Bu
araştırmada, Gazimağusa bölgesinde özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynlerin
okul rehberlik servisinden beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada ebeveynlerin rehberlik servisinden beklentilerini belirlemek için
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Çalışmada
Gazimağusa Özel Eğitim Merkezinde kayıtlı 68 öğrenci ebeveyninden 7 kadın, 5
erkek toplam 12 ebeveynle görüşme yapılmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin, betimsel analiz yöntemi kullanılarak değerlendirilmesi yapılmıştır.
Ses kaydı ile yapılan görüşmeler bilgisayara aktarılmış dinlenerek yazıya
dökülmüş ve word belgesi halini getirilmiştir.
Araştırma
sonucunda ebeveynlerin okul rehberlik servisinden kendilerine yönelik beklentileri;
rehberlik servisiyle düzenli görüşebilme, kaygıları gidermeye yönelik destek, sosyal
etkinliklere katılım, okul personeli çocuk ve ailelerin katılımıyla gerçekleşecek
etkinliklerin yapılması, ailenin tüm üyelerini bilgilendirmeye yönelik
etkinlikler, bilgi ve deneyim paylaşımının yapılabileceği ortam, kurum
çalışanları ve veliler arasında iletişim ve işbirliği, ekonomik durumu düzeyi
ailelere yönelik yardımsever kişiler ve yardım kuruluşları ile bağlantı kurulması,
aile eğitimlerinin, çocuğun ihtiyacına göre belirlenerek düzenli ve sistemli
yapılması, ebeveynlerin çocuklarına yönelik beklentileri; öğretmen, sınıf ve
sınıf arkadaşlarının belirlenmesinde çocuklarının ve kendilerinin görüşlerinin
alınması, çocuğun gün içinde daha uzun süre okulda kalması ve tatillerin kısa
tutulması, çocuğun güvenini artırıcı ve korkularını giderici etkinliklere
ağırlık verilmesi, çocukların okul ortamından farklı ortamlara götürülmesi ve
bununla ilgili davranışlar kazanması, ebeveynlerin çevreye yönelik
beklentileri: özel gereksinimli bireyler hakkında çevre bilincinin
artırılmasına yönelik, toplantı, seminer ve kitle iletişim araçları
kullanılarak uzman kişilerce yapılacak bilgilendirmeler şeklinde
belirlenmiştir.
Bu
araştırmada, Gazimağusa bölgesinde özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynlerin
okul rehberlik servisinden beklentilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada ebeveynlerin rehberlik servisinden beklentilerini belirlemek için
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Çalışmada
Gazimağusa Özel Eğitim Merkezinde kayıtlı 68 öğrenci ebeveyninden 7 kadın, 5
erkek toplam 12 ebeveynle görüşme yapılmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin, betimsel analiz yöntemi kullanılarak değerlendirilmesi yapılmıştır.
Araştırma
sonucunda ebeveynlerin, okul rehberlik servisinden beklentileri incelendiğinde;
rehberlik servisiyle düzenli görüşebilme, kaygıları gidermeye yönelik destek,
sosyal etkinliklere katılım, okul personeli çocuk ve ailelerin katılımıyla
gerçekleşecek etkinliklerin yapılması, ailenin tüm üyelerini bilgilendirmeye
yönelik etkinlikler, bilgi ve deneyim paylaşımının yapılabileceği ortam, kurum
çalışanları ve veliler arasında iletişim ve işbirliği, ekonomik durumu düzeyi
ailelere yönelik yardımsever kişiler ve yardım kuruluşları ile bağlantı
kurulması, aile eğitimlerinin, çocuğun ihtiyacına göre belirlenerek düzenli ve
sistemli yapılması, gereksinimleri ortaya cıkmıştır. Ebeveynlerin çocuklarına
yönelik beklentileri incelendiğinde, öğretmen, sınıf ve sınıf arkadaşlarının
belirlenmesinde çocuklarının ve kendilerinin görüşlerinin alınması, çocuğun gün
içinde daha uzun süre okulda kalması ve tatillerin kısa tutulması, çocuğun
güvenini artırıcı ve korkularını giderici etkinliklere ağırlık verilmesi,
çocukların okul ortamından farklı ortamlara götürülmesi ve bununla ilgili
davranışlar kazanması gereksinim olarak belirlenmiştir. Ebeveynlerin çevreye
yönelik beklentileri ise, özel gereksinimli bireyler hakkında çevre bilincinin
artırılmasına yönelik, toplantı, seminer ve kitle iletişim araçları
kullanılarak uzman kişilerce yapılacak bilgilendirmeler şeklinde
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 8, 2019 |
Submission Date | August 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 32 Issue: 1 |