Research Article
BibTex RIS Cite

Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 107 - 134, 15.11.2020
https://doi.org/10.31454/usb.774283

Abstract

Bu çalışma; daha önce alan yazında çok sık araştırılmayan 2-6 yaş arası çocukların, ailelerinin tatil kararları üzerinde etkisi olup olmadığını öğrenmek amacıyla yapılmıştır. Buna göre çocukların, ailelerin bazı kararları üzerinde etkili olduğu – özellikle kendileriyle doğrudan ilgili olan ürün ve hizmetlerde bu kararların daha baskın olarak çıktığı – bilinmektedir. Bu sebeple araştırmamızın, sözü edilen yaş grubundaki çocukların satın alma davranışları ve karar sürecindeki yerlerini bilmek açısından önemli olacağı ve alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Yapılan bu araştırma sonucunda evde tatil kararını veren kişinin demografik faktörlere göre değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim seviyesine, çocuk sayısına, aile yönetim şekline ve aile bütçesine göre evde tatil kararını veren kişinin farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca tatil alt kararlarında çocuğun en fazla otel/pansiyon seçimi, tatil bölgesi seçimi ve gezilecek yerler/aktiviteler konusunda dikkate alındığı, en az etkili olduğu konunun ise tatil bütçesinin belirlenmesi olduğu araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır. Ayrıca ailelerin gelir düzeyleri, tek veya çift gelire sahip olmaları, yılda çıktıkları tatil sayıları, eğitim seviyeleri çocuğun tatil kararlarındaki etki düzeyini farklılaştırmaktadır.

