In this study, it is aimed
to determine the current physical and academic status of schools and their
observations towards teachers in the schools they practice at. The research is
structured in accordance with the situation pattern from qualitative research.
The sample of the study consists of 8 teacher candidates who already take
teaching practice course. Four of the candidates are women and 4 of them are
men. Within the scope of the study, a course on teaching practice was conducted
with students studying at a public university. The observation forms prepared
by the researcher and distributed to the students before the application and
the students were asked to observe the teachers. In addition, it was ensured
that the physical status of the school and the checklists for the different
classrooms and departments of the school were observed by the teacher
candidates. Afterwards, the students were asked to convey their observations in
a critical language including positive and negative situations. The views of
the students were collected by the semi-structured interview form prepared by
the researcher. According to the findings of the research, it was found that
the physical conditions of schools were insufficient, the teachers observed
symptoms such as anxiety and burnout, teachers followed the current curriculum
regularly, did not apply physical violence to students, educational tools and
media in the school were not used efficiently. In this context, school
administrators should take into consideration the efficiency phenomenon and the
academic context when planning school spaces and equipment.
Bu araştırmada eğitim
fakültesi sınıf öğretmenliği 4. sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik
uygulaması dersi kapsamında uygulama yaptıkları okullardaki mevcut fiziki ve
akademik durumları ile öğretmenlere yönelik gözlemlerini belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırmalardan durum desenine uygun olarak
yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklemini öğretmenlik uygulaması dersi alan,
8 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adaylardan 4’ü kadın 4’ü ise erkektir.
Araştırma kapsamında bir kamu üniversitesinde sınıf öğretmenliği okuyan
öğrenciler ile bir dönem öğretmenlik uygulaması dersi yürütülmüştür.
Araştırmacı tarafından hazırlanan gözlem formları uygulama öncesi öğrencilere
dağıtılılarak öğrencilerin öğretmenleri gözlemlemeleri istenmiştir. Ayrıca
okulun farklı derslik ve bölümlerine ilişkin kontrol listeleri ile okulun
fiziki durumunun öğretmen adayları tarafından gözlenmesi sağlanmıştır. Daha
sonra öğrenciler ile görüşme yapılarak gözlemlerini olumlu ve olumsuz durumları
da içerecek şekilde eleştirel bir dil ile aktarmaları istenmiştir. Öğrencilerin
görüşleri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında okulların fiziki
durumlarının yetersiz olduğu, öğretmenlerde yılgınlık ve tükenmişlik gibi
belirtilerin gözlendiği, öğretmenlerin mevcut müfredatı düzenli olarak takip
ettikleri, öğrencilere fiziksel şiddet uygulamadıkları ve okulda yer alan
araç-gereç ve ortamların verimli kullanılmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu
bağlamda okul yöneticilerinin okul mekan ve araç-gereçlerini planlarken
verimlilik olgusunu ve akademik bağlamı dikkate almaları gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | September 29, 2018 |
Acceptance Date | December 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |