Mathematics is one of the important courses that students will encounter in various dimensions throughout their educational lives. Teachers use many different methods and techniques in mathematics teaching. Among these methods and techniques, gamification has been one of the techniques that create permanent and effective learning environments where students learn by having fun and are more active in the process. Especially in preschool and primary school periods, games have been frequently used in teaching mathematics to students. While many studies conducted by teachers and in the literature have shown that games are effective in mathematics teaching and provide positive contributions, there is no study on how students view games in mathematics. For this reason, the aim of this study was to examine primary school students' thoughts on teaching mathematics through games. In this qualitatively designed case study, data were obtained by using interview forms consisting of 3 questions with 80 1st, 2nd, 3rd and 4th grade students studying in primary school in the 2022-2023 academic year. The interview forms included two qualitative and one quantitative question and a demographic information section. In line with the data obtained from the interviews; it was determined that the majority of primary school students had different attitudes towards games in mathematics lessons, some students liked games in mathematics, some students thought that they should not be played because it would affect academic development, but they stated that they would have a more active and fun lesson process when games were played, and they named games as traditional games, physical activities and fun activities. As a result of the study, it was recommended that the number of studies on game applications in mathematics covering our curriculum should increase.
Mathematics Games Games in Mathematics School games Lesson games.
Matematik öğrencilerin eğitim hayatları boyunca çeşitli boyutlarda karşılaşacakları önemli derslerden bir tanesidir. Öğretmenler matematik öğretiminde birçok farklı yöntem ve teknik kullanmaktadır. Bu yöntem ve tekniklerden oyunlaştırma öğrenciler için eğlenerek öğrendikleri kalıcı ve etkili öğrenme ortamları oluşturan, süreçte daha aktif oldukları tekniklerden bir tanesi olmuştur. Özellikle okul öncesi ve ilkokul dönemlerinde öğrencilere matematik öğretiminde oyuna sıklıkla başvurulmuştur. Öğretmenlerin ve literatürde yapılan birçok çalışmanın oyunun matematik öğretiminde etkili olduğu ve pozitif katkılar sağladığı görülürken öğrencilerin matematikte oyuna nasıl baktığına yönelik bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu sebeple araştırmada, ilkokul öğrencilerinin oyunla matematik öğretimine dair düşüncelerini incelemek amaçlanmıştır. Nitel olarak desenlenen bu durum çalışmasında 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokulda öğrenim görmekte olan 1., 2., 3. ve 4. sınıf 80 öğrenciyle 3 adet sorudan oluşan görüşme formları kullanılarak veriler elde edilmiştir. Görüşme formlarında iki nitel bir nicel soru ve demografik bilgi kısmı yer almaktadır. Görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda; ilkokul öğrencilerinin çoğunluğunun matematik dersinde oyuna yönelik farklı tutumlarda olduğu bazı öğrencilerin matematikte oyunu sevdiği, bazı öğrencilerinse akademik gelişimi etkileyeceği sebebiyle oynatılmaması gerektiğini düşündüğü ancak oyun oynatıldığında daha aktif ve eğlenceli bir ders süreci geçireceklerini ifade ettikleri, oyunu geleneksel oyunlar, fiziksel aktiviteler ve eğlenceli aktiviteler olarak adlandırdıkları belirlenmiştir. Çalışma sonucunda matematikte oyun uygulamalarına yönelik müfredatımızı kapsayan araştırmalarının sayısının artması önerilmiştir.
Matematik Oyun Matematikte Oyun Okul oyunları Ders oyunları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 14 |