References

  • ALAGÖZ, S. B. (2009). “Çocukerkil Aile Sisteminde Satın Alma Davranışı”, S.Ü. İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1 (16), ss.316-338.
  • ASHRAF, M. ve Khan, K.M. (2016). “Spousal role and family vacation decision making in India”, International Journal of Business and Systems Research, 10 (1), ss. 45–61.
  • ATEŞOĞLU, İ. ve Türkkahraman, M. (2009). Çocukların Tüketici Olarak Sosyalleşmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (3), ss.215-228
  • AYGÜN, İ. (2006). Çocukların Ailede Satın Alma Kararları Üzerine Etkileri ve Bir Uygulama, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, SBE Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • AYMANKUY, Y. ve Ceylan, U. (2013). “Ailelerin Turistik Ürün Satın Alma Karar Sürecinde Çocukların Rolü: Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), ss.105-122.
  • BACIOĞLU, S. (2017). “0-6 Yaş Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri” (İçinde: Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları., Ed: Firdevs Savi Çakar), Ankara: Pegem Akademi
  • BRONNER, F. ve de Hoog, R. (2008). “Agreement and disagreement in family vacation decision making”, Tourism Management, 29 (5), ss.967-979.
  • CARR, N. (2006). “A comparison of adolescents' and parents' holiday motivations and desires”, Tourism and Hospitality Research, 6 (2), ss.129-142.
  • CHEN, Y. S. & Lehto, X. & Behnke, C. ve Tang C. H. (2015), “Investigating Children’s Role in Family Dining-Out Choices: Evidence From a Casual Dining Restaurant”, Journal of Hospitality Marketing & Management
  • CÜCELOĞLU, D. (2012). İnsan ve Davranışı, 22.Basım, İstanbul: Remzi Kitapevi
  • ÇAKICI, C. ve İyitoğlu, V. (2011). “Tatil Kararlarında Çocukların Etkisine Göre Antalya’ya Gelen Ailelerin Pazar Bölümlerine Ayrılması, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi (8), ss.1-20.
  • ÇAKICI, C. ve İyitoğlu, V. (2012). “Tatil Kararlarında Aile Üyelerinin Rolü: Antalya İlinde Tatil Yapan Aileler Üzerinde Bir Araştırma”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), ss.117-134.
  • EMİR, O. ve Pekyaman, A. (2010). “Çocuklu Ailelerin Otel İşletmesi Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Afyonkarahisar’da Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17 (2), ss.159-181.
  • GÜLERARSLAN, A. (2011). “Tüketici Olarak Çocuk ve Ailenin Satın Alma Kararlarına Etkisi”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6 (4), ss.126-137.
  • HALLMAN, B. C. ve Benbow, S. M. P. (2007). “Family leisure, family photography and zoos: Exploring the emotional geographies of families”, Social and Cultural Geography, 8 (6), ss.871–888
  • HENDERSON, K. A. & Whitaker, L. S. & Bialeschki, M.D. & Scanlin, M. M., ve Thurber, C. (2007). “Summer camp experiences parental perceptions of youth development outcomes”, Journal of Family Issues, 28 (8), ss.987-1007.
  • İNANÇ YAZGAN, B. & Bilgin, M. ve Atıcı Kılıç, M. (2015). Gelişim psikolojisi, 10.Basım, Ankara: Pegem Akademi
  • JEEVANANDA, S., ve Kumar, S. (2012). “Degree of children influence on parents buying decision Process”, European Journal of Business and Management, 4 (14), ss.49-57.
  • JOHN, D. R. (1999). “Consumer socialization of children: A retrospective look at twenty five years of research”, Journal of Consumer Research, 26(3), ss.183–213.
  • KANDIR, A. ve Alpan, Y. (2008). “Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi” Aile ve Toplum Dergisi, 10 (4), ss.33-38
  • KARADAĞ, L. (2011). “Çocuk Pazarları, Çocukların Aile Kararlarına Etkisi: Marmaris Örneği”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 1 (9), ss.73-92.
  • KHOO-LATTİMORE, C. & Prayag, G ve Cheah, B. (2015). Kids on Board: Exploring the Choice Process and Vacation Needs of Asian Parents with Young Children in Resort Hotels, Journal of Hospitality Marketing & Management, ss. 1-21
  • KHOO-LATTİMORE, C. (2015). “Kids on board: Methodological challenges, concerns and clarifications when including young children’s voices in tourism research”, Current Issues in Tourism Research, 18 (9), ss.845-858
  • LABRECQUE, J., & Ricard, L. (2001). “Children’s influence on family decision-making: A restaurant study”, Journal of Business Research, 54(2), 173–176.
  • LAWLOR, M. A. ve Prothero, A. (2011). Pester power - A battle of wills between children and their parents. Journal of Marketing Management, 27(5-6), ss.561-581
  • LEHTO, X. Y. & Fu, X. & Li, H. ve Zhou, L. (2013). “Vacation Benefits and Activities: Understanding Chinese Family Travelers”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 20 (10), ss.1-28
  • LEHTO, X. Y. & Choi, S. & Lin, Y. ve MacDermid, S. M. (2009). “Vacation and family functioning”, Annals of Tourism Research, 36 (3), ss.459–479
  • Lİ, M. & Wang, D. & Xu, W. ve Mao, Z. E. (2017). “Motivation for family vacations with young children: anecdotes from the Internet”, Journal of Travel & Tourism Marketing, ss.1-11
  • MADRAN, C. ve Bozyiğit, S. (2013). “Çocukların tüketici olarak sosyalleşme süreci”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), ss.71-95.
  • MALLERY, P., ve George, D. (2000) SPSS for windows step by step (3rd ed.)., Allyn & Bacon
  • MEMİŞ, S. (2016). “Tatil Yeri Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma”, Kesit Akademik Dergisi, 2 (4), ss.212-226.
  • NANDA, D. & Hu, C.ve Bai, B. (2006). “Exploring family roles in purchasing decisions during vacation planning”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 20 (3), ss.107-125.
  • SEGUMPAN, R. G. & Zahari, J. S. A. ve Jamaluddin, M. M. (2008). “Tourism among Families in Northern Peninsular Malaysia”, Asia-Pacific Social Science Review, 8 (2), ss.129-139.
  • TABACHNİCK, B. G. ve Fidell, L. S. (1996) Using multivariate statistics (3rd ed.). Boston: Allyn & Bacon
  • THERKELSEN, A. (2010). “Deciding on family holidays- role distribution and strategies in use”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 27 (8), ss.765-779.
  • THORNTON, P. R. & Shaw, G. ve Williams, A. M. (1997). “Tourist group holiday decision making and behaviour: The influences of children”, Tourism Management, 18 (5), ss.287 297.
  • TRİPATHİ, P. ve Sengupta, A. (2011). “Increasing role of children in family purchase decisions”, Indian Journal of Marketing, 41 (6).
  • TÜREDİ, Ö. (2009). Turizm Pazarlaması Açısından Tatil Yeri Seçiminde Etkili Olan Faktörler, Marmara Üniversitesi SBE, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • WANG, K. C. & Hsieh, A. T. & Yeh, Y.C. ve Tsai, C.W. (2004). “Who is the decision-maker: the parents or the child in group package tours?”, Tourism Management, 25 (2), ss.183-194.
  • WEBSTER, S. (2012). Consumer kids and tourists - Creatively marketing a city to young tourists. In H. Schanzel, I. Yeoman & E. Backer (Eds.), Family tourism: Multidisciplinary perspectives. Bristol, UK: Channel View
  • YAVUZER, H. (1987). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • http://www.prcdc.org/summaries/worldpop/worldpop.html (Erişim Tarihi: 15.02.2018)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=595 (Erişim Tarihi: 15.02.2018)
Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 107 - 134, 15.11.2020
https://doi.org/10.31454/usb.774283

