It is aimed to determine whether
there is a significant difference in the speaking anxiety and self-sufficiency
of the Vocational School of Health Services students in terms of gender,
type of education, economic situation, place of residence and branch of
education, in this study. The sample of the research is constituted by
451 students in total, comprising 335 girls and 116 boys, being education in
Health Services Vocational School of Sivas Cumhuriyet University in the spring
period of 2018-2019 education- training year. In order to determine the
speaking anxiety of the students, the “Speaking
Anxiety Scale” which consisting of 20 items and one size developed by Sevim
(2012), was used for the collection of data for research. The reliability of
the scale determined to be .91, was found to be 0.94 in this study too. In order to determine the self-sufficiencies
of the students, the “General
Self-Sufficiency Scale” developed by Sherer, Maddux, Mercandante, Dunn,
Jacobs and Rogers (1982) and adopted to Turkish by Yıldırım and İlhan (2010),
was used. The scale comprises three
sub-dimensions, namely quitting and insistence, and a total of 17 articles. The total reliability of the scale adapted was
found as .80, and in this study as .84. The data related to the research was analyzed using Kolmogorov-Smirnov
(K-S), Arithmetic Average, Standard Deviation, Independent T Test, ANOVA, LSD,
Pearson Correlation Coefficient. It
was concluded that the self-sufficiencies of the students were significantly
different by the economic situation, gender and branch variables; the speaking anxiety of the students were
significantly different by the place of residence, type of education, economic
situation and branch variables. Besides, it was determined that total score
correlations of the speaking anxiety and self-sufficiencies of the students
were at medium level in negative direction (-.57).
Bu çalışmada; Sağlık Hizmetleri
Meslek Yüksekokulu (SHMYO) öğrencilerinin konuşma kaygıları ve
öz-yeterliklerinin cinsiyet, öğretim türü, ekonomik durum, ikamet yeri ve
eğitim alınan branş değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterip
göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim
yılı bahar döneminde Sivas Cumhuriyet Üniversitesi SHMYO’da eğitim görmekte
olan 335 kız, 116 erkek olmak üzere 451 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin
konuşmaya yönelik yaşadıkları kaygı durumlarının belirlenmesi için Sevim (2012)
tarafından geliştirilen ve 20 maddeden oluşan “Konuşma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin toplam güvenirliği
.91, bu çalışmada ise .94 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin öz-yeterlik
algılarını belirlemek içinse Sherer, Maddux, Mercandante, Dunn, Jacobs ve
Rogers (1982) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması Yıldırım ve İlhan
(2010) tarafından yapılan “Genel
Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, başlama, yılmama ve ısrar olmak
üzere üç alt boyuttan ve toplamda 17 maddeden oluşmaktadır. Uyarlanan ölçeğin
güvenirliği .80, bu çalışmada ise .84 olarak bulunmuştur. Araştırma verilerinin
analizinde; Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart Sapma,
Bağımsız T Testi, ANOVA, LSD, Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır.
Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin konuşma
kaygılarının öğretim türü, ekonomik durum, ikamet yeri ve branş değişkenleri;
genel öz-yeterliklerinin cinsiyet, ekonomik durum ve branş değişkenleri
açısından anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin konuşma
kaygıları ve genel öz-yeterlikleri arasında orta düzeyde (.-57) negatif yönde
bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 4 |