Howarth, P. (2001). Process Speaking. Preparing to Repeat Yourself. MET, 10(1), 39-44.
  • Işık, A. (2008). Yabancı dil eğitimimizdeki yanlışlar nereden kaynaklanıyor? Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 4(2), 15-26.
  • Juhana, J. (2012). Psychological factors that hinder students from speaking in English class. Journal of Education and Practice, 3(12), 100-110.
  • Karagöl, İ. & Başbay, A. (2018). The relationship among attitude, anxiety and English speaking performance. Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 809-821.
  • Knapp, K., & Seidlhofer, B. (2009). Handbook of foreign language communication and learning. Berlin: Walter de Gruyter GmbH & Co.
  • Kondal, S. (2009). İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dilde konuşma becerilerinin diğer dilsel becerilere göre gelişim geriliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Köksoy, M. (2000). Yabancı dilde eğitim. Ankara: Bilig Yayınları.
  • MEB. (1983). Yabancı dil eğitimi ve öğretimi kanunu. 19.10.1983 Tarih ve 18196 Sayılı Resmî Gazete.
  • Miles M. B. & Huberman M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Nation, P. (2003). The role of the first language in foreign language learning. Asian EFL Journal, 5(2), 1-8.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Rafada, S. H. & Madini, A. A. (2017). Major causes of Saudi learners’ speaking anxiety in EFL classrooms. International Journal of English Language Education, 5(1), 54-71.
  • Rast, R. (2008). Foreign language input: Initial processing. Buffalo: Multilingual Matters.
  • Suleimenova, Z. (2012). Speaking anxiety in a foreign language classroom in Kazakhstan. Procedia Social and Behavioral Sciences, 93, 1860-1868.
  • Şad, S. N. (2011). İlköğretim birinci kademe İngilizce öğretim programının çocuklara yabancı dil öğretiminin duyuşsal hedeflerini gerçekleştirme düzeyi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Değeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 735-750.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemile Alkur 0000-0002-4935-9175

Kerim Gündoğdu 0000-0003-4809-3405

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2021
Kabul Tarihi 4 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alkur, C., & Gündoğdu, K. (2021). Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin İngilizce Konuşma Performansını Etkileyen Faktörler. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(2), 318-331. https://doi.org/10.32960/uead.979849