Abstract

References

  • ALAGÖZ, S. B. (2009). “Çocukerkil Aile Sisteminde Satın Alma Davranışı”, S.Ü. İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 1 (16), ss.316-338.
  • ASHRAF, M. ve Khan, K.M. (2016). “Spousal role and family vacation decision making in India”, International Journal of Business and Systems Research, 10 (1), ss. 45–61.
  • ATEŞOĞLU, İ. ve Türkkahraman, M. (2009). Çocukların Tüketici Olarak Sosyalleşmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (3), ss.215-228
  • AYGÜN, İ. (2006). Çocukların Ailede Satın Alma Kararları Üzerine Etkileri ve Bir Uygulama, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, SBE Yüksek Lisans Tezi, Gebze.
  • AYMANKUY, Y. ve Ceylan, U. (2013). “Ailelerin Turistik Ürün Satın Alma Karar Sürecinde Çocukların Rolü: Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), ss.105-122.
  • BACIOĞLU, S. (2017). “0-6 Yaş Bebeklik ve Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri” (İçinde: Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları., Ed: Firdevs Savi Çakar), Ankara: Pegem Akademi
  • BRONNER, F. ve de Hoog, R. (2008). “Agreement and disagreement in family vacation decision making”, Tourism Management, 29 (5), ss.967-979.
  • CARR, N. (2006). “A comparison of adolescents' and parents' holiday motivations and desires”, Tourism and Hospitality Research, 6 (2), ss.129-142.
  • CHEN, Y. S. & Lehto, X. & Behnke, C. ve Tang C. H. (2015), “Investigating Children’s Role in Family Dining-Out Choices: Evidence From a Casual Dining Restaurant”, Journal of Hospitality Marketing & Management
  • CÜCELOĞLU, D. (2012). İnsan ve Davranışı, 22.Basım, İstanbul: Remzi Kitapevi
  • ÇAKICI, C. ve İyitoğlu, V. (2011). “Tatil Kararlarında Çocukların Etkisine Göre Antalya’ya Gelen Ailelerin Pazar Bölümlerine Ayrılması, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi (8), ss.1-20.
  • ÇAKICI, C. ve İyitoğlu, V. (2012). “Tatil Kararlarında Aile Üyelerinin Rolü: Antalya İlinde Tatil Yapan Aileler Üzerinde Bir Araştırma”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (1), ss.117-134.
  • EMİR, O. ve Pekyaman, A. (2010). “Çocuklu Ailelerin Otel İşletmesi Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Afyonkarahisar’da Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 17 (2), ss.159-181.
  • GÜLERARSLAN, A. (2011). “Tüketici Olarak Çocuk ve Ailenin Satın Alma Kararlarına Etkisi”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6 (4), ss.126-137.
  • HALLMAN, B. C. ve Benbow, S. M. P. (2007). “Family leisure, family photography and zoos: Exploring the emotional geographies of families”, Social and Cultural Geography, 8 (6), ss.871–888
  • HENDERSON, K. A. & Whitaker, L. S. & Bialeschki, M.D. & Scanlin, M. M., ve Thurber, C. (2007). “Summer camp experiences parental perceptions of youth development outcomes”, Journal of Family Issues, 28 (8), ss.987-1007.
  • İNANÇ YAZGAN, B. & Bilgin, M. ve Atıcı Kılıç, M. (2015). Gelişim psikolojisi, 10.Basım, Ankara: Pegem Akademi
  • JEEVANANDA, S., ve Kumar, S. (2012). “Degree of children influence on parents buying decision Process”, European Journal of Business and Management, 4 (14), ss.49-57.
  • JOHN, D. R. (1999). “Consumer socialization of children: A retrospective look at twenty five years of research”, Journal of Consumer Research, 26(3), ss.183–213.
  • KANDIR, A. ve Alpan, Y. (2008). “Okul öncesi dönemde sosyal-duygusal gelişime anne-baba davranışlarının etkisi” Aile ve Toplum Dergisi, 10 (4), ss.33-38
  • KARADAĞ, L. (2011). “Çocuk Pazarları, Çocukların Aile Kararlarına Etkisi: Marmaris Örneği”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 1 (9), ss.73-92.
  • KHOO-LATTİMORE, C. & Prayag, G ve Cheah, B. (2015). Kids on Board: Exploring the Choice Process and Vacation Needs of Asian Parents with Young Children in Resort Hotels, Journal of Hospitality Marketing & Management, ss. 1-21
  • KHOO-LATTİMORE, C. (2015). “Kids on board: Methodological challenges, concerns and clarifications when including young children’s voices in tourism research”, Current Issues in Tourism Research, 18 (9), ss.845-858
  • LABRECQUE, J., & Ricard, L. (2001). “Children’s influence on family decision-making: A restaurant study”, Journal of Business Research, 54(2), 173–176.
  • LAWLOR, M. A. ve Prothero, A. (2011). Pester power - A battle of wills between children and their parents. Journal of Marketing Management, 27(5-6), ss.561-581
  • LEHTO, X. Y. & Fu, X. & Li, H. ve Zhou, L. (2013). “Vacation Benefits and Activities: Understanding Chinese Family Travelers”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 20 (10), ss.1-28
  • LEHTO, X. Y. & Choi, S. & Lin, Y. ve MacDermid, S. M. (2009). “Vacation and family functioning”, Annals of Tourism Research, 36 (3), ss.459–479
  • Lİ, M. & Wang, D. & Xu, W. ve Mao, Z. E. (2017). “Motivation for family vacations with young children: anecdotes from the Internet”, Journal of Travel & Tourism Marketing, ss.1-11
  • MADRAN, C. ve Bozyiğit, S. (2013). “Çocukların tüketici olarak sosyalleşme süreci”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), ss.71-95.
  • MALLERY, P., ve George, D. (2000) SPSS for windows step by step (3rd ed.)., Allyn & Bacon
  • MEMİŞ, S. (2016). “Tatil Yeri Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma”, Kesit Akademik Dergisi, 2 (4), ss.212-226.
  • NANDA, D. & Hu, C.ve Bai, B. (2006). “Exploring family roles in purchasing decisions during vacation planning”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 20 (3), ss.107-125.
  • SEGUMPAN, R. G. & Zahari, J. S. A. ve Jamaluddin, M. M. (2008). “Tourism among Families in Northern Peninsular Malaysia”, Asia-Pacific Social Science Review, 8 (2), ss.129-139.
  • TABACHNİCK, B. G. ve Fidell, L. S. (1996) Using multivariate statistics (3rd ed.). Boston: Allyn & Bacon
  • THERKELSEN, A. (2010). “Deciding on family holidays- role distribution and strategies in use”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 27 (8), ss.765-779.
  • THORNTON, P. R. & Shaw, G. ve Williams, A. M. (1997). “Tourist group holiday decision making and behaviour: The influences of children”, Tourism Management, 18 (5), ss.287 297.
  • TRİPATHİ, P. ve Sengupta, A. (2011). “Increasing role of children in family purchase decisions”, Indian Journal of Marketing, 41 (6).
  • TÜREDİ, Ö. (2009). Turizm Pazarlaması Açısından Tatil Yeri Seçiminde Etkili Olan Faktörler, Marmara Üniversitesi SBE, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • WANG, K. C. & Hsieh, A. T. & Yeh, Y.C. ve Tsai, C.W. (2004). “Who is the decision-maker: the parents or the child in group package tours?”, Tourism Management, 25 (2), ss.183-194.
  • WEBSTER, S. (2012). Consumer kids and tourists - Creatively marketing a city to young tourists. In H. Schanzel, I. Yeoman & E. Backer (Eds.), Family tourism: Multidisciplinary perspectives. Bristol, UK: Channel View
  • YAVUZER, H. (1987). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • http://www.prcdc.org/summaries/worldpop/worldpop.html (Erişim Tarihi: 15.02.2018)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=595 (Erişim Tarihi: 15.02.2018)
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Yıldırım Yıldırım 0000-0002-5851-7788

Ezgi Aslankaya 0000-0003-3522-9967

Publication Date November 15, 2020
Submission Date July 26, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, Y., & Aslankaya, E. (2020). Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 107-134. https://doi.org/10.31454/usb.774283
AMA Yıldırım Y, Aslankaya E. Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği. IJoSS. November 2020;5(2):107-134. doi:10.31454/usb.774283
Chicago Yıldırım, Yıldırım, and Ezgi Aslankaya. “Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 5, no. 2 (November 2020): 107-34. https://doi.org/10.31454/usb.774283.
EndNote Yıldırım Y, Aslankaya E (November 1, 2020) Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 5 2 107–134.
IEEE Y. Yıldırım and E. Aslankaya, “Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği”, IJoSS, vol. 5, no. 2, pp. 107–134, 2020, doi: 10.31454/usb.774283.
ISNAD Yıldırım, Yıldırım - Aslankaya, Ezgi. “Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 5/2 (November 2020), 107-134. https://doi.org/10.31454/usb.774283.
JAMA Yıldırım Y, Aslankaya E. Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği. IJoSS. 2020;5:107–134.
MLA Yıldırım, Yıldırım and Ezgi Aslankaya. “Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 5, no. 2, 2020, pp. 107-34, doi:10.31454/usb.774283.
Vancouver Yıldırım Y, Aslankaya E. Kreşe Giden 2-6 Yaş Arası Çocukların Ailelerin Tatil Kararları Üzerindeki Etkisi: Akçakoca Örneği. IJoSS. 2020;5(2):107-34.

Creative Commons Lisansı Bu eser Creative Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.