Environmental
ethics represents people's responsibility against the nature and the
environment. It is the responsibility of adults to undertake this
responsibility for future generations. Adult individuals, who will be the
educated ones among this people and will guide the society, are university
students. In order to increase academic knowledge and to be given place more to
the topics of nature, environment and environmental ethics at the primary and
secondary levels, depend on to come out considerable information changings at
universities. Universities need to provide the necessities of their students
about the education of environmental ethics. Today, courses and subjects
related to the environment are taught in certain parts of the universities. However,
environmental ethics are not mentioned in the courses related to environment at
universities. At this point with current education programs, it may not be
possible to educate people who have environmental awareness, responsibility and
ethics. Because environmental ethics contains abstract concepts, its education
should be given to those who have reached abstract thinking ability. In this
direction, environmental ethics education should be given to university
students who have reached abstract thinking skills. In this way, as the
university students gain an attitude towards environmental ethics, it can be
provided the environmental integrity of individual and to apprehend their
position in this integrity.
Çevre etiği, insanların
doğaya ve çevreye karşı sorumluluğunu temsil eder. Bu sorumluluğu gelecek
nesiller için üstlenme görevi ise yetişkin bireylere düşmektedir. Geleceğin
eğitimli bireyleri arasında olacak ve topluma yön verecek olan yetişkin
bireyler, üniversite öğrencileridir. Akademik bilgilerin artması, temel eğitim
ve ortaöğretim kademelerinde çevre, doğa ve çevre eğitimi konularına daha fazla
yer verilmesi, üniversitelerde önemli bilgi değişimlerinin ortaya çıkmasına
bağlıdır. Üniversiteler, üniversite öğrencilerinin çevre etiği eğitimi konusunda
gereksinimlerini karşılaması gerekmektedir. Günümüzde çevre ile ilgili dersler
ve konular üniversitelerin belirli bölümlerinde okutulmaktadır. Üniversitelerde
çevre ile ilgili derslerde ise çevre etiği konusuna değinilmemektedir. Gelinen bu noktada yürütülmekte olan eğitim
programları ile çevre bilincine, çevre sorumluluğuna ve çevre etiğine sahip
bireylerin yetiştirilmesi mümkün olmayabilir. Çevre etiği, içerisinde soyut
kavramları barındırdığı için çevre etiği eğitimi soyut düşünme becerisine ulaşmış
kişilere verilmelidir. Bu doğrultuda soyut düşünme becerisine ulaşmış olan
üniversite öğrencilerine çevre etiği eğitimi verilmelidir. Bu sayede üniversite
öğrencilerine çevre etiğine ilişkin bir bakış kazandırılarak, bireylerin
çevresi ile bütünlüğünü ve bu bütün içerisinde konumunu kavraması
sağlanabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2018 |
Acceptance Date | July 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |