In this study, the effect of Blended Learning environment on students' motivation level was dealt. Hence, 42 students who took the course as Database Management Systems in the relevant academic semester as 2014-2015 in Mustafa Kemal University Kırıkhan Vocational School participated in our research. This study used the academic motivation scale which was created by Bozanoğlu (2004) in order to measure the academic motivation levels of student being designed as pre-test- end test in a semi experimental form. Throughout the study which were 5 weeks, the Blended Learning method was used for the experiment group, on the other hand the Traditional Learning methods were performed for the control group. As the datum were analyzed, the pre test and end-test results of the groups were compared at first. Independent Groups t-Test was performed for the datum. Afterwards, an analysis for one specific group on behalf of improvement about academic motivation throughout the study was performed. In this respect the pre-test and end results of each group were compared then in group related samples t-test was performed. As a result of the study, owing to the analysis it was concluded that the Blended Learning is not comparatively more superior than the Traditional Learning methods on behalf of improving the academic motivation of students.
Çalışmada Harmanlanmış Öğrenme ortamının öğrencilerin akademik güdülenmelerine etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla çalışma Mustafa Kemal Üniversitesi Kırıkhan Meslek Yüksekokulunda 2014-2015 öğretim yılı bahar yarıyılında Veritabanı Yönetim Sistemleri dersini alan 42 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Ön test - son test yarı deneysel olarak tasarlanan çalışmada öğrencilerin akademik güdülenme düzeylerini ölçmek amacıyla Bozanoğlu (2004) tarafından geliştirilen Akademik Güdülenme Ölçeği kullanılmıştır. 5 hafta süren çalışma boyunca deney grubuna Harmanlanmış Öğrenme ile kontrol grubuna ise Geleneksel Öğrenme ile öğretim yapılmıştır. Veriler analiz edilirken ilk olarak grupların ön testleri daha sonra son testleri karşılaştırılmış, bu amaçla veriler arasında Bağımsız Gruplar t Testi yapılmıştır. Daha sonra her bir grubun çalışma boyunca akademik güdülenme bakımından ilerlemeleri incelenmiştir. Bu nedenle her bir grubun ön testleri ile son testleri karşılaştırılarak, grup içinde İlişkili Örneklemler t Testi yapılmıştır. Çalışma sonunda gerçekleştirilen analizler sonucunda Harmanlanmış Öğrenmenin ve Geleneksel Öğrenmenin öğrencilerin akademik güdülenmelerini arttırmada etkisi olduğu fakat Harmanlanmış Öğrenmenin öğrencilerin akademik güdülenmelerini arttırmada Geleneksel Öğrenmeye göre üstünlüğü olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr